Otaniemi Game Jam: Gymnasiestuderande gjorde nya spel
Spelevenemanget Game Jam ordnades 12.1–14.1.2024 i gymnasiet Otaniemen lukio. Under veckoslutet gjorde gymnasiestuderandena 13 nya spel. I evenemanget deltog utöver Otaniemen lukio även gymnasierna Espoonlahden lukio och Espoon yhteislyseo. Fem gymnasiestuderande från Otaniemen lukio deltog i arrangemangen.
Lärarna i Otaniemen lukio, Espoonlahden lukio och Espoon yhteislyseo blev entusiastiska över Game Jam efter att de hört om projektet Pelillisyyttä lukioon. Projektet presenterades på ett introduktionstillfälle, där Riikka Aurava från Tammerfors universitet höll en presentation om Game Jams, som hon undersökt. Game Jam i Otnäs ingick i projektet. I fjol ordnade Otaniemen lukio evenemanget på egen hand, men i år deltog även andra gymnasier. Lärarna Milla Unkuri och Aki Saariaho från Otaniemen lukio, Tom Gladh från Espoon yhteislyseo och Sanna Alho från Espoonlahden lukio deltog i evenemanget.
Årets tema var vatten
Vad är Game Jam för något då? På speljam samlas man för att göra olika spel. Ganska ofta är spelen digitala, men det går också att göra annat under speljammen. Mer sällan blir projekten helt klara under jammen – målet är att ha roligt, precis som på musikjam.
I år var temat för Game Jam i Otnäs vatten. – Vi valde vatten som tema för att det också var tema på studentskrivningarna i höstas, berättar abiturient Kaisa Koivunen, som deltog i att ordna evenemanget. Det räckte med att till exempel ha ett glas vatten någonstans på bordet.
Deltagarna fick förbereda sig på olika sätt. I Otaniemen lukio erbjuds studier i både hur man gör spel och i ljudplanering, och i Espoon yhteislyseo har det ordnats en kurs i hur man gör spel. Riikka Aurava höll ett par kodningsverkstäder i Espoonlahden lukio. Det var inte nödvändigt för deltagarna att ha tidigare kunskaper om att göra eller koda spel.
Förmåga att arbeta i grupp samt stresstålighet
Under veckoslutet deltog upp till 70 studerande i Game Jam-evenemanget. Spelen gjordes i olika grupper med upp till sju medlemmar, men det fanns också deltagare som gjorde spel ensamma. Några gymnasiestuderande deltog i flera grupper. – Det var jätteroligt. Jag gjorde grafik med artificiell intelligens, berättar Kaisa.
Jammet var öppet klockan 9–22, men vissa deltagare var så ivriga att de fortsatte arbeta på sina projekt efter jammet. – Vi gick hem till en av våra gruppmedlemmar och var där över natten mellan lördag och söndag och jobbade på spelet, så jag sov bara ett par timmar, berättade Luka Eronen, som är andra årets studerande vid Otaniemen lukio.
De studerande fick ett studiepoäng för deltagande i veckoslutets evenemang, och de lärde sig mycket mer än att bara göra spel. – Våra färdigheter i tidshantering och grupparbete utvecklades, berättar Kaisa. – Stresståligheten utvecklades också; vi var tvungna att vara snälla mot våra gruppmedlemmar trots att vi var trötta, tillade Luka. Sanna Alho, lärare vid Espoonlahden lukio, blev imponerad av de ungas förmåga att arbeta i grupp.
Från skräckspel till katträddning
Under veckoslutet gjordes sammanlagt 13 spel:
- 3 brädspel,
- 8 digitala spel,
- 1 mobilspel och
- 1 vr-spel.
– Vi gjorde vårt brädspel med en 3D-skrivare, så vi var också tvungna att reservera tid för att skriva ut spelet, säger Luka. Lukas team skapade ett brädspel i Battle Royal-stil, där brädan bildas av sexhörningar. Kaisas grupp skapade ett digitalt skräckspel, The lighthouse, där spelaren skulle hålla ljus i en fyr och se till att fyrens källare inte fylls med vatten. I spelet försöker ett monster döda spelaren.
De andra spelen gick ut på att till exempel rädda katter ut vattnet eller flytta sig från en plats till en annan (med beaktande av trafikstockningar och metrotidtabeller). – Spelen kräver olika talanger; grafiska färdigheter, kreativt skrivande och så vidare. Alla behöver inte kunna allt, sade lärarna. – Framtidens arbete ser liknande ut, och man måste kunna komma överens med olika människor.
Gymnasiestuderandena kunde be lärarna om teoretisk hjälp för att få ett så realistiskt resultat som möjligt. – De frågade till exempel mig om biologi – hur vatten rör sig eller hur muskler rör sig i kyla. Då det gäller geografi ställde deltagarna frågor om skalor och kartmärken, berättade Sanna Alho.
Samarbetspartner
Aarni Aspi, ledare för Finnish Game Jam ry:s ungdomsteam, hjälpte tillsammans med deltagare från jamkulturen i Finland samt aktörer inom spelindustrin till på jammen och höll även föredrag om att ordna speljam. Representanter för Finnish Game Jam utvärderade också projekten. Finnish Game Jam (FGJ) är en icke-vinstdrivande organisation som stöder spelskapande som hobby och intresse för spel samt ordnar Game Jam-evenemang i Finland. – Jag tycker att det var ett fantastiskt evenemang, och det var trevligt att se entusiasmen och skickligheten bland de unga, konstaterade Aarni Aspi.
E-sportorganisationen RoundsGG levererade tio spelbord till evenemanget inom ramen för EU-projektet, vilket förbättrade förutsättningarna för att skapa till exempel vr-spel.
Positiva erfarenheter för gymnasiestuderande och lärare
För studerande var jammet en positiv upplevelse. – Jag skulle delta på nytt. Att göra spel blir nog inte ett yrke för mig, men man kan få idéer och kreativitet här, konstaterade Luka. Kaisa har å sin sida redan tidigare haft kodning som hobby och hon blickar mot framtiden: – Jag kommer att fortsätta inom samma bransch. I framtiden vill jag utveckla artificiell intelligens.
– Det bästa var att se ungdomarnas entusiasm och hur de gick till väga. Stämningen på evenemanget var exceptionellt fin. Jag är absolut med i fortsättningen, om möjligt! sade Sanna Alho.
– Jag kommer definitivt också att vara med nästa år! Jag tyckte också att det var trevligt att se hur likasinnade studerande från olika årskurser, och till och med från olika gymnasier, möttes. Det var fantastiskt att se att studerande arbetade för ett gemensamt mål, sade Milla Unkuri. – Här fick de lyfta fram talanger som inte nödvändigtvis kan användas på lektionerna. Det fanns så mycket talang på plats här under veckoslutet, att det var alldeles strålande!
