Esbo beslutar om färdplanen för att uppnå koldioxidneutralitet
Esbo har sammanställt färdplanen Kolneutralt Esbo 2030, som beskriver stadens eget arbete samt samarbetet med samarbetspartner och invånare för att uppnå målet om kolneutralitet. Färdplanen innehåller åtgärder för att uppnå en utsläppsminskning på 80 procent och indikatorer för att följa upp utvecklingen.
Kolneutralitet före 2030 är möjligt
Kolneutralitet är ett av de centrala målen i Berättelsen om Esbo. Esbo minskar klimatutsläpp i snabb takt och strävar efter att före 2030 minska utsläppen med minst 80 procent från utsläppsnivån 1990. Den återstående andelen på 20 procent kan bindas till kolsänkor eller kompenseras på annat sätt.
I Esbo har man redan lyckats minska klimatutsläppen trots den kraftiga befolkningstillväxten. Utsläppen i Esboområdet har minskat med 14 procent från 1990 till 2022 samtidigt som invånarantalet har ökat med cirka 130 000 invånare. Beräknat per invånare ligger utsläppen nu på en nivå som är under hälften av utsläppsnivån år 1990. Esbo hade under 2022 minst klimatutsläpp per invånare i huvudstadsregionen och näst minst jämfört med de 21 största finländska städerna. De största minskningarna har skett inom värmeproduktionen.
”Vi har redan kommit långt i klimatarbetet och kan tillsammans lösa resten av utmaningarna. Vår styrka i Esbo är en unik gemenskap med den kompetens, ambition och det mod som behövs i klimatarbetet. Esbo-gemenskapens företag, högskolor och forskningsinstitut utvecklar forskningsbaserade högteknologiska lösningar som bidrar till att minska utsläppen både i Esbo och globalt”, konstaterar stadsdirektör Jukka Mäkelä.
Esbo slutade bränna stenkol i april och Esboborna rör sig mer hållbart än tidigare
I färdplanen Kolneutralt Esbo 2030 beskrivs Esbos klimatåtgärder samt indikatorer för att följa upp utvecklingen. Åtgärderna har också samlats i klimatvakten.
I Esbo kommer största delen av utsläppen från energisektorn och trafiken. Båda har vidtagit betydande åtgärder för att uppnå klimatmålet och det målmedvetna arbetet fortsätter.
”I sin egen verksamhet och via partnersamarbete har Esbo varit en föregångare när det gäller att minska utsläppen inom energisektorn. Fortum har varit en viktig partner för Esbo när det gäller att främja kolneutralitet. Det är en fantastisk nyhet att Fortum i förtid slutade använda stenkol i fjärrvärmeproduktionen förra veckan", konstaterar Jukka Mäkelä.
Under de senaste åren har energisektorn stått för de mest betydande utsläppsminskningarna. Utöver samarbetet med Fortum minskar klimatutsläppen också i och med att Esbo ökat användningen av förnybar och kolneutral energi. Man har till exempel slopat oljeuppvärmning och investerat i solpaneler både i Esbos eget byggande och i Esboområdet. Staden använder också själv redan nu utsläppsfri el.
Dessutom har Esbo satsat och kommer även i fortsättningen att satsa på hållbar trafik. Esbo stads kollektivtrafik har utvecklats betydligt i och med att Västmetron förlängdes och snabbspårvägslinje 15 öppnades. Som följande kommer stadsbanan.
"Vi söker lösningar för trafiken och infrastrukturen i hela stadsområdet. Målet för utsläppsminskning kräver både att vi ökar andelen hållbara färdsätt och övergår från fossila drivkrafter till fossilfria. Staden växer längs spåren och enligt HRT:s senaste resvaneundersökning promenerar Esboborna mera och använder kollektivtrafik flitigare än tidigare. Siffrorna visar ännu inte hur snabbspårvägen eller den kommande stadsbanan påverkar hållbara färdsätt, berättar stadsmiljödirektör Olli Isotalo.
I Esbo är redan nu 20 procent av hela beståndet av personbilar och 65 procent av de bilar som förstagångsregistrerades i fjol helelektriska bilar eller laddningsbara hybrider och siffrorna har ökat markant under de senaste åren. Denna goda utveckling främjas fortfarande. Programmet för främjande av cykling kommer också att uppdateras.
I Esbo bereds dessutom en ny generalplan som omfattar hela staden och som siktar längre än klimatfärdplanen, fram till 2060. Stadsstyrelsen godkände generalplanens mål den 13 mars 2023. Till målen hör bland annat stadens hållbara tillväxt, klimatsmarthet och förbättring av kollektivtrafiknätet samt trivsel och närhet till naturen.
Förutom att minska de regionala klimatutsläppen är Esbos mål också att minska konsumtionsutsläppen. Esbo är med och utvecklar beräkningen av konsumtionsutsläppen och vidtar åtgärder för att minska dem. Målet är till exempel att minska klimatutsläppen under byggnadsprocessens alla skeden.
Esbo är en europeisk föregångare i klimatarbete
I Esbo är klimatarbetet en del av en större helhet för att uppnå FN:s mål för hållbar utveckling (Sustainable Development Goals, SDG) som föregångare. Den gröna och digitala omställningen medför nya möjligheter för Esbos innovationsgemenskap, företag och aktörer. Den ökande efterfrågan på utsläppssnåla produkter och tjänster skapar arbete, export, ekonomisk tillväxt och välfärd.
Vi behöver städer som föregångare för att uppnå Finlands och EU:s klimatneutralitetsmål 2035 och 2050. Mission Label-utmärkelsen som Europeiska kommissionen beviljade Esbo våren 2024 är ett erkännande av ett omfattande engagemang i klimatarbetet och stärker Esbogemenskapens ställning som föregångare i den gröna omställningen. Kommissionen har beviljat utmärkelsen till 33 europeiska föregångare inom klimatarbete.
Klimatarbetet utförs av hela Esbogemenskapen
Färdplanen Kolneutralt Esbo 2030 har sammanställts i ett omfattande tväradministrativt samarbete och med samarbetspartner. Dessutom grundar sig färdplanen på handlingsplanen för hållbar energi (SECAP) som publicerades 2019, programmet Ett hållbart Esbo samt på de senaste uppgifterna om utsläppsscenarier enligt de kommande åtgärderna som preciserats tillsammans med en extern konsult.
Huvudprinciperna för färdplanen fördes till fullmäktige för beslut 2022 samtidigt som man fattade beslut om budgeten för 2023. Stadsstyrelsen återremitterade färdplanen till beredning i december 2023. För att uppnå Esbos mål för koldioxidneutralitet 2030 tillades i enlighet med stadsstyrelsens beslut bedömningar av utsläppsminskningar, indikatorer samt deras nuvärden och målnivåer i
åtgärderna i färdplanen. Dessutom valdes nödvändiga tilläggsåtgärder för att uppnå målen. I våras kunde fullmäktigegrupperna, ungdomsfullmäktige, äldrerådet och rådet för personer med funktionsnedsättning kommentera den redigerade färdplanen. Genomförandet av färdplanen följs upp och om koldioxidneutralitet inte uppnås före 2030 bereds vid behov eventuella ytterligare åtgärder för beslut.
Stadsstyrelsen behandlar färdplanen Kolneutralt Esbo 2030 den 13 maj 2024.
Tilläggsuppgifter
Färdplanen Kolneutralt Esbo 2030(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) (bilaga, på finska)
Stadsstyrelsens föredragningslista 13.5.2024(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) (på finska)
Stadsstyrelsen återremitterade färdplanen Kolneutralt Esbo 2030 till beredning i december 2023
Protokoll från stadsstyrelsens sammanträde 18.12.2023(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) (på finska)
Stadsstyrelsen bordlade färdplanen Kolneutralt Esbo 2030 i november 2023
Protokoll från stadsstyrelsens sammanträde 06.11.2023(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) (på finska)
Esbo.fi-nyhet 7.11.2023 Färdplanen Kolneutralt Esbo 2030 har sammanställts – Esbo är på rätt väg mot målet (på finska)
Esbo.fi: Esbos klimatmål
