Uppföljningen av avfallskärlens fyllnadsgrad utvecklar avfallshanteringen i skolorna i Esbo

5.6.2024 8.08Uppdaterad: 5.6.2024 10.50
En person tittar på den svarta sensorn som fästs under locket på det gula plastavfallskärlet.

Esbo stad genomförde tillsammans med Wastebook ett fyra månader långt försök där man följt upp hur mycket plast- och blandavfall som uppstår i tre skolor i Esbo.

Målet med försöket som ordnades inom ramen för projektet All plast ska återvinnas – från regionala försök till praxis var att samla in information om hur effektiv skolornas avfallshantering är samt idéer för att utveckla den och dela god praxis. Försöket genomfördes under tiden 17.10.2023–15.2.2024.

"Genom denna undersökning ville vi få pålitlig sorteringsrapportering: veta mera om hur mycket avfall som uppkommer, hur effektivt sorteringskärlen används och hur väl antagandena i våra befintliga data stämmer", kommenterar Mia Johansson, projektchef för projektet Allt plast ska återvinnas – från regionala försök till praxis.

I pilotprojektet fästes sensorer i avfallskärlen som skickar aktuell information om kärlens fyllnadsgrad till molntjänsten. Dessutom samlade man in information om eventuella situationer där kärlen överfylls genom att mäta lockets läge.

Resultaten visar att avfallshanteringen i skolorna i huvudsak är mycket effektiv – fyllnadsgraderna är höga vid tidpunkten för tömningen. Kärlen överfylldes då och då, men i försöket konstaterades att det fanns ett lämpligt antal kärl i användning. Det skolspecifika medeltalet för blandavfallskärlens fyllnadsgrad varierade mellan 75 och 84 procent. Det skolspecifika medeltalet för plastkärlens fyllnadsgrad var 36–94 procent. Utvecklingsarbetet fortsätter utifrån forskningsresultaten till exempel genom att utreda hur man kunde dela med sig av de bästa sorterarnas framgångar till andra skolor.

"Jag anser själv att sortering är mycket viktig och jag har redan länge strävat efter att främja den i skolan. Detta försök och resultaten av det fungerar som ett bra verktyg för att gå igenom och upprätthålla sortering i skolan. Det var trevligt att få delta i försöket”, konstaterar rektor Mimmu Hellsten vid grundskolan Karhusuon koulu.

”En glad historia om växande och lärande grundar sig på det vi gör dagligen med barn och unga i våra skolor, såsom att minska matsvinnet, lära ut återvinning och till exempel naturfostran. Jag tackar alla skolor som deltog i försöket: 1–6-skolan Aarnivalkeaan koulu samt grundskolorna Karhusuon koulu och Ruusutorpan koulu", berättar Juha Nurmi, direktör för grundläggande utbildning.

"Detta pilotprojekt är ett bra exempel på hur vi kan effektivera återvinningen genom att utnyttja mätning av avfallsdata med hjälp av digitala lösningar. För Wastebook har det gemensamma pilotprojektet med Esbo stad varit mycket intressant och det har väckt intresse i projektets intressentgrupper", säger Mikko Ahokas, verkställande direktör vid Wastebook.

Mer information:

Mikko Ahokas mikko.ahokas@macon.fi

Mia Johansson mia.johansson@espoo.fi 

Pålitlig data och framgångar lyftes fram – avfallshanteringen i skolorna utvecklades genom sensorförsök