Kannustamme lapsia ja nuoria lukemaan koko oppimisen polun läpi

9.1.2024 12.14Päivitetty: 19.1.2024 10.30
Lapset istuvat maassa ja katsovat, kun ohjaajat piirtävät tarinaa.
Lapset pääsevät luomaan itse tarinaa osana KULPS-kirjastopolkua.Kuva: Taru Turpeinen

Lukutaito on keskeinen tekijä kestävän kehityksen edistämisessä. YK:n kestävän kehityksen neljännen tavoitteen päämääränä on taata kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet. Tuemme lasten ja nuorten lukemista kasvun ja oppimisen toimialalla läpi koko oppimisen polun.

Hyvä lukutaito on paitsi oppimisen perusta, myös jokaisen lapsen ja nuoren oikeus. Kansallisessa lukutaidon strategiassa vuodelle 2030 todetaan, että monipuolinen lukutaito on turvallisen yhteiskunnan, toimivan demokratian ja tasa-arvon perusta. Viime vuoden loppupuolella julkistetut Pisa-tulokset osoittavat lukemisen ymmärtämisen tärkeyden. 
 
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen aikana vahvistetaan lasten lukivalmiuksia. Ne tarkoittavat taitoja, jotka ovat lukemisen ja kirjoittamisen oppimisen kannalta olennaisia. Tällaisia ovat esimerkiksi äänteiden tunnistaminen sanasta sekä kielellinen muisti.

Vuosiluokilla 1–2 opetuksessa keskitytään hyvän luku- ja kirjoitustaitojen perustan luomiseen. Silloin opitaan lukemaan ja harjoitellaan myös tekstinymmärtämisen taitoja.

Koska oppivelvollisuus jatkuu nykyään yli 15 ikävuoden, oppilas voi ja ehtii tarvittaessa kerrata 2. vuosiluokan, jos lukutaito kaipaa vielä kohentamista 3. vuosiluokan oppiaineiden sisältöjen omaksumiseksi. Lukemisen tulisi olla sujuvaa 3. luokan loppuun mennessä. 

Lasten tiedot siirtyvät esiopetuksesta perusopetukseen entistä tehokkaammin

Heikosti lukevien lasten ja nuorten osuus on kasvanut viime vuosina. Haluamme varmistaa, että kaikki pysyvät mukana kasvun ja oppimisen polulla ja siksi valmistelemme entistä tehokkaampaa yhteistyömallia esiopetuksen ja perusopetuksen välille.

Sen avulla voimme varmistaa, että 1. luokan opettaja tietää ja tuntee jo ennakkoon esikoulusta luokalleen tulevien lasten oppimisen taidot ja valmiudet, lukivalmiudet mukaan lukien. Näin opettaja pystyy tukemaan oppilaiden lukutaidon kehittymistä myös yksilölliset tarpeet huomioiden, yhteistyössä huoltajien kanssa.

Lukeminen osana opinpolkua

Päiväkodit, koulut ja lukiot tekevät tiivistä yhteistyötä kirjastojen kanssa. Espoon kirjasto tarjoaa esimerkiksi varhaiskasvatuksen ryhmille kirjojen lisäksi myös elämyksiä. Kirjastojen kanssa tehtävä yhteistyö tukee erityisesti kielen kehittymistä ja lukemistaitoja.

Kirjat ja niihin sisältyvä monipuolinen maailma on paitsi kielen ja mielikuvituksen, myös tunnetaitojen kehittymisen tuki. Ääneen lukeminen ja tarinan kuunteleminen yhdessä oman varhaiskasvatusryhmän ja turvallisen aikuisen kanssa on niin ikään lapsille tärkeää. Kirjasto tarjoaa myös satuhetkiä niin kirjastossa kuin verkossakin. Monikielisissä satuhetkissä lapsilla on mahdollisuus vahvistaa niin omaa äidinkieltään kuin suomen tai ruotsin kielen taitoaan.

Espoon lukioissa on kehitetty valtakunnalliseen käyttöön päivittyvä Mediakirjasto. Mediakirjasto on tarkoitettu suomenkielisen lukio-opetuksen käyttöön tukemaan kielitietoista opetusta. Jokaiseen Espoon lukioon on myös hankittu kirjavaunu, johon on ostettu kirjoja Kierrätyskeskuksesta. Kirjavaunuun voi tuoda kirjoja, lainata ja lukea niitä sekä sitten taas palauttaa muiden luettavaksi. Lisäksi nuoria kannustetaan jakamaan sosiaalisessa mediassa lukukokemuksiaan lainaamistaan kirjoista.

Mikä ihmeen KULPS?

KULPS kulttuuri- ja liikuntapolku on ainutlaatuinen espoolainen järjestelmä, jonka tavoitteena on edistää lasten ja nuorten välistä yhdenvertaisuutta ja kehittää kulttuuri- ja liikuntapalveluiden käyttöä opetuksen välineenä.

Esiopetuksen oppilaille kirjasto tarjoaa osana KULPS-kirjastopolkua satukoodaustuokion tai ystävyystuokion. Molempiin tuokioihin sisältyy toiminnallinen osio, jossa lapset pääsevät luomaan itse tarinaa. Kirjastopedagogiikan ytimessä onkin oman luovuuden löytyminen ja kokemus siitä, että tarinoiden maailma on jokaista varten.

Perusopetukselle ja toiselle asteelle kirjasto tarjoaa monipuolisia ohjattua ja omatoimisia kirjastokäyntejä osana KULPS-kirjastopolkua. Keskiössä ovat lukuinnon lisääminen sekä mediakasvatus. Monipuolinen lukutaito on nyky-yhteiskunnassa keskeinen kansalaistaito ja se kehittyy vain lukemalla.

Mediakasvatuksessa pääpaino on oman ajattelun ja kriittisen asenteen kehittymisessä sekä rohkeudessa toimia monimediaisessa maailmassa. Tavoitteena on antaa oppilaille ja opiskelijoille työkaluja toimia vastuullisesti, rakentavasti ja luovasti erilaisissa medioissa ja kehittää kriittistä ajattelua erityisesti erilaisten vaikutusyritysten ymmärtämiseen.

Kirjaston monipuolinen tarjonta perheille

Kirjastoissa järjestetään myös elämyksellisiä musiikkituokioita ja konsertteja, joihin voi osallistua vaikka koko perheen voimin. Satujoogaa on tarjolla kiertävästi eri puolilla Espoota. Vastaavasti omatoimiset Kurkkaa Espooseen -tarinareitit kannustavat tutustumaan omaan kaupunkiin ja lähiympäristöön tarinoiden avulla.

  • Varhaiskasvatus
  • Esiopetus
  • Kasvatus ja opetus
  • Perusopetus
  • Lukiokoulutus