Gatuunderhåll, situationen 14.2.2024
Massor av snö igen! I slutet av veckan varierar temperaturen kring båda sidorna av nollstrecket. Snöfallet beräknas dock avta mot onsdag kväll. Nästa snöfall beräknas enligt prognoserna komma under fredag kväll. Nederbörden som förutspås till slutet av veckan kan komma i form av snö, snöblandat regn eller vatten
Gatuunderhållet påbörjade sitt arbete på onsdag redan under morgonnatten. Även på torsdag strävar vi efter att börja arbetet i god tid under morgonnatten, så att vi kan utnyttja tiden med mindre trafik så effektivt som möjligt.
Vi hinner inte ploga all snö på onsdag. Nederbörden som förväntas till fredag kommer antingen som snö, snöblandat regn eller vatten. På söndagen sjunker temperaturen långt under noll. På helgen kan det alltså förekomma både blötsnö och halka, så var försiktig när du rör dig ute.
På grund av brist på materiel och frånvaro bland personalen tar det längre tid än normalt att sköta plogningen i Pajängen, i området kring Sello, i Bergans och Vermo, längs med bussrutterna i Köklax och i bostadsområdet i Kitteldalen. Materielbristen beror huvudsakligen på att plogar gått sönder under plogningen natten mot onsdag. Vi strävar efter att ordna ersättande plogar och överföra materiel från närliggande rutter. Det ser ut som att vi på onsdag kan ploga bara huvudlederna i dessa områden.
Parkera rätt!
En felparkerad bil kan utgöra ett allvarligt hinder för underhållet. Ibland sätter vi upp uppmaningar att flytta bilarna så att vi kan ploga ordentligt.
När du parkerar enligt reglerna är alla tacksamma – invånarna, trafikanterna och underhållspersonalen!
Respons på underhållet
Vår kundservice samarbetar aktivt med underhållspersonalen och vidarebefordrar den respons vi får av dig till dem. Att lämna respons gör inte att snöplogen uppenbarar sig på hemgatan snabbare än den annars skulle göra, för vi plogar gatorna i tur och ordning, ett område i taget, enligt en klassificering som bestämts på förhand.
Vänligen skicka all respons via vår responstjänst på webben(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Både responstjänsten och vår telefontjänst är tidvis överbelastade och därför kan du ibland få vänta.
Inkludera gärna en bild i ditt meddelande, om det är möjligt. Då kan vi lättare bedöma hur allvarlig situationen är och behandla din respons snabbare.
Mobilappen Trimble Feedback
Du kan lämna respons som gäller en viss plats också via mobilappen Trimble Feedback(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Det är ett snabbt sätt att meddela kundtjänsten om det till exempel finns behov av underhåll. Vi behandlar all respons som vi fått via mobilapplikationen och vidarebefordrar den till experter som vidtar lämpliga åtgärder.
Lugnt och försiktigt i februari!