Gatuunderhåll, läget 10.10.2024
Höststormen orsakade problem på olika håll i Esbo. Det kan ibland ta tid att röja bort alla träd som fällts av stormvinden. Regnet orsakade omfattande översvämningar särskilt i Björnkärr och Esboviken. Stadens underhållspersonal röjde och löste problem hela natten efter stormen.
Den rikliga nederbörden orsakade översvämningar runt om i Esbo. I Esboviken och längs Västerleden rensades vägtrummor på blad, skräp och växtdelar. Räddningsverket hjälpte till med att pumpa översvämningsvatten till dagvattennätet. Ännu på morgonen fanns det varningsmärken för vatten på vägen.
Busstrafiken hamnade köra undantagsrutter på grund av översvämningarna. Även en gång- och cykelväg i parken söder om Västleden hade stängts på grund av översvämning i Finnobäcken.
Björnängsvägen hade stängts av på grund av omfattande översvämning. Situationen löstes ändå ganska snabbt.
Dagarna efter stormen
Vårt gatuunderhåll avvärjde och undanröjde översvämningar hela resten av veckan.
Gatubrunnar, dikesgaller och vägtrummor rengjordes och grävdes fram.
Rengöring och underhåll av vägtrummorna vid tomtanslutningarna är på fastigheternas ansvar.
Fallna träd röjdes bort från gator, vägar och parkvägar så fort som möjligt.
Parkvägar med stenmjölsbeläggning lappades med grus och jämnades ut med början på de värsta ställena, som är kända sedan tidigare.
Feedback om underhållet
Vår kundtjänst samarbetar intensivt med underhållet och informerar dem om responsen.
Vi ber dig skicka din respons direkt på stadens responssystem(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Både responstjänsten och telefontjänsten är tidvis överbelastade. Kötiderna kan bli långa och ibland kan det dröja innan vi hinner svara på din resons.
Bifoga gärna ett foto i din feedback. Då är det lättare att bedöma hur allvarlig situationen är och responsen åtgärdas fortare.
Mobilappen Trimble Feedback
Du kan också ge platsbaserad feedback via mobilappen Trimble Feedback(extern länk, öppnas i ett nytt fönster). Det är ett snabbt sätt att informera kundtjänsten till exempel om behovet av underhåll. Vi behandlar all mobil feedback och skickar den till experter för åtgärder.