Pikaratikan ylityspaikalla jalankulkijat ja pyöräilijät väistävät ratikkaa

13.10.2023 8.27Päivitetty: 24.10.2023 12.47

Pikaratikka tuo katukuvaan uudenlaisia ylityspaikkoja, joilta radan voi ylittää. Ylityspaikka ei kuitenkaan ole suojatie, vaan tiemerkitty kohta, jossa ihminen väistää lähestyvää pikaratikkaa.

Pikaraitiotien ylityspaikan tunnistaa ruskeasta betonipinnasta, johon on maalattu valkoisella raitiovaunun kuva. Ylityspaikalla tien ylittäjän tulee aina väistää raitiovaunua.Kuva: Espoon kaupunki

Uusi pikaraitiolinja 15 aloittaa liikennöinnin Espoon Keilaniemen ja Helsingin Itäkeskuksen välillä lauantaina 21.10. Jo tätä ennen radalla ajetaan koeajoja. 

Toisin kuin muilla kulkuneuvoilla, pikaraitiovaunulla on yleensä etuajo-oikeus jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin nähden. Rata tulee ylittää vain merkityiltä paikoilta.

Ylityspaikka on radan ylitykseen tarkoitettu kohta, jossa jalankulkija on aina väistämisvelvollinen raitiovaunuun nähden. Liikennevalojen ohjaamissa ylityspaikoissa toimitaan liikennevalojen mukaisesti.  

Ylityspaikalla ei ole suojatien liikennemerkkejä tai ajoratamaalauksia. Ylityspaikan tunnistaa siitä, että kadun pinta on ruskeansävyistä betonia. Raiteiden keskellä on valkoinen raitiovaunun kuva.  Ylityspaikka jatkuu radan molemmin puolin normaalina suojatienä.

Pikaraitiotien ylityspaikoissa Otaniemessä Aalto-yliopiston kampuksella sijaitseva Korkeakouluaukion ympäristö muodostaa poikkeuksen. Siinä pikaratikat kulkevat jalankululle tarkoitetun aukion läpi. Radan saa tässä kohtaa ylittää mistä kohdasta tahansa, mutta pikaratikalla on kohtaamisissa etuajo-oikeus. Kuljettajat huomioivat jaetun tilan ajaessaan ja varoittavat jalankulkijoita tai pyöräilijöitä tarvittaessa vaunun kelloa soittamalla.

Raitiovaunun jarrutusmatka on pitkä

Painavan raitiovaunun jarrutusmatka on pitkä, joten viime hetken radanylityksiä kannattaa ehdottomasti välttää. Pikaraitiotien keskinopeus on suurempi kuin Helsingin kantakaupungin raitiovaunuilla. Kantakaupungin raitiovaunujen keskinopeus on tällä hetkellä noin 14,5 kilometriä tunnissa, kun pikaraitiotiellä keskinopeus tulee olemaan näillä näkymin noin 25 kilometriä tunnissa. 

Kantakaupungin raitiovaunut kulkevat mutkittelevassa katuverkossa muun liikenteen joukossa. Pikaraitotien vaunut kulkevat suurimman osan matkasta muusta liikenteessä erillisellä radalla. Radan pitkät suorat osuudet mahdollistavat sen, että pikaratikan vauhti on korkeimmillaan jopa 70 kilometriä tunnissa.

Ylityspaikkojen tarkoitus on mahdollistaa raitiovaunun ja sen matkustajien sujuva matkanteko. Raitiovaunu pääsee jatkamaan matkaa pysäkiltä sujuvasti, kun sen ei tarvitse odottaa suojatien kohdalla pysäkiltä poistuvia ihmisiä. Ihmiset pääsevät jatkamaan matkaansa, kun raitiovaunu on poistunut pysäkiltä. 

Uutista on muokattu 23.10. Lisätty kappale Otaniemen Korkeakouluaukion ympäristöstä.