Planen för småbarnspedagogik

Planen för småbarnspedagogik styr och stöder allt arbete inom småbarnspedagogiken.

Bild: Vessi Hämäläinen

Planen för småbarnspedagogik är en pedagogisk handbok för alla som arbetar inom småbarnspedagogiken: den styr och stöder allt arbete som utförs inom småbarnspedagogiken. Planen innehåller småbarnspedagogikens viktigaste mål och innehåll.

Den kommunala småbarnspedagogiken i Esbo följer stadens plan för småbarnspedagogik. Planen innehåller Utbildningsstyrelsens grunder för planen för småbarnspedagogik samt Esbo stads egna kommunspecifika riktlinjer och prioriteringar.

Alla köpavtalsdaghem och servicesedeldaghem i Esbo följer också stadens plan för småbarnspedagogik.

De flesta privata enheter följer Esbo stads plan för småbarnspedagogik. Vissa privata aktörer kan ha en egen lokal plan för småbarnspedagogik som staden har godkänt.

Den nuvarande planen för småbarnspedagogik togs i bruk i Esbo 1.8.2022. Du kan bekanta dig med Esbo stads svenskspråkiga plan för småbarnspedagogik nere på sidan.

Barnets individuella plan för småbarnspedagogik och samtal om den

För varje barn i daghem, familjedagvård eller gruppfamiljedagvård görs också upp en egen plan för småbarnspedagogik. Förfarandet baserar sig på lagen om småbarnspedagogik. Enligt lagen har barnet rätt till systematisk och målinriktad fostran, undervisning och vård.

Vi gör upp en plan för småbarnspedagogik för barnet tillsammans med barnets vårdnadshavare när barnet börjar delta i småbarnspedagogik. För detta ändamål kallas vårdnadshavarna till ett samtal och utifrån samtalet utarbetas barnets plan för småbarnspedagogik. Under samtalet går vi igenom hur barnet växer och lär sig.

Tillsammans med vårdnadshavarna diskuterar vi till exempel barnets starka sidor, intressen samt hurdana kunskaper och individuella behov barnet har. Under samtalet antecknar vi i planen målen och åtgärderna för verksamhet som stöder barnets utveckling, lärande och välbefinnande. Vi utreder också barnets önskemål och beaktar dem i planen.

I den individuella planen konkretiseras innehållet i planen för småbarnspedagogik ur ditt barns synvinkel. Vid utarbetandet av planen beaktas barnets egen åsikt, personalens observationer samt vårdnadshavarnas synpunkter.

Tillsammans med vårdnadshavarna bedömer vi hur planen har genomförts i ett samtal minst en gång om året. Planen ses över vid behov.