Työtehtävät tutuksi pelaamalla

20.2.2024 11.26Päivitetty: 21.2.2024 12.36
Kuvakaappaus videopelistä, jossa näkyy työpöytä, tietokone ja kädet.
VR-laitteella pelattavaa peliä testataan perehdytyksen tukena.

Espoossa alkoi tammikuussa kokeilu, jonka aikana kiinteistönhoitajan tehtävistä tehdään kaksi peliä. Omalla laitteella pelattavan mobiilipelin ajatuksena on tutustuttaa etenkin nuoria kiinteistönhoitajan työhön, ja virtuaalitodellisuusteknologiaan perustuvalla perehdytyspelillä testataan, miten pelillisyys voisi tukea perehdytystä.

Kiinteistönhoitajat vastaavat kaupungin kiinteistöjen toimivuudesta eli talotekniikasta, turvallisuudesta ja ulkoalueista. Kiinteistönhoitajille on jatkuva tarve, ja alalle halutaankin houkutella uusia osaajia. Kokeilun tavoitteena on testata, saisiko mobiilipeli nuoret innostumaan alan opiskelusta ja hakemaan kiinteistöhuollon tehtäviin Espooseen.   

Perehdytyspelin tarkoituksena on auttaa työntekijää hahmottamaan työtehtäviä jo rekrytoinnin aikana. Pelissä pelaaja pääsee tutustumaan kiinteistökohteisiin ja niissä suoritettaviin tehtäviin virtuaaliympäristössä.

“Kokeilemme innolla digitalisuutta rekrytoinnin kehittämisessä ja edistämisessä. Pelit ja peliympäristö antavat meille uudenlaisen mahdollisuuden kertoa, mitä kaikkea kiinteistöissä tehdään, jotta ne pysyvät kunnossa ja pitävät arvonsa. Samalla ne myös kertovat kiinteistönhoitajan merkityksestä arjessa. Toivomme, että kiinteistönhoitajan tehtäviin tutustuminen peliympäristössä, realistisia työtehtäviä tehden, lisää alan kiinnostavuutta ja houkuttelevuutta”, kertoo kehityspäällikkö Mari Ahlgren Tilapalveluista. 

Pelien kehitystä voi seurata Discordissa

Joulukuuhun asti kestävä rekrytoinnin ja perehdyttämisen edistämisen kokeilu on yksi Espoon Digiagendan kokeiluista ja se toteutetaan yhdessä kaupungin Tilapalvelujen, rekrytointipalveluiden ja kumppaniksi valikoituneen Virtual Dawnin kanssa.

Perehdytystä tehostetaan virtuaalitodellisuusteknologian avulla, ja kiinteistönhoitajan työhön tutustutetaan graafisella, vahvasti pelillistetyllä seikkailulla. Sovellukset hyödyntävät viimeisimpiä teknologioita, muun muassa tekoälyä. 

“Monesti hankkeissa on annettu jokin tarkka raami, ja tilaaja ja toteuttaja vain näennäisesti miettivät loppukäyttäjiä. Tässä kokeilussa parasta on, että voimme aidosti toteuttaa loppukäyttäjien toiveiden mukaisen ratkaisun. Loppupeleissä kilpailemme nuorten ajankäytöstä, ja siitä syystä on tärkeää, että ratkaisusta tulee mahdollisimman kiinnostava ja nuorten näköinen. Teemme yhdessä Espoon kanssa aidosti uudenlaista kokeilua, joka onnistuessaan tekee alaa tutummaksi ja tuo sille lisää hakijoita”, toteaa Virtual Dawnin toimitusjohtaja Antti Martikainen.

Pelit valmistuvat toukokuussa ja niiden kehittymistä voi seurata liittymällä Virtual Dawn Games Discord -kanavalle(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan). Kokeilun kuulumisia kuullaan myös Digiagenda 3.0 -kokeilujen satoa –hybriditilaisuudessa 28.2.2024.(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Peleistä tehdyt trailerit ovat katsottavissa YouTubessa:
Espoo Kiinteistönhoitaja the game(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Perehdytyspeli - VR(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)

Lisätietoja:

espoo.fi/digiagenda

kehityspäällikkö Mari Ahlgren, Tilapalvelut
mari.ahlgren@espoo.fi, p. +358 40 6343825

toimitusjohtaja Antti Martikainen, Virtual Dawn
company@virtual-dawn.com