Introduktion till arbetsuppgifter med hjälp av digitala spel
I Esbo inleddes i januari ett försök som går ut på att skapa två spel om fastighetsskötarnas arbetsuppgifter. Tanken med mobilspelen, som kan spelas på egen apparat, är att göra i synnerhet unga bekanta med fastighetsskötarnas arbete. Med introduktionsspelen, som baserar sig på virtuell verklighet, testar vi hur spel kan stöda introduktionen i arbetsuppgifter.
Fastighetsskötarna ansvarar för att stadens fastigheter fungerar, det vill säga för husteknik, säkerhet och utomhusområden. Det finns ett kontinuerligt behov av fastighetsskötare, och man vill locka nya experter till branschen. Målet med försöket är att testa om ett mobilspel kunde få unga att bli intresserade av studier inom branschen och att söka till arbetsuppgifter inom fastighetsskötsel i Esbo.
Syftet med introduktionsspelet är att hjälpa arbetstagaren att skapa en bild av sina arbetsuppgifter redan under rekryteringen. Spelaren får bekanta sig med fastigheterna och de uppgifter som utförs i dem i en virtuell miljö.
”Vi testar entusiastiskt digitalisering när det gäller att utveckla och främja rekryteringen. Spelet och spelmiljön ger oss nya möjligheter att berätta om hurdant arbete vi genomför i fastigheterna för att hålla dem i skick och bevara deras värde. Samtidigt ger de också insyn i fastighetsskötarnas betydelse i vardagen. Vi hoppas att spelet med sina realistiska arbetsuppgifter, som introducerar spelaren till fastighetsskötarnas arbetsuppgifter, gör branschen mer intressant och lockande”, säger utvecklingschef Mari Ahlgren från affärsverket Esbo lokaler.
Följ med utvecklingen av spelet på Discord
Försöket genomförs inom projektet Den digitala agendan i Esbo. Försöket som främjar rekrytering och introduktion pågår till december, och genomförs tillsammans med affärsverket Esbo lokaler, rekryteringstjänsterna och samarbetspartnern Virtual Dawn.
Introduktionen effektiveras med virtuell verklighetsteknik. Vid introduktionen till fastighetsskötsel används ett grafiskt, starkt spelifierat äventyr. I applikationerna utnyttjas den senaste tekniken, bland annat artificiell intelligens.
”Det händer ofta att projekt har en specifik ram, och beställaren och den som genomför projekten tänker till synes bara på slutanvändarna. Det bästa med det här försöket är att vi verkligen kan genomföra en lösning som motsvarar slutanvändarnas önskemål. I slutändan tävlar vi om de ungas tidsanvändning, och därför är det viktigt att lösningen blir så intressant som möjligt och passar de unga. Tillsammans med Esbo stad genomför vi ett helt nytt slags försök. Om det lyckas kan vi göra branschen mer bekant och lockande för arbetssökande”, konstaterar Virtual Dawns verkställande direktör Antti Martikainen.
Spelen blir klara i maj och du kan följa med utvecklingen av dem genom att gå med i Virtual Dawns Discord-kanal(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).
En uppdatering om försöket ges också vid ett hybridmöte 28.2.2024 om försöken som ingår i programmet Den digitala agendan 3.0(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).
Trailers för spelen finns tillgängliga på YouTube:
Espoo Kiinteistönhoitaja the game(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Perehdytyspeli - VR (introduktionsspelet(extern länk, öppnas i ett nytt fönster))
Mer information:
Målet med Esbo stads program Den digitala agendan är att främja digitaliseringen av stadens tjänster, utnyttjandet av ny teknik, e-tjänster och ibruktagandet av nya verksamhetssätt.
Den digitala agendan
- utvecklingschef Mari Ahglren, affärsverket Esbo lokaler
mari.ahlgren@esbo.fi, tfn +358 40 6343825 - verkställande direktör Antti Martikainen, Virtual Dawn
company@virtual-dawn.coms