Esbo stad utvecklar ledning långsiktigt

9.11.2024 9.07Uppdaterad: 19.12.2024 14.11
Jutta Vänskä.
Chefen för personalfakta Jutta Vänskä har fått stöd i sitt arbete som närmaste chef bland annat genom kurser och coachning.Bild: Jarna Lattunen

De närmaste cheferna och stadens ledning har tillsammans skapat hörnstenar för ledning. Hörnstenarna handlar om kundorientering, ansvarsfullt föregångarskap, nätverksbaserat partnerskap, smidig vardag samt om utveckling i rollen som närmaste chef. En kontinuerlig utveckling av det egna chefsarbetet är värdefullt och viktigt för alla chefer.

”För att målen ska nås erbjuds mångsidig utbildning. Alla nya chefer får introduktion i hur man ska leda i Esbo stad. Introduktionen fokuserar på stadens hörnstenar för ledning, det vill säga stadens värderingar, ledning av målinriktad verksamheten och personal samt resurser för och utveckling av arbetet som närmaste chef”, berättar Hanna  Saaristo, chef för personalutveckling.

Cheferna kan delta i kurser om olika aktuella teman, till exempel ledning av  mångfald. Dessutom erbjuds utbildning som leder till en examen, såsom specialyrkesexamen i ledning och företagsledning (JYET), yrkesexamen i närchefens arbete (LAT) samt Executive MBA för den högsta ledningen. Kurser ges också i bland annat anställningsfrågor, såsom semestrar, sjukfrånvaro och arbetsavtal samt rekryteringsintervjuer och ekonomiärenden.

Bra startpaket för en ny närmaste chef

Chefen för personalfakta Jutta Vänskä har dragit nytta av stadens kursutbud.

”När jag började jobba på staden som närmaste chef fick jag genast ett bra startpaket. Jag gick på kurser i ledning för nya närmaste chefer och tog under de första åren specialyrkesexamen i ledning och företagsledning, det vill säga JYET”, berättar Jutta.

”Kurserna är till nytta även för dem som redan tidigare har jobbat som närmaste chefer och studerat ledning. I arbetslivet blir teori verklighet och man får nya perspektiv på ledning när insikten ökar. På kurserna bildar man också nätverk och bekantar sig med andra närmaste chefer från stadens olika enheter. Samtidigt får man också en heltäckande bild av andra funktioner och uppgifter i den mångfaldiga staden. Det har öppnat mina ögon att höra om problem som andra chefer brottas med till exempel inom småbarnspedagogiken eller i helt andra uppgifter på den tekniska sidan”, funderar Jutta.

Coachning ger stöd för arbetet som närmaste chef 

Förutom kurser ger vi coachning.

”Närmaste chefens arbete är ofta ganska ensamt och utöver kurserna vill vi erbjuda individuellt skräddarsytt stöd, det vill säga coachning. På coachningen kan chefen stanna upp en stund och fundera på sin egen roll och hur den kan utvecklas. På de coachande diskussionerna funderar cheferna vanligtvis på sånt som pågår på den egna arbetsplatsen, ledning av prestationer, sin egen roll och ibland funderar de på hur de mår”, berättar specialplaneraren, coachen Susanna Lähteenoja på koncernförvaltningens personaladministration.

Även Jutta Vänskä har haft hjälp av coachning.

”Coachen ger inga färdiga lösningar eller svar. I stället får diskussionerna en att tänka i nya banor och nå nya insikter. Coachningen förberedde mig för det förestående eldprovet, beredning och ledning av en stor reform. Samtalen med coachen sparrade mig och stödde mitt välmående. Efter fem samtal var jag bättre rustad att genomföra reformen och stödja min enhet. Det hjälpte mig att som närmaste chef ha situationen under kontroll”, konstaterar Jutta.

”Esbo stad erbjuder mycket omfattande möjligheter att utbilda sig och utvecklas som närmaste chef”, sammanfattar Jutta.