Kuulumme yhdessä! -evenemangshelheten fick de unga att synas, höras och påverk
Esbo stad genomförde våren 2024 för första gången Kuulumme yhdessä! (Vi hör ihop!) -evenemangshelheten. I centrum för evenemangen låg elevernas delaktighet, stöd för välbefinnandet i skolan och stärkande av gemenskapen. Evenemangshelheten i tre delar förenade eleverna från olika miljöer runt om i Esbo. Totalt deltog cirka 200 deltagare från 18 högstadier i Esbo.
Bakom evenemangshelheten ligger Esbo stads vilja att reagera på aktuella diskussioner och studier om skolsegregation och välbefinnande i skolan. Barn och ungas inlärningsresultat har väckt diskussion i hela Finland. Samtidigt har det i nationella skolhälsoenkäter och i enkäter genomförda i Esbo framkommit ett behov av att stärka elevernas upplevelser av delaktighet och gemenskap. Syftet med evenemangshelheten var att svara på dessa samhälleliga utmaningar. Gemenskap och samarbete ökar upplevelsen av tillhörighet och inspirerar till lärande. Målet var att stärka skolornas positiva verksamhetskultur samt öka elevernas positiva känsloupplevelser gentemot den egna skolan och det egna området.
Tredelad evenemangshelhet
En evenemangshelhet i tre delar förenade eleverna från olika miljöer runt om i Esbo. Cirka 200 deltagare från 18 olika högstadier i Esbo deltog.
Inledningsevenemanget innehöll musik, ett motivationstal av Yasmine Yamajako om att bygga en egen stig samt faciliterade workshoppar där eleverna kunde bilda grupper mellan olika skolor. I workshopparna deltog eleverna i utvecklingen av sitt eget bostadsområde och sin egen skola. I workshopparna som leddes av gemenskapshandledarna funderade man till exempel på drömmarnas skola och bostadsområde genom att göra drömkartor samt samlade in idéer för att minska segregationen.
Efteråt ordnades "minikampanjer" för att göra gott i den egna skolan eller närområdet. Skolorna fick själva hitta på idéer om hur de skulle genomföra sina minikampanjer eller så kunde de välja från en färdig idébank. Målet var att minska skol- och områdessegregationen ur ett perspektiv som passade de unga. Takteman för minikampanjerna var "Min förort-bästa förorten", "Min skola-bästa skolan" och "Vänlighet runt om i området".
Under slutevenemanget i Fullmäktigegården presenterade ungdomarna skolornas minikampanjer, Hassan Maikal höll ett motivationstal om mod att pröva på olika saker och misslyckas och ungdomsfullmäktige höll en presentation. Ungdomarna röstade på minikampanjer i olika prisklasser samt vilken minikampanj som ska delta i stadsdirektörens innovationstävling.
Minikampanjer inspirerade till goda gärningar och gladde hela samhället i Esbo
Under våren planerade och genomförde skolorna inspirerande minikampanjer. Till exempel ordnade en skola en kampanj för att stärka gott humör och gemenskap, i vilken eleverna skrev trevliga tankar och lyckönskningar på lappar. Lapparna gömdes mellan skolbibliotekets böcker för att skapa glädje för dem som hittade dem. Härnäst kommer samma kampanj att genomföras i närbiblioteket.
Som minikampanjer ordnades också olika lekfulla idrottstävlingar mellan skolklasserna. Nu planerar man att utvidga detta koncept till tävlingar mellan närskolorna. På andra håll beaktades hållbar utveckling i minikampanjerna till exempel genom att ordna utbytestorg för saker.
Skolornas kampanjer berörde också många olika befolkningsgrupper. En del skolor genomförde sin egen minikampanj genom att glädja invånarna i de närliggande seniorcentren och ålderdomshemmen genom att ge dem kort. Även daghem besöktes till exempel genom att musicera och leka med barnen.
De positiva effekterna av evenemangshelheten berör hela skolgemenskapen
I och med evenemangen såg man hur mycket glädje-och gemenskapsevenemang kan tillföra skolvardagen.
Skolorna kom ivrigt med i evenemangshelheten. Genom evenemang och minikampanjer kunde man bygga upp den efterlängtade känslan av samhörighet. De vuxna och unga i skolorna skapade nya kontakter mellan olika skolor, lärarna stärkte kontakten med sina egna elever och elevernas skolengagemang och anknytning till skolan ökade. Med evenemangshelheterna stärktes stoltheten över den egna skolan samt närområdet och invånarna i området.
Utifrån den respons som samlats in om evenemangen framgår det starkt att det behövs mer motsvarande verksamhet.
I bakgrunden Oma lähiö-paras lähiö! –projektet och Ett välmående Esbo-programmet
Evenemanget ordnades av Oma lähiö-paras lähiö!-projektet som fokuserar på att minska skolsegregationen. Projektet fortsätter fram till slutet av 2025. Projektet finansieras av Esbo stad samt undervisnings- och kulturministeriet. Ett välmående Esbo-programmet stödde också evenemangshelheten.
Nyheten är skriven av Oma lähiö-paras lähiö! -projektets projektkoordinator Aino Pietarinen (aino.pietarinen@espoo.fi).
