Otaniemi Game Jam: Lukio-opiskelijat loivat uusia pelejä

Otaniemen lukiolla järjestettiin Game Jamit 12.1.-14.1.2024. Lukio-opiskelijat loivat viikonlopun aikana 13 uutta peliä. Mukana oli Otaniemen lukion lisäksi Espoonlahden lukio ja Espoon yhteislyseo. Tapahtuman järjestelyihin osallistui viisi Otaniemen lukion opiskelijaa.
Opettajat Otaniemen ja Espoonlahden lukioista sekä Espoon yhteislyseosta innostuivat Game Jameista kuultuaan Pelillisyyttä lukioon -hankkeen kick off -tilaisuudessa, kun Tampereen yliopiston Riikka Aurava piti esityksen jameista, joita Aurala on tutkinut. Otaniemi Game Jamit olivat osa hanketta. Viime vuonna Otaniemi järjesti jamit yksin, tänä vuonna mukaan tulivat muut. Game Jamiin osallistuivat opettajista Milla Unkuri ja Aki Saariaho ovat Otaniemen lukiosta, Tom Gladh Espoon yhteislyseosta ja Sanna Alho Espoonlahden lukiosta.
Vesi teemana
Mitkä sitten ovat Game Jamit? Pelijameissa kokoonnutaan rennosti tekemään erilaisia pelejä. Aika usein tehdään digitaalisia pelejä, mutta jameissa voi tehdä muutakin. Harvemmin jameissa saadaan projekteja kokonaan loppuun - tavoitteena on pitää hauskaa, kuten musiikkijameissakin.
Otaniemen Game Jamien teema oli tänä vuonna vesi. - Koska se oli teemana myös viime syksyn ylioppilaskokeessa, kertoi jamien järjestelyihin osallistunut Otaniemen abiturientti Kaisa Koivunen. Pelissä kuitenkin riitti, että oli esimerkiksi vesilasi jossain pöydällä.
Jameihin saattoi valmistautua eri tavoin. Otaniemen lukiossa voi opiskella pelien tekemistä ja äänisuunnittelua. Espoon yhteislyseossa puolestaan on järjestetty kurssi pelinteosta. Espoonlahden lukiossa Riikka Aurava piti pari koodauspajaa. Aikaisempi osaaminen pelien tekemisestä tai koodaamisesta ei kuitenkaan ollut välttämätöntä.
Ryhmätyötaitoja ja paineensietokykyä
Game Jameihin osallistui viikonlopun aikana noin 50 opiskelijaa (enimmillään 70 opiskelijaa). Pelejä tehtiin erilaisissa ryhmissä; enimmäkseen ryhmissä oli noin 7 jäsentä, mutta joku teki pelin itsekseen. Pari opiskelijaa teki hommia useammalle ryhmälle. - Oli todella kivaa. Mä tein tekoälyllä grafiikkaa, Kaisa kertoo.
Jamit olivat auki lukiolla klo 9-22, mutta jotkut tekivät vielä innokkaammin peliä. - Me mentiin yhdelle tiimiläiselle yökylään lauantain ja sunnuntain väliseksi yöksi tekemään peliä, joten nukuin koko yönä vain pari tuntia, kertoi Otaniemen lukion toisen vuoden opiskelija Luka Eronen.
Opiskelijat saivat viikonloppuun osallistumisesta 1 opintopisteen - ja jameissa oppi paljon muustakin kuin pelien tekemisestä. - Ajanhallinta- ja ryhmätyötaidot kehittyivät, Kaisa kertoo. - Paineensietokyky kehittyi myös; piti pystyä kohtaamaan tiimikaveri ystävällisesti, vaikka väsytti, Luka lisäsi. Espoonlahden lukion opettaja Sanna Alho vaikuttui nuorten ryhmätyötaidoista.
Kauhupelistä kissojen pelastamiseen
Pelejä tehtiin viikonlopun aikana peräti kolmetoista:
- 3 lautapeliä,
- 8 digitaalista peliä,
- 1 mobiilipeli ja
- 1 vr-peli.
- Meidän lautapeli tehtiin 3D-tulostimella ja tulostamiseen piti varata myös aikaa projektista, Luka sanoo. Lukan ryhmän lautapeli oli battle royal -tyylinen peli, jossa lauta rakentui kuusikulmioista. Kaisan ryhmä digitaalinen peli oli The lighthouse -kauhupeli, jossa täytyi pitää yllä majakan valoa ja kellari tyhjänä vedestä. Pelissä monsteri yritti tappaa pelaajan.
Muissa peleissä piti esim. pelastaa kissoja vedestä tai siirtyä paikasta toiseen (piti ottaa huomioon ruuhkat ja metroaikataulut). - Pelit vaativat erilaisia lahjakkuuksia; graafisia taitoja, luovaa kirjoittamista jne. Kaikkien tarvitse osata kaikkea, opettajat kuvasivat. - Tulevaisuuden työ on samanlaista ja erilaisten ihmisten kanssa pitää tulla toimeen.
Pelejä tehtäessä opettajalta saatettiin kysellä teoria-asiaa, jotta saatiin mahdollisimman realistista jälkeä. - Minulta esimerkiksi kysyttiin biologian alalta, miten vesi liikkuu tai miten lihakset liikkuvat kylmässä. Maantiedon osalta kysyttiin mittakaavasta ja karttamerkeistä, Sanna Alho kertoi.
Yhteistyökumppaneita
Aarni Aspi , Finnish Game Jam ry:n nuorisotiimin vetäjä sekä Suomen jamikulttuurin osallistujia ja peliteollisuuden porukkaa oli auttamassa jameissa sekä pitämässä esitelmiä jammaamisesta tapahtumassa. FGJ:n edustajat myös arvioivat projekteja. Finnish Game Jam (FGJ) on voittoa tavoittelematon organisaation, joka tukee pelintekemisharrastusta ja järjestää game jam -tapahtumia Suomessa. - Minusta oli hieno tapahtuma ja oli kiva nähdä tekemisen intoa ja taitamista nuorissa, Aarni Aspi totesi.
E-urheiluorganisaatio RoundsGG toimitti EU-hankkeen puitteissa tapahtumaan 10 kappaletta pelipöytiä, mitkä tarjosivat tehokkaammat laitteet esimerkiksi VR-pelin toteuttamiseen.
Positiivisia kokemuksia opiskelijoille ja opettajille
Opiskelijoille jamit olivat positiivinen kokemus. - Osallistuisin uudestaan game jamiin. Ei tästä pelintekemisestä mulle ammattia tule, mutta täällä saa löytää luovuuden, Luka totesi. Kaisa puolestaan on jo aiemmin harrastanut koodausta ja katse on tulevaisuudessa: - Tulen jatkamaan alalla. Haluan tulevaisuudessa kehittää tekoälyä.
- Parasta oli nähdä nuorten into ja tekemisen meininki, tapahtumassa oli aivan poikkeuksellisen hieno tunnelma. Ehdottomasti mukana jatkossa, jos vain mahdollista!, Sanna Alho sanoi.
- Myös minä olen ehdottomasti mukana myös ensi vuonna! Minun mielestäni oli myös hienoa nähdä. miten samanhenkiset opiskelijat verkostoituivat eri vuosikursseista ja jopa eri lukioista. Oli aivan mahtavaa nähdä, miten opiskelijat työskentelivät hyvällä fiiliksellä yhteisen päämäärän hyväksi, Milla Unkuri hehkutti. - Tässä sai tuoda esille lahjojaan, joita oppitunneilla ei välttämättä pääse käyttämään. Ja se miten paljon lahjakkuutta meillä viikonloppuna tämän katon alla olikaan, oli suorastaan häikäisevää!
[SK1]englanninkielinen teksti FGJ:n sivuilta: Finnish Game Jam (FGJ) is a non-profit organization supporting the game making hobby and organizing game jam events in Finland.