Opiskelijoiden mielen hyvinvointia ja arkiaktiivisuutta parannetaan Espoossa MARKEDin kehittämällä sovelluksella

9.1.2024 6.22Päivitetty: 9.1.2024 11.19
Viisi naista tutkailemassa puhelinsovellusta hymyillen.
Kuva: MARKED

MARKEDin kehittämässä sovelluksessa mielen hyvinvointiin tutustumisella voi ansaita pisteitä, joilla taas pääsee kokeilemaan esimerkiksi erilaisia liikuntalajeja.

MARKEDin sovellus on yksi Espoon kaupungin Liikunnan ja urheilun yksikön koordinoiman EU-hankkeen pilottiprojekteista, joka kantaa nimeä Modernizing Sport to Foster a New Active Generation. Kaikkien pilottien tavoitteena on parantaa kuntalaisten harrastusmahdollisuuksia digitalisoituvassa maailmassa ja lisätä espoolaisten arkiaktiivisuutta. Pilotteja järjestää yhteensä 11 yritystä ja yhdistystä ympäri Suomen.

MARKEDin palvelu sai alkunsa tarpeesta hankkia työkaluja opiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin tukemiseen ja sosioemotionaalisten taitojen kehittymiseen. Toimitusjohtaja Ida Nevalainen halusi tuoda näiden asioiden käsittelyn osaksi koulutusta. Hyvin pian selvisi, että olisi parasta saada itsetuntemusta ja mielen hyvinvointia käsittelevät oppimismateriaalit myös nuorten käden ulottuville. 

Tästä tarpeesta syntyi MARKED sovellus, joka kehitettiin yhdessä opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Sovellus tarjoaa kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevat materiaalit nuorten saataville. 

Sovelluksen pelillisyys kannustaa nuoria tutustumaan mielen hyvinvointiin. Näin voi kerätä pisteitä, joita voi hyödyntää kulttuuri- ja liikuntapalveluissa. Sovellus yhdistää tuen tarjoamisen sekä erilaiset vapaa-ajanviettotavat.

Pilottiprojekti osallistaa mukaan nuoret opiskelijat 

Sovellusta pilotoidaan Espoon kaupungin hankkeessa yhdessä opiskelijoiden kanssa. Useampi oppilaitos Espoosta on lähtenyt kokeiluun mukaan. Hankkeen aikana seurataan palvelun vaikuttavuutta käyttäjille suunnattujen anonyymien kyselyiden kautta. Tavoitteena on selvittää, toimiiko pelillistäminen keinona vahvistaa opiskelijoiden hyvinvointia ja päivittäistä aktiivisuutta. Sovelluksen pistemallin tarkoituksena on tasa-arvoistaa liikuntamahdollisuuksia sekä madaltaa nuorten kynnystä kokeilla eri liikuntamuotoja sekä osallistua. 

”Odotamme näkevämme, miten digitaalisuutta hyödyntämällä voidaan lisätä opiskelijoiden osallisuutta ja liikkumista samalla sosioemotionaalisten taitojen kehitystä tukien. On hienoa, että Espoo haluaa olla edelläkävijä digitaalisuudessa ja ottaa rohkeasti kokeiluun erilaisia ratkaisuja”, kertoo MARKEDin kehittäjä Ida Nevalainen.

Pilottiprojektin tulokset julkaistaan MARKEDin nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa @markedsuomi. Pilottiprojekti päättyy tammikuussa 2024.

Mikäli haluat päästä kokeilemaan sovellusta tai kuulla lisää toiminnasta, voit olla sähköpostitse yhteydessä info@markedsuomi.fi.