Fotgängare och cyklister väjer för spårvagnen vid snabbspårvägens korsningsställen
I och med snabbspårvägen skapas en ny sorts övergångsställen där man kan korsa spårvägen. Korsningsställen är dock inte vanliga övergångsställen, utan markerade ställen där fotgängare och cyklister väjer för spårvagnen.
Den nya snabbspårvägslinjen 15 börjar trafikera rutten mellan Kägeludden och Östra centrum lördag 21.10. Redan innan det görs provkörningar på snabbspårvägen.
Till skillnad från andra fordon har snabbspårvagnen i allmänhet förkörsrätt i förhållande till fotgängare och cyklister. Spåren får endast korsas på de markerade platserna.
Ett korsningsställe är ett ställe där man kan korsa spåren och där fotgängare och cyklister alltid ska väja för spårvagnen. Det finns också korsningsställen med trafikljus. Vid dem ska trafikljusen alltid följas.
Vid korsningsställena finns inga trafikmärken för övergångsställe eller vägmarkeringar. Utmärkande för korsningsställena är att deras yta är brun betong. Mellan spåren finns en vit bild på en spårvagn. Korsningsstället fortsätter på båda sidor av spåret som ett normalt övergångsställe.
Snabbspårvägens korsningsställen i området kring Högskoleplatsen, på Aalto-universitetets campus i Otnäs, utgör ett undantag. Där kör snabbspårvagnen genom den öppna platsen, som är ämnad för fotgängare. På den öppna platsen får man korsa spåren var som helst, men snabbspårvagnen har förkörsrätt. Spårvagnarnas förare tar hänsyn till fotgängare och cyklister i området och varnar vid behov dem genom att ringa i en varningsklocka.
Spårvagnens bromssträcka är lång
Spårvagnen är tung och därför är dess bromssträcka lång – korsa därför inte spåren i sista minuten! Snabbspårvagnens medelhastighet är högre än spårvagnarnas i Helsingfors stadskärna. Den genomsnittliga hastigheten för spårvagnarna i stadskärnan är för närvarande cirka 14,5 kilometer i timmen, medan den genomsnittliga hastigheten på snabbspårvägen i dagsläget kommer att vara cirka 25 kilometer i timmen.
Spårvagnarna i stadskärnan kör slingrande på gatorna bland annan trafik. Till största delen kör snabbspårvägen i ett eget körfält skilt från resten av trafiken. De långa, raka banavsnitten gör det möjligt för snabbspårvagnen att nå en topphastighet på upp till 70 kilometer i timmen.
Korsningsställena ska göra det möjligt för spårvagnen och dess passagerare att färdas smidigt. Spårvagnen kan fortsätta smidigt från hållplatsen när den inte behöver vänta vid korsningsstället på personer som lämnar hållplatsen. Passagerarna kan fortsätta sin resa när spårvagnen har lämnat hållplatsen.
Nyheten har redigerats 23.10. Ett nytt stycke om omgivningen kring Högskoleplatsen i Otnäs har lagts till.