Arjen aktiiviset pyöräilijät

18.8.2022 11.46Päivitetty: 29.8.2022 7.49
Nainen polkupyörän selässä.
Paljon pyöräilevä Salla Purho polkee sekä hyötyliikunnan että kuntoilun vuoksi. Kuva: Salla Purho

Jutun kolmea usein pyörän selkään hyppäävää espoolaista yhdistää polkupyöräilyn tuoma hyvä olo. Pyöräily koetaan helpoksi ja luontevaksi tavaksi edetä paikasta toiseen. Viimeaikaiset uudet reitit, maastojen monipuolisuus ja selkeämmät baanat saavat osakseen kiitosta. Pyöräilyn olosuhteiden ja infran suhteen löytyy heidän mielestään myös parannettavaa.

Pyöräily on kestävä kulkumuoto ja monille espoolaisille mielekäs tapa liikkua paikasta toiseen. Juttusarjamme kertoo pyöräilystä Espoossa. Sarjan ensimmäinen osa esittelee kolme arjessa paljon pyöräilevää espoolaista. Katso myös muut sarjan jutut (tulossa).

Sairaan hyviä pyöräreittejä ja monipuolisia maastoja 

Espoolaisen opinto-ohjaaja Salla Purhon arkeen pyöräily liittyy vahvasti lähes ympärivuotisesti. ”Pyöräilyn ja ulkoilun tuoma hyvä olo. Samalla saan myös päivän urheiluannoksen”, hän kuvailee polkemiseen kannustavia tekijöitä. Pyöräilyn esteeksi hän kokee lähinnä sateisen sään. 

”Pääsen töihin nopeammin pyörällä kuin joukkoliikenteellä”, hän kertoo lisäksi pyöräilyyn motivoivista tekijöistä. Työpaikalle pyöräilyyn innostaa myös muidenkin kollegoiden pyöräily sekä hyvät pukuhuone- ja suihkutilat.  

Päivittäinen työmatka Viherlaaksoon on yhteensä parikymmentä kilometriä. Lisäksi Purho liikkuu pyörällä niin kuntoillakseen kuin myös hyötyliikunnan merkeissä. Kesäisin kilometrejä kertyy yhteensä viitisen sataa. 

Purho on tyytyväinen Espoon pyöräilyolosuhteisiin, joita hän kuvailee monipuolisiksi maastoiksi. ”Sairaan hyvät pyöräreitit, paljon erilaisia reittejä, soraa, asfalttia”, hän summaa kokemuksiaan.  

Purhon mielestä espoolaisia asukkaita voisi kannustaa polkemiseen kertomalla hyvistä opasteista, reiteistä ja pyöräilyn mahdollisuuksista. 

Antti Aarnion mielestä pyörä on helppo ottaa mukaan junan kyytiin.Kuva: Vesa Koivunen

Asiointimatkoja pyöräillen ympäri vuoden 

Espoon keskuksessa asuva Antti Aarnio pyöräilee etenkin asiointimatkoja, kuten kirjastoon, kuntosalille tai etätyöpäivän lounaalle. Edunvalvontapäällikkönä työskentelevä Aarnio pitää pyöräilystä, sillä se on helppoa ja nopeaa. ”On kivaa olla ulkona. Minusta se ei ole urheilua vaan liikkumista”, hän toteaa.  

”Pyöräilen paljon ympäri vuoden. Pyrin ajamaan kaikki lyhyemmät matkat pyörällä. Poljen keskimäärin 10 kilometriä päivässä. Menen pyörällä myös 65 kilometrin mökkimatkani”.  

”Yhdistän eri kulkuvälineitä ja otan pyörän välillä mukaan bussiin, junaan tai metroon. Pyöräilyn ja joukkoliikenteen lisäksi liikun autolla ja kävellen”, hän kertoo monipuolisista liikkumisvalinnoistaan.  

Aarnio pyöräilee mielellään, mutta löytää Espoon pyöräilyolosuhteissa vielä paljon parannettavaakin. ”Kuvailisin olosuhteista kohtuullisiksi. Pyöräteitä löytyy aika hyvin, mutta ne ovat aika samanlaisia mihin olen tottunut jo lapsuudessa”, hän kuvailee mielikuvaansa kaupungissa pyöräilystä.  

”Toivoisin lisää baanoja ja pyöräilyn osaksi sujuvaa kaupunkiliikennettä esimerkiksi Tukholman tai Amsterdamin malliin”, Aarnio pohdiskelee tulevaisuuden kaupunkikehitystä. 

Aarnio osallistuu kestävän liikenteen edistämiseen myös espoolaisena päätöksentekijänä. ”Haluan edistää kestävää liikkumista, kävelyä ja pyöräilyä myös luottamustoimissani. Toimin kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenenä ja Espoon kaupunginvaltuuston varavaltuutettuna”. 

Viherlaaksolainen Lari Karreinen kulkee lähes kaikki matkat pyörällä.Kuva: Petri Toikkanen

Autottomassa taloudessa asuva yrittäjä liikkuu pääosin pyöräillen 

Viherlaaksolainen Lari Karreinen liikkuu pääosin pyörällä ympäri vuoden. Pyöräillen hoituvat niin lasten kuljetukset, kauppakäynnit kuin työmatkatkin. Päivittäin pyörän selässä tulee viiletettyä puolesta tunnista tuntiin.  

”Talvella ajan sähkömaastopyörällä, jossa sähkö auttaa epätasaisella pinnalla ja lumessa polkemisessa. Kesällä käytän tavallista vaihdepyörää. Ostokset hoituvat pääosin erillisen pyöräkärryn avulla”, Karreinen kertoo. Perhe lukeutuu niiden 36 prosentin espoolaistalouden joukkoon, jotka eivät omista autoa. 

Hän näkee pyöräilyllä monia etuja: ”Pääsen pyörällä jopa nopeammin paikasta toiseen kuin julkisilla. Helppous ja liikunnan hyötyvaikutukset kannustavat myös. Saan pyöräilystä päivittäin hyvänolon tunteen”. 

Yrittäjänä ja ratkaisukeskeisenä valmentajana työskentelevän Karreisen työpaikaltakin löytyy pyöräilyä tukevia käytänteitä. ”Työsuhdepyörä, katettu, hyvä runkolukitusteline ja suihkutilat”, Karreinen luettelee.  

Karreisen mielestä Espoon pyöräteissä on yhä paljon vanhaa infraa. Hän kaipaisi kevyen liikenteen väyliin selkeyttä. ”Olisi selkeämpää, jos kävely ja pyöräily erotettaisi paremmin. Tanskassa ja Hollannissa toteutetut ratkaisut helpottaisivat ja selkeyttäisivät pyöräilyä”, hän summaa kokemuksiaan.  

Edistysaskeleita Espoon pyöräilyn olosuhteissa hän on huomannut viime aikoina opastuksissa ja kyltityksissä. ”Esimerkiksi metroradan varressa on panostettu näihin. Myös rantaradan baana on hyvä esimerkki selkeämmästä uudesta reitistä”. 

Pyöräilyä aloitteleville Karreinen suosittelee pyöräilyn määrän lisäämistä hiljalleen. ”Myös sähköpyörä keventää matkantekoa”, hän suosittaa.  

  • Kestävä kehitys
  • Ilmasto