En framgångsrik tävlingsvår bakom oss – Esbo skolor deltog i många evenemang
Det har varit en stor tävlingsvår. Under läsåret deltog eleverna från klass 4K vid skolan Jalavapuiston koulu i Esbo i återvinningstävlingen Kartonkikilpailu, där finska, svenska och danska barn tävlar i återvinningsteman. Eleverna i klassen fick en trevlig överraskning under våren: de hade vunnit tävlingen och totalt 1 000 euro för att spendera på ett gemensamt upplevelseevenemang.
Klassen besökte Duudson park i maj 2023, och resten av pengarna sattes i förvar för att vänta på lägerskolan. Enligt läraren Anu Kahri berör tävlingen läroplanens teman och är extremt välorganiserad.
Årets Kartonkikilpailu avslutades den 19 mars 2023 och innehöll tre tävlingsuppdrag där eleverna fick roliga och pedagogiska uppgifter att lösa tillsammans med sin klass. Kartonkikilpailu är också en pedagogisk och inspirerande plattform med material, videor och övningar relaterade till miljö, hållbar utveckling och återvinning som också kan användas utanför tävlingen.
Förstaklassare från Esbo i spetsen i vetenskapstävling TuKoKe
Slutevenemanget i den nationella vetenskapstävlingen TuKoKe hölls i gymnasiet Otaniemen lukio 5–6.4.2023. Mer än hundra barn och ungdomar samlades på evenemanget, förenade av ett nyfiket sinne och ett intresse för forskning, experiment och utveckling. Det fanns två vinnare i kategorin förskole- och nybörjarundervisning i TuKoKe.
Skaparna till det ena vinnarverket, Sampo Olenius och Eero Hätönen, testade det bästa sättet att förmedla ett meddelande till grannen. Sampo och Eero är kompisar som går på ettan vid skolan Laajalahden koulu i Esbo.
Mer information om tävlingen på TuKoKes webbplats: De yngsta TuKoKe-vinnarna utforskar tid och kommunikation – Utforska-Testa-Utveckla(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) (på finska)
Verken är utställda i en virtuell utställning på TuKoKes webbplats(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Den virtuella utställningen är öppen till slutet av september. Evenemanget organiserades av Teknikens akademiker TEK och Utvecklingscentralen Lärorik.
Mästare9-tävlingen samt programmerings- och robotikturneringen Innokas hölls i Esbo i maj
Mästare9 är en rolig och energisk händighetstävling för elever i årskurser 7–9. Finalen hölls i Esbo som en del av evenemanget Mästare2023 i maj. Den fartfyllda tävlingen är ett roligt sätt att lära känna olika yrkesområden. Mer information om tävlingen och dess resultat finns på Mästare9-tävlingens webbplats Mästare9 – Mästare2023(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Programmerings- och robotikturneringen Innokas samlade experter inom robotik i maj i Dipoli, Esbo. Förutom tävlingar fanns det funktionella demonstrationspunkter relaterade till programmering, robotik och element från spel. Undervisningsminister Li Andersson invigde evenemanget, och kören från skolan Sunan koulu uppträdde vid den festliga invigningen.
I evenemanget Innokas tävlar eleverna i totalt fem grenar. Till exempel i grenen Freestyle uppfinner man olika användningsändamål för robotar. I Räddning måste roboten följa en svart linje och klara av olika utmaningar.
GameDev, eller spelutveckling, är den nyaste grenen, som inkluderades 2019. I den nationella turneringen har varje grupp sin egen presentationspunkt, till vilken de tar med sitt eget spel på datorn, eventuella förnödenheter samt en digital eller konkret dagbok som beskriver till exempel detaljerna i spelet och dess utvecklingsstadier.
Teamet XBanda från skolan Niipperin koulu kom på andra plats i grenen XSumo, en duell mellan robotar. Den består av att följa sträcka och tävla i sumobrottning. Läs mer om grenarna.(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Insiktsfulla teamet från skolan Nöykkiön koulu vann Ruokavisa
Ruokavisa är en undervisningshelhet för matutbildning riktad till högstadier. Den årliga Ruokavisa innehåller studiematerial och en frågesport i vilken de inlärda kunskaperna testas och de tre bästa lagen väljs för finalen.
Nästan 2 200 högstadieelever från hela Finland deltog i tävlingens första kvalificeringsrunda. Finaluppgiften var att planera och förbereda en lunch och mellanmål tillsammans med gruppen, med hänsyn till det egna områdets livsmedelsproduktion och matkultur och principerna för hållbar utveckling, särskilt minskningen av slöseri. Dessutom uppmuntrade uppgiften övning av samarbets- och interaktionsförmåga.
Styrkan i Nöykkiön koulus grupp var dess uppfinningsrika, hållbara och lokala måltider, som inkluderade till exempel färsk pasta med nässla och insjöfisksås samt bärglass gjord med snabbfrysningsteknik och granola med havre och äpple. Enligt juryn visade arbetet elevernas intresse och entusiasm för ämnet, liksom deras behärskning av olika matlagningstekniker och till och med kökskemi. Elevernas hållbara val var nära deras egen vardag och väl motiverade.
Hushållsläraren Susanna Hakkarainen vid skolan Nöykkiön koulu är mycket nöjd med sin grupps framgång:
”Årets tema låg mig nära hjärtat. Lokal produktion, minskning av matsvinn och hållbar utveckling är teman som är närvarande i nästan varje lektion på något sätt. Tillsammans med eleverna bestämde vi oss för att starta en Ruokavisa-klubb, som sammanträdde under långa raster tre gånger i veckan för att studera materialet. Idéerna till elevernas finalmeny inspirerades av deras egen vardag, och jag måste säga att jag har beundrat deras nära samarbete och kompetens.”
Ruokavisa har etablerat sin position som en del av matutbildningen i skolan, och den hölls för 13:e gången detta läsår. Sammantaget är utgångspunkten för Ruokavisa FN:s handlingsplan för hållbar utveckling Agenda 2030 och i synnerhet dess mål om hållbar konsumtion.
Läs mer på webbplatsen Ruokatieto.fi: Ruokatieto(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Se Ruokavisas finalvideo: ruokatietoyhdistysry(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)