Stadens minsta invånares odlingar

4.10.2022 9.49Uppdaterad: 17.8.2023 7.06
Barnen äter sallad som de själv har odlat.
Barnen äter sallad som de själv har odlat. Bild: Elena Savina

I urbana livsmiljöer kan barn ha uppfattningen att maten dyker upp i butiken av sig själv. För barn kan det också vara ett mysterium vad som växer i jorden och vad som växer på träd, om de inte har sett det med egna ögon. Därför kan daghem, skolor och läroanstalter i Esbo beställa odlingslådor till sin gård.

Användningen av odlingslådor i småbarnspedagogiken och undervisningen testades för ett par år sedan, och tack vare positiva erfarenheter beställer man mera av dem varje år. På så sätt får barn och unga bekanta sig med odlingen av växter till olika former under hela sin studieväg.

En nyhet eller något bortglömt gammalt?

Hur har daghem sett ut för flera årtionden sedan, till exempel på 1980-talet?

”Det har funnits ett eget odlingsområde på gården, bärbuskar och örtland. Det är fint att de här kommer tillbaka igen”, konstaterar förskoleläraren och odlingsansvariga Maarit Hagelberg på Matinkylän päiväkoti.

Matinkylän päiväkoti fick odlingslådor för fem år sedan. Barnen har varit ivriga över växterna och kontrollerar tillväxten nästan dagligen.

Odlingslådorna är ett utmärkt sätt att främja barnens naturundervisning. Barnen ser med egna ögon vad som händer i jorden och vad växterna behöver för att växa. Samtidigt lär de sig förstå hurdant arbete odling kräver och att växter växer ganska långsamt.

En odlingslåda på daghemmets gård. Bild: Elena Savina

Allt med egna händer

Barnen deltar aktivt i odlingen. De provar på allt själva under lärarens ledning: lägger mull i lådan, ser på videor hur växter växer från ett litet frö till en blomma eller sallad. Alla deltar i planteringsprocessen och sätter ett eget frö i jorden turvis.

”Vi gör allt med barnen. Barnen tycker också om att vattna växterna”, berättar Hagelberg.

Odlingslådorna hjälper också barnen att lära känna nya smaker, för ofta kan sådana barn som inte annars smakar på främmande mat på daghemmet, knappt vänta på att få smaka på grönsaker och örter som de själv har odlat.

Såbäddarna är gruppspecifika, men alla får sköta och vattna alla bäddar.

”En gemensam gård, gemensamma saker. Vi uppfostrar samtidigt barnen till gemenskapen och lär dem förstå att växterna är ett gemensamt ansvar”, berättar daghemsläraren Hanne Tikka.

År 2021 har man odlat rödbeta, morot, spenat, persilja, dill, ärter och blommor i lådorna. Speciellt ärterna intresserade barnen på försommaren och de ville smaka på dem.

I juli 2022 var daghemmet stängt och det fanns ingen som vattnade växterna. Därför fanns det bara blommor och sallad i odlingslådorna i år, eftersom de växte före juli. Genom att odla blommor kan man studera pollinering.

Odlingslådor är barnens favoriter också på andra daghem dit de har skaffats. Senare kan barn och unga odla växter i skolan och gymnasiet, till exempel som en del av biologiundervisningen.

  • Hållbar utveckling
  • Småbarnspedagogik