Vi uppmuntrar barn och unga att läsa under hela lärstigen

9.1.2024 12.22Uppdaterad: 19.1.2024 10.31
Barn sitter på marken och tittar på när ledarna ritar berättelsen.
Lapset pääsevät luomaan itse tarinaa osana KULPS-kirjastopolkua.Bild: Taru Turpeinen

Läskunnighet är en central faktor i främjandet av hållbar utveckling. FN:s fjärde mål för hållbar utveckling är att säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla. Vi stöder barns och ungas läsning inom sektorn för fostran och lärande under hela lärstigen.

God läskunnighet är inte bara grunden för lärande utan också varje barns och ungdoms rättighet. I den nationella läskunnighetsstrategin för 2030 konstateras att mångsidig läskunnighet utgör grunden för ett tryggt samhälle, en fungerande demokrati och jämlikhet. Pisa-resultaten som publicerades i slutet av förra året visar vikten av att förstå det man läser. 
 
Inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen stärks barnens förutsättningar för att lära sig läsa. Detta innebär färdigheter som är väsentliga för att lära sig läsa och skriva. Sådana är till exempel identifiering av ljud i ord samt det språkliga minnet.

I årskurs 1–2 fokuserar undervisningen på att skapa en god grund för läs- och skrivfärdigheterna. Då lär man sig läsa och övar också förmågan att förstå text.

Eftersom läroplikten numera fortsätter över 15 år kan och hinner eleven vid behov repetera årskurs 2 om läskunnigheten ännu behöver förbättras för att tillägna sig innehållet i läroämnena i årskurs 3. Läsningen ska vara smidig före slutet av tredje klassen. 

Barnens uppgifter överförs allt effektivare från förskoleundervisningen till den grundläggande utbildningen

Andelen barn och unga med dåliga läsfärdigheter har ökat under de senaste åren. Vi vill säkerställa att alla hänger med i tillväxten och lärandet och därför bereder vi en ännu effektivare samarbetsmodell mellan förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.

Med hjälp av den kan vi säkerställa att läraren i årskurs 1 redan på förhand känner till hurdana inlärningsfärdigheter och förmågor, inklusive förutsättningar för läsning, de barn som kommer från förskolan till hens klass har. På så sätt kan läraren i samarbete med vårdnadshavarna stöda utvecklingen av elevernas läskunnighet även med beaktande av individuella behov.

Läsning som en del av lärstigen

Daghemmen, skolorna och gymnasierna samarbetar intensivt med biblioteken. Esbo bibliotek erbjuder till exempel grupper inom småbarnspedagogiken förutom böcker även upplevelser. Samarbetet med biblioteken stöder särskilt språkutvecklingen och läsfärdigheterna.

Böckerna och den mångsidiga värld som de innehåller stöder inte bara språket och fantasin, utan också utvecklingen av de emotionella färdigheterna. Det är också viktigt för barn att man läser högt för dem och att de får lyssna på berättelser tillsammans med den egna gruppen inom småbarnspedagogiken och en trygg vuxen. Biblioteket erbjuder också sagostunder både på biblioteket och webben. Under flerspråkiga sagostunder har barnen möjlighet att stärka sina kunskaper i såväl det egna modersmålet som i finska eller svenska.

I gymnasierna i Esbo har man utvecklat ett Mediebibliotek (på finska) som uppdateras för riksomfattande bruk. Mediebiblioteket är avsett för den finskspråkiga gymnasieundervisningen som stöd för språkmedveten undervisning. Till varje gymnasium i Esbo har man också skaffat en bokvagn med böcker från Återvinningscentralen. Till bokvagnen kan man ta med sig böcker, låna och läsa dem och sedan återlämna dem. Dessutom uppmuntras unga att i sociala medier dela sina läsupplevelser av de böcker de lånat.

Vad är KULPS?

KULPS kultur- och motionsstig är ett unikt system i Esbo, vars mål är att främja likabehandling av barn och unga och utveckla användningen av kultur- och motionstjänster som undervisningsverktyg.

För förskoleundervisningens elever erbjuder biblioteket som en del av KULPS-biblioteksstigen en stund med sagokodning eller vänskapsstunder. I båda stunderna ingår en funktionell del där barnen själva får skapa en berättelse. Kärnan i bibliotekspedagogiken är att hitta sin egen kreativitet och upplevelsen av att berättelsernas värld är till för alla.

För den grundläggande utbildningen och andra stadiet erbjuder biblioteket mångsidiga handledda och självständiga biblioteksbesök som en del av KULPS-biblioteksstigen. Fokus ligger på ökad läslust och mediefostran. Mångsidig läskunnighet är en central medborgarfärdighet i dagens samhälle och den utvecklas endast genom att läsa.

Inom mediefostran ligger fokus på att utveckla det egna tänkandet och den kritiska attityden samt på modet att vara i en multimedial värld. Målet är att ge elever och studerande verktyg att agera ansvarsfullt, konstruktivt och kreativt i olika medier samt att utveckla det kritiska tänkandet särskilt för att förstå olika påverkningsförsök.

Bibliotekets mångsidiga utbud för familjer

Vid biblioteken ordnas också musikstunder och konserter som hela familjen kan delta i. På olika håll i Esbo erbjuds det sagoyoga. På motsvarande sätt uppmuntrar berättelserutterna Kika in i Esbo att på egen hand bekanta sig med den egna staden och närmiljön med hjälp av berättelser.