Daghemmens naturgrupper är ute oavsett väder

5.10.2023 7.05
Barnen i naturgruppen i skogen.
I den gemensamma skogscirkeln säger man högtidligt Natureden: ”Alla växter djur och jorden: er vill jag respektera!”Bild: Elena Savina

I naturen får fantasin flöda på ett annat sätt och barnens självkänsla stärks. Många daghem i Esbo har naturgrupper. Vanligtvis gör dessa grupper utflykter och bekantar sig med näromgivningen under minst tre dagar i veckan. Således sker största delen av den pedagogiska verksamheten i naturen. Matematik, musik, slöjdfärdigheter samt sociala och emotionella färdigheter kan övas utomhus lika bra som inomhus.

I Berättelsen om Esbo fastställs att i staden är den närliggande naturen tillgänglig för alla. Stärkandet av relationen till naturen är en viktig del av barnets uppväxt och utveckling och den påverkar också barnets livsstil i framtiden. Därför har många daghem i Esbo naturgrupper.

Ett av målen för småbarnspedagogiken är att främja barnens förmåga att utforska och förstå sin omgivning och att stödja barnens rörlighet. Barn uppmuntras också att agera i naturen. Barnens egna erfarenheter och upplevelser utomhus är en viktig del av deras inlärningsmiljö och hjälper barnen att förstå orsakssamband. När ett barn tillbringar mycket tid utomhus, gör hen iakttagelser av förändringarna i omgivningen. Också upplevelserna av relationerna till andra människor stärks i naturen.

”Självreglering är en viktig färdighet under hela livet och därför övar vi på det ända från småbarnspedagogiken. När vi lär oss dessa färdigheter redan i ung ålder, blir skolgången lättare. Vi kan öva på dessa färdigheter likaväl på en utflykt i skogen som inomhus i daghemmet. Självregleringsfärdigheterna stödjer också utvecklingen av barnets självkänsla”, säger läraren inom småbarnspedagogik Sanna Hiltunen vid daghemmet Paapuurin päiväkoti.

Också pedagogerna njuter av att röra sig i naturen.

”I naturen blir jag även själv lugn”, fortsätter Hiltunen.

För naturgruppen vid Paapuurin päiväkoti innebär besöken i skogen mer utforskande och lärande än till exempel kojbygge – även om det också är givande. Barnen undersöker tillsammans med pedagogerna myrstackar och hål i träd med förstoringsglas, identifierar djur och deras läten och tar reda på hur vi kan utnyttja naturen utan att belasta den. Barnens naturliga sätt att utforska och förundras spelar en mycket stark roll i naturen. På så sätt lär barnen också känna principerna för hållbar utveckling redan tidigt under sin skolgång.

Kläder efter väder är viktigt när man är ute

Naturgruppen vid Paapuurin päiväkoti är utomhus oavsett väder. Efter frukosten packar barnen självständigt ombyte, vattenflaskor och sittunderlag i ryggsäckarna.

Gruppen har ett utflyktsmål som den besöker ungefär två gånger i veckan, men man utforskar också andra närliggande områden redan för att inte belasta naturen för mycket genom att alltid besöka samma ställe. På ungefär en kilometers radie från daghemmet finns bland annat havsstrand, Centralparken, lekplatser, en bergsknalle och gamla historiska löpgravar som numera används av allmänheten.

Gruppen håller sin morgoncirkel och går igenom planen för dagen i skogen eller vid något annat naturobjekt. Ofta ingår verksamhet i små grupper i dagen, och då delar sig barnen mellan de vuxna temavist. Ämnen kan vara till exempel matematik, en konstverkstad med pyssel av naturmaterial eller dramafostran.

Idén är att använda material från naturen så långt det går och att ta med sig så få saker från daghemmet som möjligt. Barnen lär sig nytt genom lekaktig verksamhet: de samlar och räknar kottar, målar med bär, sorterar grenar från den största till den minsta och från den tjockaste till den tunnaste.

”Vi pysslar med naturmaterial, men vi brukar lämna vårt pyssel i naturen. Vi har till exempel byggt vindspel av pinnar, bomullssnöre och kottar. De hänger nu i skogen. I vår verksamhet tänker vi också alltid på att ta med oss eventuella tillbehör för måltider, om vi haft med oss sådana”, berättar Hiltunen.

Fantasin får flöda på ett annat sätt i naturen. På daghemmet kan ett barn säga ett hen inte kan leka utan bilar, men när gruppen går till skogen bygger barnen själva en bil av naturmaterial.

”Barnen har också serverat mig en stenhamburgare, med stenar underst och överst och bark däremellan, samt med barr som pommes.”

Barnen plockar också bär och svamp och lagar sedan tillsammans till exempel blåbärspaj, rönnbärssylt eller -gelé av dem. Ibland får de också ta naturens gåvor med sig hem.

Efter utflykten har barnen en vilostund på daghemmet för att orka resten av dagen. På sommaren vilar man ibland i ett vindskydd, vilket är en upplevelse för barnen.