Kuntalaiset ovat hyvin tyytyväisiä Espoon kaupungin ohjattuun liikuntaan

22.8.2024 5.14Päivitetty: 1.7.2025 7.54
Kuvassa näkyy mies ulkokuntosalilla.
Kuva: Elias Metsämaa, Filmbutik Oy

Espoon kaupungin ohjatun liikunnan asiakaskysely toteutettiin keväällä 2024. Kyselyn toteutti konsulttiyritys FCG. Asiakaskysely toteutettiin kaikissa liikuntaryhmissä sähköisenä jaetun linkin ja QR-koodin kautta. Kyselyllä haluttiin selvittää myös sitä, millainen vaikuttavuus ja merkitys ohjatun liikunnan ryhmiin osallistumisella on kävijöiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Kysely suunnattiin Espoon ohjatun liikunnan asiakkaille, joihin kuuluvat jo pidempään ohjattuja liikuntapalveluita käyttäneitä sekä ensimmäistä vuotta mukana olevia asiakkaita. Kyselyn kohderyhmänä olivat työikäiset, erityisryhmät ja seniorit.

Kysely keräsi suuren määrän vastauksia. Vastanneita asiakkaita oli yhteensä 1120, joista miehiä oli 270, naisia oli 848 ja muita oli kaksi. Suurin osa vastaajista oli senioreiden kohderyhmästä.

Kyselyn tuloksia on verrattu vuonna 2019 toteutettuun ohjatun liikunnan asiakaskyselyyn. FCG hyödynsi tekoälyä kyselyn avointen vastausten analysoimiseen. 

Moni suosittelisi kaupungin ohjatun liikunnan palveluita tutuillensa

Kyselyn tulokset osoittavat, että Espoon ohjatun liikunnan asiakkaiden tyytyväisyys liikunnanohjaukseen kokonaisuutena on pysynyt korkealla tasolla (4,7 vuonna 2019 ja 2024, asteikko 1–5). Työikäisten kohderyhmässä tyytyväisyys liikunnanohjaukseen on noussut. Espoon ohjatun liikunnan NPS (nettosuositteluindeksi) on 85, eli suuri osa asiakkaista suosittelisivat Espoon ohjatun liikunnan palveluita tutuillensa. Naiset suosittelivat ohjattuja liikuntaryhmiä selvästi miehiä useammin.

Tyytyväisyys liikunnanohjaajien ammattitaitoon ja palvelualttiuteen on pysynyt korkealla tasolla, ja noussut työikäisten kohderyhmässä. Myös tyytyväisyys odotusten täyttymisestä ja liikunnanohjauksen sisältöön on pysynyt korkealla tasolla. Miehet ovat hieman naisia tyytymättömämpiä ohjauksen sisältöön.

Iäkkäiden kohderyhmässä tyytyväisyys tuntien rasitustasoon on pysynyt korkealla. Erityisryhmien osalta tyytyväisyys liikuntatuntien rasitustasoon on hieman korkeampaa kuin vuonna 2019. Tyytyväisyys palveluhintoihin on erittäin korkealla tasolla.

Ohjatun liikunnan tiedottaminen ja viestintä arvioidaan selvästi muita osa-alueita heikommin. Arviot ovat kuitenkin suurimmaksi osaksi hyviä. 

Kyselyssä saatujen vastausten pohjalta ohjatun liikunnan asiakkaat ovat erityisen tyytyväisiä helppouteen osallistua liikuntatyhmiin. Ryhmiin ilmoittautumisen tarpeettomuus ja maksuttomuus sekä sopivat ajankohdat nousevat esiin vastauksissa. Asiakkaat kokevat liikuntatarjonnan olevan monipuolista. Monipuolisuuden koetaan mahdollistavan myös uusien lajien kokeilun. Tyytyväisyyttä lisäävät myös toiminnan jatkuvuus ja ohjaajien pysyvyys. Erityistä kiitosta saavat ammattitaitoiset, kannustavat ja innostavat liikunnanohjaajat. Sopivan kokoiset ryhmät mahdollistavat myös henkilökohtaisen ohjauksen ja paremman tason liikunnanohjauksessa. Vastauksissa nousee esiin myös tyytyväisyys ilmaisiin tunteihin, erityisesti eläkeläisille, jotka houkuttelevat liikkumaan. Lisäksi tyytyväisyyttä nostavat erityisryhmille suunnatut ohjelmat sekä sosiaalinen yhteisöllisyys liikuntaryhmissä. 

Liikuntaryhmistä apua kunnon ja terveyden parantamiseen 

Moni kyselyyn vastanneista kokee saaneensa apua terveyden ja kunnon ylläpitämiseen liikuntaryhmistä. Yli 80 % vastanneista katsoo kuntonsa parantuneen liikuntaryhmässä. Lähes 70 % vastanneista katsoo terveydentilansa parantuneen liikuntaryhmässä olon ansiosta. Selkeästi useampi arvioi kuntonsa ja terveytensä parantuneen liikuntaryhmässä olon ansiosta verrattuna vuoden 2019 kyselyn tuloksiin.

Ohjatun liikunnan asiakkaat arvioivat oman kuntonsa ja terveydentilansa melko hyväksi kyselyssä. Miehet arvioivat kuntonsa ja terveydentilansa hieman naisia heikommaksi. 

Digitaalisten liikuntapalveluiden hyödyntäminen

Digitaaliset liikuntapalvelut on otettu käyttöön laajemmin muutama vuosi sitten. Digitaaliset liikunnanohjauksen palvelut eivät kuitenkaan ole kovin suuressa käytössä kyselyyn vastanneiden kesken. Käytetyin digitaalinen liikunnanohjauksen palvelu on Hydrohex-vesijumppa. Hydrohex on monipuolinen virtuaalivesijumppaohjelma, josta vesijumppaohjeita seurataan näytöltä ja liikkeet suoritetaan vedessä.

Potentiaalisia digitaalisen liikunnanohjauksen asiakkaita on noin kaksi kolmesta. Potentiaalisin asiakasryhmä digitaalisissa palveluissa ovat uudet asiakkaat, jotka ovat vasta aloittaneet Espoon ohjatun liikunnan palveluiden käytön. 

Ohjatun liikunnan kehityskohteet

Kyselystä saatujen vastausten pohjalta tiedottaminen ja viestintä nousevat selkeäksi kehityskohteeksi. Parannusta toivotaan etenkin tuntiperuutuksista ja muutoksista viestimiseen.

Kyselyn avoimista vastauksista nousee esiin myös toive ilmoittautumisprosessin sujuvoittamisesta. Ilmoittautuminen liikuntakurssiryhmiin koetaan hankalaksi, erityisesti ruuhka-aikoina. Toiveena on myös ohjattujen ulkoliikuntatuntien lisääminen keväälle ja kesälle, sekä liikuntatuntien lisääminen sisätiloihin vuoden ympäri.

Kehitettävää nähdään myös säännöllisessä toiminnassa, erityisesti seniorien tarpeiden huomioimisessa ja monipuolisuudessa. Vastauksissa nousee esiin myös toive erityisryhmien tarpeiden paremmasta huomioimisesta ja vaihtoehtoisten liikkeiden tarjoamisesta. Liikunnanohjaajille toivotaan myös enemmän sijaisia.

 

Espoon kaupungin liikuntapalvelut kiittävät kaikkia asiakastyytyväisyyskyselyyn vastanneita. Hyödynnämme kyselyn vastauksia kehittäessämme ohjattuja liikuntapalveluitamme entistä paremmiksi.