Invånarna i Esbo nöjda med ledd motion

22.8.2024 5.37
Bilden visar en man på ett utomhusgym.
Bild: Elias Metsämaa, Filmbutik Oy

Våren 2024 genomfördes en kundenkät om ledd motion som ordnas av Esbo stad. Enkäten fanns på webben och genomfördes av konsultföretaget FCG via en länk och en QR-kod som delades ut till deltagarna.

Enkäten riktades till kunder som deltar i ledd motion som ordnas av staden. Bland kunderna fanns både personer som deltagit i flera år och sådana som deltar för första gången. Enkätens målgrupper var personer i arbetsför ålder, specialgrupper och seniorer.

Enkäten fick många svar. Sammanlagt svarade 1 120 kunder, av vilka 270 var män, 848 kvinnor och två av annat kön. Största delen av respondenterna var seniorer.

Enkätresultaten har jämförts med den kundenkät om ledd motion som genomfördes år 2019. FCG använde artificiell intelligens för att analysera enkätens öppna svar. 

Många rekommenderar stadens ledda motions- och idrottstjänster för bekanta

Enkätresultaten visar att kundnöjdheten med ledd motion som helhet har hållit sig på en hög nivå (4,7 år 2019 och år 2024, på skalan 1–5). Personerna i arbetsför ålder har blivit nöjdare med ledd motion. NPS-indexet som mäter kundnöjdhet är för ledd motion i Esbo 85, vilket innebär att en stor del av kunderna skulle rekommendera tjänsterna inom ledd motion för sina bekanta. Kvinnor rekommenderade klart oftare ledda motionsgrupper än män.

Nöjdheten med idrottshandledarnas yrkesskicklighet och servicevillighet har hållits på en hög nivå och ökat bland personer i arbetsför ålder. Också nöjdheten med hur bra deltagarnas förväntningar har uppfyllts och med innehållet i den ledda motionen har hållits på en hög nivå. Män är lite mer missnöjda med innehållet i den ledda motionen än kvinnor.

Bland seniorer har nöjdheten med motionspassens belastningsnivå hållit sig på en hög nivå. Bland specialgrupper är nöjdheten med motionspassens belastningsnivå något högre än år 2019. Kunderna är mycket nöjda med priset på tjänsterna.

Däremot är kunderna klart missnöjdare med informationsgången och kommunikationen om den ledda motionen än med de andra delområdena. Bedömningarna är ändå till största delen goda. 

Utifrån svaren på enkäten är kunderna inom ledd motion särskilt nöjda med hur lätt det är att delta i motionsgrupper. I svaren framhävs att man inte behöver anmäla sig till grupperna och att de är avgiftsfria samt att de ordnas på lämpliga tidpunkter. Kunderna upplever att utbudet av motionsgrenar är mångsidigt. Mångsidigheten upplevs också göra det möjligt att pröva på nya grenar. Till nöjdheten bidrar också att verksamheten är kontinuerlig och av att instruktörerna inte byts ut ofta. Berömmet riktas särskilt till de professionella, sporrande och inspirerande idrottsinstruktörerna. Eftersom grupperna har en lämplig storlek blir det också möjligt att få personlig handledning och att ta del av högklassig ledd motion. I enkätsvaren framhävs också att deltagarna är nöjda med de avgiftsfria motionsgrupperna, särskilt de som lockar pensionärer att motionera. En annan bidragande faktor är program som riktar sig till specialgrupper och den sociala sammanhållningen inom motionsgrupperna.

Motionsgrupper ger bättre kondition och hälsa

Många av dem som svarade på enkäten upplever att de fått hjälp med att upprätthålla sin hälsa och kondition genom motionsgrupperna. Över 80 procent av respondenterna anser att deras kondition har förbättrats i motionsgruppen. Nästan 70 procent av respondenterna anser att deras hälsotillstånd har förbättrats tack vare att de deltar i en motionsgrupp. Jämfört med resultaten av enkäten år 2019 bedömer tydligt fler att deras kondition och hälsa har förbättrats tack vare att de deltar i en motionsgrupp.

Kunderna inom ledd motion bedömer i enkäten att deras kondition och hälsotillstånd är rätt bra. Männen bedömer sin kondition och sitt hälsotillstånd som något lägre än vad kvinnorna gör. 

Användning av digitala motionstjänster

Digitala motionstjänster togs i bruk i större utsträckning för några år sedan. De digitala tjänsterna används dock inte i någon större utsträckning bland dem som svarade på enkäten. Den mest använda digitala tjänsten för ledd motion är vattengymnastiken Hydrohex. Hydrohex är ett mångsidigt program för virtuell vattengymnastik, där anvisningarna visas på en skärm och rörelserna utförs i vattnet.

Ungefär två av tre kunder är potentiella kunder för digitala tjänster för ledd motion. Den mest potentiella kundgruppen inom digitala tjänster är nya kunder som nyligen börjat använda ledda motions- och idrottstjänster i Esbo.

Utvecklingsobjekt inom ledd motion

Utifrån svaren på enkäten är information och kommunikation ett tydligt utvecklingsobjekt. Förbättringar önskas i synnerhet när det gäller avbokning av timmar och kommunikation om ändringar.

Av de öppna svaren på enkäten framkommer också önskan om en smidigare anmälningsprocess. Det upplevs som svårt att anmäla sig till grupper för motionskurser, särskilt under sådana tider då efterfrågan är stor. Respondenterna önskar också att antalet ledda motionspass utomhus ska utökas till våren och sommaren samt att motionspassen inomhus ökas året runt.

Även inom den regelbundna verksamheten ses utvecklingsbehov, i synnerhet när det gäller beaktandet av seniorernas behov och deras mångsidighet. I svaren framförs också önskemål om att behoven hos specialgrupper ska beaktas bättre och att alternativa motionsrörelser ska erbjudas. Det önskas också fler vikarier för idrottshandledarna.

 

Esbo stads idrottstjänster tackar alla som besvarat enkäten om kundnöjdhet. Vi utnyttjar enkätsvaren när vi utvecklar våra ledda motionstjänster så att vi kan göra dem bättre än förut.