Fler parkeringsplatser för elsparkcyklar i Esbo
I början av augusti ökades parkeringsplatserna för elsparkcyklar i Esbo. De nya platserna finns i Idrottsparken, Ängskulla, Mattby och Alberga. Parkeringsrutorna ska bidra till att fordonen parkeras på ett kontrollerat och lämpligt sätt.
Elsparkcyklar är en populärt färdsätt i Esbo och samanvända elsparkcyklar har etablerat sig i trafiken i staden. Utifrån observationer som gjorts av staden finns är behovet av att styra parkeringen störst vid de livligaste trafikknutpunkterna. Baserat på detta har man märkt upp nya parkeringsplatser för elsparkcyklar vid centrala platser för kollektivtrafikens anslutningsparkering.
Elsparkcyklar började bli vanligare i Esbo vid decennieskiftet. Antalet resor som görs med samanvända elsparkcyklar har i Esbo stabiliserat sig till en viss nivå omkring 2021. Under åren 2021–2023 gjordes i Esbo omkring 800 000 resor per år med samanvända elsparkcyklar. Antalet resor per månad är på motsvarande nivå även i år.
I juli uppmärktes sammanlagt 21 stycken nya riktgivande parkeringsplatser för elsparkcyklar. Av dessa ligger en vid Idrottsparkens metrostation, fyra vid Ängskulla metrostation och köpcentret Niitty, tolv i Mattby i närheten av Iso Omena, främst på Biskopshemmansvägen och i anslutning till cykelparkeringarna vid kollektivtrafikens anslutningsparkering, samt fyra stycken i närheten av Spårjokerns hållplats och tågstationen i Alberga. Därutöver finns det parkeringsplatser vid stombusslinjernas hållplatser. Du ser de exakta platserna för de parkeringsplatser som märktes upp i juli på kartorna.
I områden med en parkeringsruta ska elsparkcykeln i första hand parkeras innanför rutan. Om parkeringsplatsen saknar ruta ska elsparkcykeln parkeras längs med en vägg eller annat hinder, i cykelstället eller i vägkanten. Det viktigaste är att fordonet inte stör andra väganvändare.
Esbo stad samarbetar med operatörerna som hyr ut elsparkcyklar. Staden har tillsammans med operatörerna utfärdat parkeringsförbud bland annat till metrostationsingångarna. Platserna med parkeringsförbud syns i operatörernas applikationer. En resa som gjorts med en samanvänd elsparkcykel kan inte avslutas på dessa platser.
När man använder en elsparkcykel är det även i övrigt viktigt att komma ihåg de lagar och trafikregler som gäller för elsparkcyklar. En elsparkcykel jämställs med en cykel och därmed gäller för elsparksanvändare samma regler som för cyklister i trafiken. Endast en person får färdas på elsparkcykeln åt gången. Med andra ord är det inte tillåtet att skjutsa andra på elsparkcykeln. Det är också viktigt att anpassa hastigheten till situationen och att köra nykter. På trottoarer ska elsparkcykeln ledas. Vi skapar tillsammans ett Esbo där vi kan röra oss tryggt och mångsidigt i trafiken!
Mot ett kolneutralt Esbo
Esbos mål är att vara koldioxidneutralt före 2030. Åtgärderna för att uppnå detta mål omfattar bland annat minskning av utsläppen från biltrafiken och förtätning av stadsstrukturen. En tät stadsstruktur lockar att byta ut bilen mot andra färdsätt.
Att använda en elsparkcykel är ett sätt som hjälper oss att nå målet för ett kolneutralt Esbo. Även om samanvända elsparkcyklar är ett populärt, smidigt och hållbart färdsätt har de också fått en hel del negativ publicitet bland annat på grund av den slarviga parkeringen. Med målade parkeringsrutor blir det enklare att parkera elsparkcykeln och användaren får en bättre användarupplevelse. Staden hoppas att elsparksanvändarna hittar de nya parkeringsplatserna.