Motionsfostran inom småbarnspedagogiken

I Esbo är motion en central del av vardagen inom småbarnspedagogiken. Målet är att varje barn ska få uppleva glädje och framgång genom motion.

Bild: Taru Turpeinen

I Esbo är motion en naturlig del av varje dag inom småbarnspedagogiken. I samarbete med vårdnadshavarna stöder vi barnens hälsa och välbefinnande samt uppväxten mot en fysiskt aktiv livsstil.

Vi deltar i det riksomfattande programmet Småbarnspedagogik i rörelse, vars mål är att varje barn dagligen ska kunna röra på sig mångsidigt och uppleva glädje med motion och idrott.

Vi ordnar regelbundet kompletterande motionsutbildning för vår personal och har ett multiprofessionellt nätverk som ansvarar för upprätthållandet av motionsfostran.

Det viktigaste är glädjen att röra på sig

Upplevelser av att röra på sig under den tidiga barndomen har långtgående konsekvenser för barnets senare liv och för hur barnet själv upplever motion.

Inom småbarnspedagogiken uppmuntras barnen att röra på sig mångsidigt och uppleva motionsglädje. Motion ingår i de dagliga rutinerna och sker inomhus, utomhus, i form av lekar och under övergångsperioder – under alla årstider.

Inom småbarnspedagogiken stöder vi utvecklingen av barnets kroppskännedom och observationsmotoriska färdigheter. Genom olika lekar, spel och ramsor övar vi dessutom på motoriska grundläggande färdigheter, det vill säga förmågan att balansera, röra på sig och använda redskap, som skapar en grund för all rörelse och självständig verksamhet i vardagen.

Fysisk aktivitet stöder lärandet och välbefinnandet

Motion har som bekant många hälsofördelar, men har också samband med inlärning, sociala färdigheter och utvecklingen av en positiv självbild.

Inom småbarnspedagogiken planeras dagens struktur så att barnen har många möjligheter att röra på sig på olika sätt och i olika situationer. Barnen får också använda motionsredskapen när de leker på egen hand, och motion är en naturlig del av olika situationer i vardagen.

Motion och funktionell lek är också viktiga verktyg för lärande. Vi använder oss av motionslekar och -ramsor också till exempel för att stödja barnens språkliga färdigheter.

I Esbo är närnaturen en viktig del av inlärningsmiljön. Barnen har dagligen mångsidiga möjligheter att vistas och lära sig utomhus. Eleverna uppmuntras också att lära sig utomhus varje höst och vår under temaveckan Ut i skogen. Under veckan ordnar grupperna inom småbarnspedagogiken så mycket verksamhet som möjligt utomhus och i skogen.

Alla barn har rätt till motion

Alla barn har rätt att delta i motion och idrott, få känna framgång och ta sig igenom lämpliga utmaningar samt uppleva motionsglädje.

Inom småbarnspedagogiken främjar vi jämlik motionsfostran och uppmuntrar alla barn att röra på sig. Vi har också grundat utlåningspunkter för motionsredskap för att öka den inkluderande motionsfostran. Vid utlåningspunkterna kan de kommunala daghemmen i Esbo låna snöskor, skidor, skridskor och utflyktsutrustning. Även barn med funktionsnedsättning har beaktats i utlåningsverksamheten och i utbudet finns till exempel skridskokälkar och specialgungor.