Teknoluren leder till upplevelser av deltagande och att lyckas – nya innovativa sätt att utveckla småbarnspedagogiken utmanar både barn och vuxna till att lära sig

16.12.2022 9.30

På daghemmet Kirstin päiväkoti bröts gråheten i november upp av ett häftigt projekt med musik- och teknikfostran, där barn i förskoleåldern byggde teknolurrobotar och skrev låttexter och komponerade musik tillsammans med yrkesmusiker. Det är fråga om ett ypperligt exempel på det mångsidiga utvecklingsarbetet inom Esbos finskspråkiga småbarnspedagogik, där man fördomsfritt testar nya sätt att lära sig och skapa nytt.

Det är liv och rörelse på Kirstin päiväkoti i Esbo. På borden ligger saxar, lim och andra pysselredskap, färgglada pappersark och piprensare, tomma pappershylsor, fjädrar och ekollon, kottar och löv som barnen har plockat. Barnen i förskolegruppen Karpalot fäster ivrigt känselspröten på lurviga teknolurrobotar, som, när de är klara, rör sig, snurrar och surrar med hjälp av en vibrationsmotor. Vad i hela världen är det som händer här?

Teknolurarna, eller rättare sagt >t<eknolurarna är små hemmabyggda robotar, som är en del av teknikfostran för förskolegrupperna i Esbo.

”Att pyssla med teknolurarna är en metod som kombinerar kreativitet, att lära genom att göra och positiva upplevelser av att lyckas i teknikfostran. Teknolurverkstäderna startade inom Esbos småbarnspedagogik 2019 i samarbete med biblioteken i Esbo. Pysslandet har etablerats till ett fungerande sätt att bekanta sig med teknik och programmeringskompetens med förskolebarnen”, berättar Satu Nerg-Öhman, expert på småbarnspedagogik

När barnen har pysslat klart teknolurarna är det dags att hoppa över till låtverkstaden för att skapa vad annat än musik med inspiration från teknolurarna!

Gråheten i november får ge vika när daghemslokalerna fylls med glatt musicerande, bekantskap med olika ljudvärldar och skapande av digital musik. Man har sömlöst hoppat över från teknikfostran till musikpedagogikens värld, som kryddas med inlärning av digifärdigheter, det vill säga digital pedagogik.

Nytt lärande och pedagogiska innovationer

Teknolurar och musik skapas inte bara för skojs skull inom småbarnspedagogiken, utan det är fråga om det långsiktiga och mångsidiga utvecklingsarbetet inom Esbos finskspråkiga småbarnspedagogik. Till exempel har man vid Kirstin päiväkoti redan länge utnyttjat musik. Den musikpedagogiska verksamhetsmodellen MusaPeda har utvecklades i daghemmet för sex år sedan.

”I början av hösten började vi i samarbete med Ritva Korpinen, ledare inom småbarnspedagogik för Kirstin päiväkoti, utveckla en helhet, i vilken MusaPeda, teknikfostran och digital musik skulle kombineras. Vi ville skapa en inspirerande och övergripande kompetensutveckling, som möjliggör upplevelser av delaktighet och att lyckas för både barnen och personalen”, berättar projektplanerare Sanna Nieminen och Satu Nerg-Öhman från Esbos finskspråkiga småbarnspedagogik.

”Utveckling av pedagogik kan låta fint, men det innebär i själva verket utveckling av sådana inspirerande verksamhetssätt och metoder som stöder lärande, som uppmuntrar och motiverar barnen till att lära sig och utveckla sina färdigheter”, fortsätter Nieminen.

På Kirstin päiväkoti är musik ett centralt redskap, med vilket man stöder barnens inlärning av finska och utvecklingen av deras interaktionsfärdigheter. På daghemmet finns många flerspråkiga barn som gynnas av musikpedagogiken.

”Syftet är att stöda varje barn med beaktande av hens styrkor och förmågor. I centrum av allt står interaktion samt glädjen i lärande och att komma till insikt. Vi vill erbjuda varje barn naturliga sätt att växa, lära sig och öva nya färdigheter. Samtidigt stärks varje barns delaktighet och möjlighet att bli en del av gemenskapen”, berättar Ritva Korpinen, ledare inom småbarnspedagogik för Kirstin päiväkoti.

I utvecklingsarbetet är det dock inte bara fråga om barnens lärande, utan syftet är att också personalen ska lära sig nya sätt att utnyttja pedagogiska metoder.

”Det har varit en fin resa för daghemmets barn, men likaså också för oss i personalen. Det har varit mäktigt att också själv få förkovra den egna kompetensen och att lära sig nytt”, säger Korpinen.

Utveckling och implementering av nya metoder är som bäst kreativt och roligt, men i bakgrunden ligger även mycket arbete och noggranna planer på hur de nya metoderna kan omvandlas till praktiken.

”För att nya pedagogiska innovationer ska rota sig i daghemmens vardag och verksamhetskultur, krävs kompetensutveckling för personalen och exakt sådana här projekt, där daghemmets vuxna och barn genom att göra tillsammans bemästrar nya färdigheter och en ny kultur av att skapa”, berättar Sanna Nieminen.

Fina insikter och framgångar

På Kirstin päiväkoti stökar en grupp inspirerade förskolebarn och minst lika inspirerad personal inom småbarnspedagogik runt.

På plats finns även yrkesmusikerna Tuomas och Janne Hiedanniemi, som lotsar gänget genom låtskapandets hemligheter. Bröderna Hiedanniemi har samarbetat med Esbos finskspråkiga småbarnspedagogik via sitt företag INTOSCHOOL sedan förra året. På Kirstin päiväkoti har de utbildat personal inom småbarnspedagogik i att utnyttja digitalt musikskapande tillsammans med barnen.

Det gemensamma musicerandet resulterar i att en skojig teknolurmelodi och en glädjefylld låttext börjar ta form, en helt ny låt som barnen spelar och sjunger själv. Låten spelas in i den tillfälliga musikstudion som har byggts upp i daghemmet.

Den flera veckor långa fina resan med teknolurar, teknikfostran, digitala färdigheter och musikens värld spelas in och komprimeras i videon till låten. Barnen i förskolegruppen Karpalot vid Kirstin päiväkoti är påtagligt stolta och lyckliga över sin skapelse.

”Jag är oerhört glad över varje upplevelse av lärande och att lyckas som det här projektet har möjliggjort för barnen och alla våra anställda!” säger Ritva Korpinen.

”Det här projektet påvisar på ett härligt sätt hur utveckling inte bara är verksamhet som sker någonstans högre upp, utan även konkreta saker att faktiskt göra i småbarnspedagogikens vardag och vars resultat som bäst är fyllt med fina insikter och upplevelser av att lyckas för såväl barnen som de vuxna!”

Bifogat kan du se den fina musikvideon som förskolegruppen Karpalot vid Kirstin päiväkoti har skapat.

Ytterligare information

I utvecklingsarbetet vid Kirstin päiväkoti medverkade bland annat projekten MusaPeda och Nylitteracitet inom Esbos småbarnspedagogik. Du kan läsa mer om utvecklingsprojekt inom Esbos finskspråkiga småbarnspedagogik här.(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)