Enstaka fel i Esbo stads kundfakturering
Esbo stad tog i bruk ett nytt system för fakturering i januari 2023.
En del kunder fick en obefogad betalningsuppmaning per brev. De enstaka felen förekom 1.1–31.3.2023. Felen var av två slag:
- En del kunder hade inte fått den egentliga fakturan, men däremot en betalningsuppmaning. Vi har nu skickat den egentliga fakturan till dessa kunder.
- En del kunder hade fått en betalningsuppmaning trots att de inte hade någon obetald faktura.
Felen gällde endast en del av stadens kundfakturor.
Vi har återkallat de obefogade betalningspåminnelserna som skickats av inkassobyrån Svea perintä. Felen rättades 15.5.2023.
Betalningspåminnelser sedan augusti 2023
Vi har fortsatt att skicka betalningspåminnelser via inkassobyrån Svea sedan augusti. Vi tar inte ut någon dröjsmålsränta för förseningar som beror på vårt fel.
Esbo stad skickar fakturor per brev eller till kundens OmaPosti- eller Suomi.fi-inkorg, som direktdebitering eller som e-faktura till privatkunder eller b2b. Om du inte har fått en faktura som du väntat på och använder någon av dessa, titta efter om fakturans finns i någon av de nämnda inkorgarna.
Om du misstänker att du har en obetald faktura från Esbo stad, kontakta vår kundtjänst, så får du besked.
Esbo stads ekonomitjänsters kundtjänst
(nyheten publicerades ursprungligen 12.5.2023, uppdaterad 21.7.2023 och 16.10.2023)