Lek är en oändlig källa till glädje och lärande

19.12.2023 6.05
Barnen leker affär.
Bild: Olli Häkämies

Leken har en viktig pedagogisk betydelse och därför fäster personalen inom småbarnspedagogiken särskild uppmärksamhet vid lek.

Alla barn kan ju leka! Många vuxna kanske automatiskt tänker så, och det är faktiskt sant. Lek är ett naturligt sätt för varje barn att uttrycka sig. De vuxnas stöd och deltagande i leken kan dock ge mervärde för barnets utveckling. Därför står leken i centrum inom småbarnspedagogiken.

Inom småbarnspedagogiken i Esbo anses lek och lekfärdigheter vara så pass viktiga att man i stadens daghem har satsat på lek på ett särskilt sätt.

Jaana Luumi och Suvi Seppälä är experter inom småbarnspedagogik och arbetar inom småbarnspedagogiken i Esbo. De berättar att leken är ett naturligt sätt för barn att lära sig och utvecklas, och därför har lek en viktig pedagogisk betydelse.

”Leken har stor betydelse för barnets utveckling och välmående. I leken kan barnet öva på kamratfärdigheter och på att binda sociala relationer, uttrycka sig själv, vara kreativ och öva på motorik, långsiktighet och ömsesidighet. Den utvecklande leken är innehållsrik”, säger Luumi och Leppälä.

”Med hjälp av lek lär sig barnen också ord och begrepp. Entusiasmen för att lära sig börjar oftast när barnet leker”, fortsätter Suvi Leppälä. ”Leken är också ett sätt för barn att hantera det de upplever och strukturerar världen”, säger hon.

Eftersom leken är så viktig, talar personalen inom småbarnspedagogiken om att utveckla leken.

Det kan låta lite lustigt, men egentligen handlar det om att utveckla en mängd olika kunskaper och färdigheter när barnen leker, genom att observera, stödja och diskret styra om det behövs. I Esbo har man som stöd för utvecklingen av leken också utnyttjat kriterier för självbedömning som riktar sig till enheter inom småbarnspedagogiken.

Hur känns det för nallen när någon tar hand om dess tass?

Inom småbarnspedagogiken stöder yrkesutbildade personer leken, eftersom det gagnar barnen och deras utveckling på många olika sätt.

Enligt Luumi och Leppälä är det viktigt att barnen kan leka. Bra färdigheter för lek skapas genom att leka mångsidiga lekar. Genom leken lär sig barnen känslor, att sätta sig i någon annans ställning och att behandla saker som de tidigare har upplevt.

”I leken övar barnen sig på att fungera i olika roller. Genom att leka lär de sig att världen ser annorlunda ut från olika perspektiv och i olika roller. När man tar hand om nallens tass eller en kompis finger, lär sig man sig samtidigt empati och förståelse för andras upplevelser”, säger Luumi om rollekarnas betydelse.

”Inom småbarnspedagogiken observerar vi hur leken går till och utvecklas. Om ett barn behöver stöd i leken, kan en vuxen hjälpa till genom att styra leken i en bättre riktning. Det är också viktigt att den vuxna vid behov kan delta i leken, och sedan kanske dra sig tillbaka till bakgrunden när leken och växelverkan börjar löpa smidigt”, säger Suvi Leppälä.

Den vuxna bör ingripa i leken om leken inte flyter på, om barnen börjar gräla eller om leken bara varar en liten stund. Ingripande behövs också om något barn har en så stark roll att hen varje gång bestämmer hur leken ska lekas, eller om någon alltid får spela rollen som hund i mamma-pappa-barn-lekar.

Inom småbarnspedagogiken i Esbo får varje barn stöd med att delta i leken och uppmuntras till att låta alla vara med.

”Konflikter kan inte alltid undvikas i lek eller i livet, men de erbjuder en möjlighet för oss att lära oss lösa konflikter på ett konstruktivt sätt, reda ut problem och lösa meningsskiljaktigheter”, säger Jaana Luumi.

Jag hamrar och spikar, jag bygger en bil

En annan del av utvecklingen av leken är att yrkesutbildad personal inom småbarnspedagogiken hjälper barnen att berika sin lekvärld och göra den mer mångsidig.

Vad innebär det att berika lekvärlden i praktiken? Det kan till exempel betyda att när barnet spontant leker pizzeria, erbjuds barnet nya element i leken med stöd av en vuxen.

Tillsammans kan barnet lära sig att betala för en matportion med lekpengar och att ge tillbaka rätt växel. Samtidigt kan barnet lära sig matematik. Vid sidan om kan barnet på ett naturligt sätt bekanta sig med till exempel italienska språket, kultur eller geografi. Med hjälp av stöd från den vuxna kan barnet gissa vilken typ av pizza frutti di mare är, vad bolognese är för något och var Italien ligger.

I billekar kan den vuxna hjälpa till genom att lära barnet trafikregler. Samtidigt kan man till exempel musicera eller sjunga sånger som har med trafiken att göra. Inom småbarnspedagogiken är den yrkesutbildade personalen experter i att utnyttja möjligheterna till lek i inlärningen.

Ändå behöver inte all lek utnyttjas som läromedel eller pedagogiskt verktyg inom småbarnspedagogik.

”Även om fördelarna med leken är uppenbara, har leken alltid ett egenvärde för barnet. Det är viktigt att komma ihåg glädjen som uppstår tack vare leken. Framför allt handlar leken om glädje”, påminner Suvi Leppälä.