Resultaten av kundenkäten om servicetorgsförsöket i Kalajärvi

15.12.2021 12.17

Enkäten om servicetorgsförsöket i Kalajärvi var öppen 1.11–18.11.2021. Största delen svarade på webben och dessutom lämnades det in några svar på papper på servicepunkten. Det kom in sammanlagt 125 svar, vilket är ett mycket bra antal.

Försöket med servicetorget i Kalajärvi åren 2020–2021 har trots begränsningarna på grund av coronaepidemin varit en ljusglimt för invånarna i norra Esbo. Tjänsterna i Ruskahuset får mycket beröm. De anses vara mångsidiga och personalen vänlig och serviceinriktad. De nya längre öppettiderna har varit till nytta för majoriteten av dem som svarade (57 procent) och att en väktare har varit på plats har medfört trygghet.

En del av svararna har redan bokat stadens lokaler för hobbyer, möten eller distansarbete. Allt fler är intresserade av att boka lokaler i fortsättningen. En del skulle vilja boka lokaler för privat bruk, till exempel för barnfester. Detta är tills vidare inte möjligt på grund av kostnaderna för övervakning.

Den mest använda enskilda tjänsten är biblioteket. Bibliotekets öppettider får både beröm och kritik. Det önskas fler tider till hälsostationen och tandläkaren, eftersom kunderna gärna använder närtjänster. I regel använder kunderna en tjänst åt gången när de besöker servicetorget. Majoriteten anser att det går bättre att uträtta ärenden på servicetorget än det gick före försöket.

Kunderna önskar mer fritidsaktiviteter och evenemang, ett mångsidigt kafé, lopptorg och konstutställningar på servicetorget. Aktiviteter önskas, speciellt för unga. Det önskas också mycket verksamhet som redan finns i huset – informationen om hobbygrupperna har inte nått alla intresserade. Å andra sidan tackar man också för att informationen och skyltarna ökat, 55 procent av dem som svarade har noterat infoskärmen vid huvudingången.

I några svar framfördes att idén med servicetorget har blivit oklar och att det är en onödig utgift. I flera andra svar önskades det att försöket blir permanent och utvecklas ytterligare. Några som svarade berättade att de flyttat till området uttryckligen på grund av de goda tjänsterna.

Vi tackar varmt alla som svarade. Enkäten gav oss många utvecklingsförslag som vi går igenom tillsammans med de olika aktörerna i området.

De noggrannare svaren kan läsas i utskrift på Kalajärvi servicepunkt (på finska).

Gåvokorten gick vid utlottningen till Leena och Tiina.

 

  • Tjänster
Kalajärvi