Yrkeskonstnärer kan bryta mönster i skolvardagen i gymnasier

13.12.2024 6.36Uppdaterad: 20.12.2024 10.59
Bildkonstnären Iiri Poteri arbetade under hösten 2024 som residenskonstnär i Matinkylän lukio i Esbo som en del av Konstuniversitetets Fair Sculpture-projekt.

Under hösten 2024 har två residenskonstnärer, Iiri Poteri och Thomas Westphal, arbetat i de finskspråkiga gymnasierna Matinkylän lukio och Viherlaakson lukio i Esbo. Det här var en del av projektet Fair Sculpture vid Konstuniversitetets Bildkonstakademi. Målet med projektet är att nå barn och unga som i allmänhet inte har möjlighet att träffa yrkeskonstnärer eller delta i kulturevenemang. Residensen gav också de deltagande konstnärerna möjlighet att skapa konst i en levande lärandemiljö.

Sommaren 2024 ordnade Konstuniversitetet en öppen ansökan som riktade till Bildkonstakademins alumner om konstnärsresidens i gymnasierna Matinkylän lukio och Viherlaakson lukio. Matinkylän lukio och Viherlaakson lukio valdes ut till residens på grund av att de båda gymnasierna har en bildkonstlinje. Iiri Poteri och Thomas Westphal blev utvalda till residenskonstnärer. De både började arbeta i gymnasierna i början av september. Under den cirka två och en halv månad långa residensperioden fick konstnärerna tillgång till ett arbetsrum i gymnasierna som var deras huvudsakliga arbetsplatser. Konstnärerna förutsattes att regelbundet vara närvarande i gymnasierna och samarbeta med skolorna på det sätt de ansåg passade bäst. I första hand var tanken dock att konstnären ska närvarande i skolan som yrkeskonstnär.

Bildkonstnären Thomas Westphal berättade om sitt verk ”City of gods and madmen” för en elev på Viherlaakson lukio.

Ömsesidig inspiration

Iiri Poteri, som arbetade i Matinkylän lukio under hösten, är en bildkonstnär med rötter i Esbo men som numera bor i Helsingfors. I Matinkylän lukio kunde man exempelvis se Poteris arbete i form av ett videoverk som visades på infoskärmarna i korridorerna eller klassrummen. I sitt arbete utnyttjar Iiri ofta performance-, video- och fotokonst där hon placerar in sig själv som en del av verket. Att arbeta i gymnasiemiljö var inspirerande för Poteri och har gett henne möjlighet att erbjuda gymnasieeleverna överraskande upplevelser och samtidigt själv bli överraskad av och lära sig av elevernas reaktioner och tolkningar.

Thomas Westphal, som arbetade vid Viherlaakson lukio, är en tysklandsfödd bildkonstnär verksam i Helsingfors. Hur han arbetar kunde ses av elever och personal i Viherlaakson koulu särskilt fredagen den 1 november när han presenterade det interaktiva installationsverket som han gjort tillsammans med sin bror Uli Westphal i entrén till skolans matsal. Utgångspunkten för Westphals konst är ofta en tanke som fascinerar eller att känna igen en insiktsfull observation och att följa impulserna som den ger upphov till. Uppgiften som residenskonstnär gav Westphal en möjlighet att föra fram perspektiv utanför skolvärlden i de diskussioner han fört med eleverna. Att få presentera det egna konstnärliga arbetet i en skolmiljö och få elevernas spontana inställningar till den var också en uppfriskande variation till den vanliga publik bildkonst har.

Utdrag ur videoverk. Hösten 2024 gjordes lerskulpturer på Kuvis 01-kursen i Matinkylän lukio gymnasium. Uppgiften var Lermask - Metamorfos: Människa/djur. Skulpturerna kunde inte behållas efter kursen och Poteri föreslog att han kunde använda skulpturerna i sitt videoverk innan de strimlades för återanvändning. Studenter som ville bidra med sin skulptur till Poteris videoverk kunde lägga sin skulptur åt sidan för konstnären. I videon tolkar Poteri elevernas lerskulpturer och försöker väcka dem till liv.

Förundran, möten och variation i skolvardagen

Westphal deltog också i elevernas konstskapande i rollen som rådgivare på bildkonstlektioner och i samband med en videoprojektkurs för gymnasieelever.  Poteri ordnade performanser i skolutrymmen och har lett verkstäder i kreativt tecknande. Närvaron av en yrkeskonstnärer lyckade bryta mönster i skolvardagen och gjorde kreativt tänkande och konstnärligt kunnande till en del av gymnasieelevernas och personalens skoldagar.

Konstnärernas arbete väckte nyfikenhet och diskussioner bland gymnasieeleverna. Enligt en elev vid Matinkylän lukio hade stilen på Iiri Poters arbete ”kittlat hjärnan” medan en elev vid Viherlaakson lukio förundrades över detaljerna i det tekniska genomförandet av verket som framfördes av Thomas Westphal. Under residensperioden blev yrkeskonstnärens arbete och dess möjligheter mer bekanta för gymnasieungdomarna, och vissa elever fick en tydligare bild av möjligheterna till fortsatta studier inom bildkonst och dess karriärmöjligheter:

-”Det var i alla fall trevligt att höra om möjligheterna till fortsatta studier. För när det är lite så där att man är så osäker på vart jag ska ta vägen efter det här och vad jag ska göra eller vad jag ska sikta på, så då är det så uppmuntrande att höra att det finns ett karriäralternativ inom det (konst) och att man kan studera det någonstans.”

Både residensprojektets konstnärer och gymnasiernas rektorer är eniga om att konstnärsresidensförsöket var en framgång. Alla parter upplevde också att residensperioden borde vara flera månader lång eftersom det tar en tid för konstnärerna att sätta sig in i skolans rytm och gemenskap. Under den två och en halv månader långa perioden hittade Poteri och Westphal kreativa sätt att nå eleverna. Speciellt under Halloween, som råkade inträffa medan residensen pågick, förde det konstnärliga arbetet närmare eleverna. Westphal gjorde på begäran av elevkårens styrelse ett verk med Halloween-tema för att pigga upp elevernas eget utrymme. I gymnasiets entréhall skapade i sin tur Poteri tillsammans med bildkonsteleverna ljus och dekorationer i Halloween-anda. 

Thomas Westphal presenterade den interaktiva installationen ”City of gods and madmen”, som han skapat tillsammans med sin bror Uli Westphal. Verket kombinerar videoprojektioner, kinetiska skulpturer, live-kamera, mikroskop, program för rörelsedetektering och prover från lokala naturliga vattendrag.

Esbo har ett nära samarbete med Konstuniversitetet

Residensförsöket möjliggjordes genom ett samarbete mellan Konstuniversitetet. rektorerna för Matinkylän lukio, Viherlaakson lukio, skolpersonalen samt Esbo stads kulturtjänster. Esbo kulturtjänster har under 2024 haft ett nära samarbete med Konstuniversitetet i fråga kring projektet Fair Sculpture som riktar sig till elever på andra stadiet. Totalt12 elever och studerande från gymnasier och yrkesläroanstalter i Esbo deltog under våren 2024 i Iltakoulu-Aftonskola som genomfördes i Konstuniversitetets Bildkonstakademis lokaler i Sörnäs. Där tillbringande de studerande en kväll i veckan vid Bildkonstakademin och fick bekantade sig med lokalerna och bildkonstens olika tekniker. De fick skapa verk med tekniker de själva valt under ledning av yrkesverksamma inom bildkonst.