Kundens röst

I projektet Kundens röst (Asiakkaan ääni) utvecklas kundorientering inom sysselsättningstjänsterna. Esbo stad förbereder sig på att ordna arbets- och näringstjänster från början av 2025 och projektet är en del av detta arbete.

Vi samlar in information om kundupplevelsen och delaktiggör kunderna i utvecklingen av sysselsättningstjänsterna.

I projektet främjar vi kundorientering inom sysselsättningstjänsterna. Vi samlar in information om kundupplevelsen, genomför pilotprojekt för nya praxis och delaktiggör kunder och personal i utvecklingen av sysselsättningstjänsterna. Målet är att skapa en kundorienterad utvecklingsmodell för sysselsättningstjänsterna före år 2025, då arbets- och näringstjänsterna överförs till kommunerna.

Projektet genomförs inom Sysselsättning Esbo, det vill säga kommunförsöket med sysselsättning i Esbo, åren 2022–2024. Målgrupperna är arbetssökande Esbobor, för vilka vi erbjuder sysselsättningstjänster, samt arbetsgivare i huvudstadsregionen, som vi hjälper att hitta arbetskraft. Metoderna är kontinuerlig mätning av kundnöjdheten, delaktiggörande metoder samt metoder inom servicedesign.

Projektet finansieras av programmet Ett livskraftigt Esbo.