Sähköpotkulautojen pysäköintialueet lisääntyvät Espoossa
Espoon katukuvaan on ilmestynyt elokuun alussa uusia sähköpotkulautojen pysäköintialueita Urheilupuistoon, Niittykumpuun, Matinkylään ja Leppävaaraan. Pysäköintiruutujen tavoitteena on edistää hallittua sekä asianmukaista pysäköintiä.
Sähköpotkulautailu on suosittu liikkumismuoto Espoossa ja yhteiskäyttöisistä laudoista on tullut vakiintunut osa kaupunkiliikkumista. Kaupungin tekemien havaintojen perusteella vilkkaimmat liikenteen solmukohdat ovat kohteita, joissa ohjatulla pysäköinnillä on eniten tarvetta. Tämän perusteella uusia pysäköintialueita sähköpotkulaudoille on merkitty keskeisille joukkoliikenteen liityntäpysäköintipaikoille.
Sähköpotkulaudat alkoivat yleistymään Espoossa vuosikymmenen vaihteessa. Yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen matkamäärät ovat vakiintuneet Espoossa vuoden 2021 aikoihin. Vuosina 2021–2023 Espoossa tehtiin yhteiskäyttöisillä sähköpotkulaudoilla noin 800 000 matkaa vuosittain. Matkojen määrä on kuukausitasolla samansuuntainen tänäkin vuonna.
Uusia ohjeellisia sähköpotkulautojen pysäköintialueita merkittiin heinäkuussa yhteensä 21, joista yksi on Urheilupuistossa metroaseman vieressä, neljä Niittykummun metroaseman ja kauppakeskus Niityn ympärillä, 12 Matinkylässä Ison Omenan ympäristössä, pääasiallisesti Piispansillantiellä sekä polkupyörien liityntäpysäköinnin yhteydessä, ja neljä Leppävaarassa Raide-Jokeri-pysäkin sekä juna-aseman lähistöllä. Pysäköintialueita on näiden lisäksi muun muassa runkobussilinjojen pysäkeillä. Heinäkuussa merkittyjen pysäköintialueiden tarkat sijainnit alueittain näet kartoista.
Alueilla, joissa pysäköintiruutuja on tulisi ensisijaisesti pysäköidä sähköpotkulauta näiden ruutujen sisään. Jos alueella ei ole ruutua, pysäköi lauta seinän tai muun esteen vierustalle, polkupyörätelineeseen tai tien reunaan. Tärkeintä on, ettei siitä ole haittaa muille liikkujille.
Espoon kaupunki tekee yhteistyötä sähköpotkulautaoperaattoreiden kanssa. Kaupunki on asettanut operaattoreiden kanssa pysäköintikieltoalueita muun muassa metroasemien sisäänkäynneille. Pysäköintikieltoalueet näkyvät operaattoreiden sovelluksissa. Yhteiskäyttöisellä sähköpotkulaudalla tehtyä matkaa ei ole mahdollista päättää näille alueille.
Sähköpotkulautoja käyttäessä on muutenkin tärkeä muistaa lautailulle asetetut lait sekä liikennesäännöt. Sähköpotkulauta rinnastetaan polkupyörään, joten sähköpotkulautailijaa koskee samat väistämissäännöt liikenteessä kuin pyöräilijää. Laudalla saa ajaa vain yksi kerrallaan eli muiden kyyditseminen ei ole sallittua. On myös tärkeä pitää huolta sopivasta tilannenopeudesta sekä ajaa selvin päin. Jalkakäytävällä sähköpotkulautaa tulee taluttaa. Yhdessä teemme Espoon, jossa voi liikkua turvallisesti ja monipuolisesti!
Kohti hiilineutraalia Espoota
Espoon tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalisuus vuoteen 2030 mennessä. Toimenpiteissä tavoitteeseen pääsemiseksi on mm. autoliikenteen päästöjen vähentäminen sekä kaupunkirakenteen tiivistäminen. Tiivis kaupunkirakenne houkuttelee vaihtamaan auton muihin liikkumismuotoihin.
Sähköpotkulautailu on yksi teko, joka auttaa yhteisen tavoitteen eteen kohti hiilineutraalia Espoota. Vaikka yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat ovat suosittu, kätevä ja kestävä tapa liikkua, ovat ne saaneet myös paljon negatiivista palautetta muun muassa huolimattomasti pysäköityjen lautojen vuoksi. Maalattujen ruutujen avulla lautojen pysäköiminen helpottuu käyttäjille ja parantaa käyttökokemusta. Kaupunki toivoo, että sähköpotkulautojen käyttäjät löytävät uudet pysäköintialueet.