De studerandes välbefinnande och motion i vardagen förbättras i Esbo med hjälp av en applikation av Marked

26.7.2024 9.57

I en applikation som utvecklats av Marked kan man genom att bekanta sig med psykisk hälsa tjäna poäng som ger möjlighet att pröva på till exempel olika idrottsgrenar.

Markeds applikation är ett av pilotprojekten inom det EU-projekt som samordnas av Esbo stads resultatenhet för idrott och som bär namnet Modernizing Sport to Foster a New Active Generation. Syftet med pilotförsöken är att förbättra invånarnas hobbymöjligheter i en allt mer digitaliserad värld och att öka Esbobornas aktivitet i vardagen. Pilotförsöken ordnas av sammanlagt 11 företag och föreningar runt om i Finland.

Markeds tjänst fick sin början i behovet av att skaffa verktyg för att stödja de studerandes psykiska välbefinnande och utveckla deras socioemotionella färdigheter. Verkställande direktör Ida Nevalainen ville göra behandlingen av dessa frågor till en del av ungdomars utbildning. Mycket snart blev det tydligt att det vore bäst att göra läromedel som gäller självkännedom och psykiskt välmående tillgängliga också för unga människor. 

Detta behov gav upphov till Markeds applikation, som utvecklades tillsammans med studerande och lärare. Applikationen ger de unga tillgång till material som stöder allmänt välmående, och dess spelbarhet sporrar unga att bekanta sig med psykiskt välmående.  

På detta sätt kan användarna samla in poäng som kan utnyttjas inom kultur- och idrottstjänsterna. Applikationen kombinerar möjligheten att få stöd och att hitta olika fritidsaktiviteter. 

Pilotprojektet involverar unga studerande

Pilotförsöket för applikationen genomförs inom Esbo stads projekt tillsammans med de studerande. Flera läroanstalter i Esbo deltar i försöket. Under projektets gång utreds tjänstens genomslag genom anonyma enkäter till användarna. Målet är att utreda om spelandet är ett sätt att stärka de studerandes välbefinnande och dagliga aktivitetsgrad. Syftet med applikationens poängmodell är att jämställa motionsmöjligheterna och sänka tröskeln för unga att delta samt pröva olika motionsformer. 

”Vi förväntar oss att se hur vi genom att utnyttja digitaliseringen kan öka de studerandes delaktighet och intresse för motion samtidigt som vi stöder utvecklingen av de socioemotionella färdigheterna. Det är fint att Esbo vill vara en föregångare i digitaliseringen och modigt ta fram olika lösningar för försöket”, berättar Ida Nevalainen, som utvecklat Marked.

Resultaten av pilotprojektet publiceras på Markeds webbplats och i sociala medier @markedsuomi. Pilotprojektet avslutades i januari 2024.

Om du vill prova på appen eller höra mer om verksamheten kan du kontakta info@markedsuomi.fi per e-post.