Aktiva cyklister i vardagen

Det som förenar de tre flitigt cyklande Esboborna i artikeln är att de mår bra av cyklingen. De upplever cykling som ett enkelt och naturligt sätt att ta sig från en plats till en annan. De nya rutterna, den mångsidiga terrängen och de tydligare banorna får beröm. De ser också vissa möjligheter till förbättringar i fråga om förhållandena för cykling och infrastrukturen.
Fantastiska cykelrutter och mångsidig terräng
Cykling är en viktig del av vardagen för studiehandledaren Salla Purho i Esbo nästan året runt. ”Cyklingen och utevistelsen får mig att må bra. Samtidigt får jag också min dagliga dos motion”, berättar hon om de faktorer som uppmuntrar henne till cykling. Om något hindrar henne från att cykla så är det oftast regnigt väder.
”Jag kommer till jobbet snabbare med cykel än med kollektivtrafik”, berättar hon vidare om sin motivation för cykling. Även andra kollegor som cyklar samt bra omklädnings- och duschutrymmen inspirerar till att cykla till jobbet.
Den dagliga arbetsresan till Gröndal är sammanlagt ungefär tjugo kilometer lång. Purho cyklar också för att träna och för att få vardagsmotion. Sommartid samlar hon ihop sammanlagt kring femhundra kilometer.
Purho är nöjd med förhållandena för cykling i Esbo och beskriver terrängen som mångsidig. ”Fantastiska cykelrutter, många olika slags rutter, grus, asfalt”, sammanfattar hon sina upplevelser.
Enligt Purho kunde man uppmuntra Esboborna att cykla genom att berätta om den goda skyltningen, de fina rutterna och cyklingens möjligheter.
Uträttar ärenden med cykel året runt
Antti Aarnio, som bor i Esbo centrum, cyklar framför allt när han ska uträtta ärenden, till exempel besöka biblioteket eller gymmet eller äta lunch under en distansarbetsdag. Aarnio, som arbetar som intressebevakningschef, tycker om cykling eftersom det är enkelt och snabbt. ”Det är trevligt att vara ute. För mig är det inte idrott utan motion”, säger han.
”Jag cyklar mycket året runt. Jag försöker göra alla kortare resor med cykel. I genomsnitt cyklar jag tio kilometer per dag. Jag cyklar också till stugan 65 kilometer bort.”
”Jag kombinerar olika transportmedel och tar ibland med cykeln på bussen, tåget eller metron. Förutom att cykla och använda kollektivtrafik brukar jag köra bil och promenera”, berättar han om sina mångsidiga sätt att ta sig fram.
Aarnio cyklar gärna, men har också många förslag på förbättringar av förhållandena för cykling i Esbo. ”Jag skulle säga att förhållandena är helt okej. Det finns ganska många cykelvägar, men de är ungefär likadana som de jag är van vid ända från barndomen”, säger han när han berättar om hur han ser på cykling i staden.
”Jag skulle vilja ha fler banor och vid sidan av cyklingen en smidig stadstrafik i stil med den i exempelvis Stockholm eller Amsterdam”, funderar Aarnio gällande den framtida utvecklingen av staden.
Aarnio deltar också i främjandet av hållbar trafik i egenskap av beslutsfattare i Esbo. ”Jag vill främja hållbar rörlighet, gång och cykling även i mina förtroendeuppdrag. Jag är medlem i stadsplaneringsnämnden och suppleant i stadsfullmäktige i Esbo.”
Företagare med bilfritt hushåll rör sig till största delen med cykel
Lari Karreinen i Gröndal rör sig mestadels med cykel året runt. Med cykeln kan han skjutsa barnen, handla och åka till jobbet. Han cyklar i mellan en halv timme och en timme varje dag.
”Vintertid använder jag en elterrängcykel, där elmotorn hjälper mig att trampa på ojämna underlag och snö. Sommartid använder jag en vanlig cykel med växlar. När jag ska handla tar jag oftast med mig en separat cykelkärra”, berättar Karreinen. Familjen hör till de 36 procent av Esbohushållen som inte har någon bil.
Han ser många fördelar med cyklingen: ”Med cykeln kommer jag fram snabbare än med kollektivtrafik. Enkelheten och motionsnyttan uppmuntrar också. Cyklingen får mig att må bra varje dag.”
Karreinen, som arbetar som företagare och lösningsfokuserad coach, kan också ta del av praxis som stöder cykling på arbetsplatsen. ”Cykel som anställningsförmån, cykelställning med tak där man kan låsa fast ramen samt duschutrymmen”, räknar Karreinen upp.
Enligt Karreinen finns det ännu mycket gammal infrastruktur bland Esbos cykelvägar. Han skulle vilja ha mer tydlighet i lättrafiklederna. ”Det skulle vara tydligare om lederna för gång och cykling var bättre åtskilda. De lösningar som finns i Danmark och Nederländerna skulle göra cyklingen enklare och tydligare”, sammanfattar han.
Under den senaste tiden har han sett framsteg i förhållandena för cykling i Esbo när det gäller skyltningen. ”Exempelvis i närheten av metrospåret har man satsat på detta. Även banan vid strandbanan är ett bra exempel på en tydligare ny rutt.”
För nybörjarcyklister rekommenderar Karreinen att man långsamt ökar mängden cykling. ”En elcykel gör det också lättare”, säger han.