Projekt i sektorn för fostran och lärande
Sektorn för fostran och lärande har många utvecklingsprojekt inom småbarnspedagogik, grundläggande utbildning och utbildning på andra stadiet. Med hjälp av projekten genomför vi Berättelsen om Esbo och Berättelsen om sektorn för fostran och lärande och utvecklar vår verksamhet och vår pedagogik för att stödja barnens och elevernas lärande.
Under läsåret 2023–2024 och 2024–2025 genomförs ett pilotförsök för inkluderande förberedande undervisning i Mattby och Olars. Under pilotförsöket placeras alla de nyinflyttade elever i åk 1 och åk 2 som deltar i förberedande undervisning i inkluderande klasser med allmän undervisning i elevens närskola. I pilotförsöket deltar skolorna Friisilän koulu, Kuitinmäen koulu, Matinlahden koulu, Olarin koulu, Päivänkehrän koulu och Tiistilän koulu. Vid utvärderingen av pilotförsöket samarbetar staden med forskare från Åbo universitets forskningscentral Invest, Åbo Akademi och Karleby universitetscentral Chydenius.
Målet med projektet Alla med – stöd och handledning i gymnasierna i Esbo är att bygga och fördjupa gymnasiernas kompetens och praxis för identifiering av behov av stöd i studierna samt för stödmetoder och stödstrukturer. Utöver det pedagogiska individuella stödet utvecklas också multiprofessionellt stöd för studerande i gymnasiet så att det blir lättare för de studerande att få tillgång till stödet.
Inom ramen för projektet skapas och etableras arbetsmetoder för kompanjonundervisning, samundervisning samt ämnes- och speciallärarsamarbete i gymnasierna. Särskild uppmärksamhet ägnas åt språkmedveten undervisning och språkligt stöd. I många stora gymnasier utgör de knappa resurserna för specialundervisning i förhållande till antalet studerande en utmaning. Målet är att utreda vilken metod för stöd som är effektivast och vilka digitala verktyg som behövs för att identifiera behovet av stöd. Inom projektet fortsätter dessutom arbetet med gymnasieverkstäder. Syftet med verkstäderna är att främja studierna, förebygga att studerande avbryter sina studier samt att stödja och stärka de studerandes funktionsförmåga.
I projektet deltar gymnasierna Espoon yhteislyseo, Espoonlahden lukio, Kuninkaantien lukio, Mattlidens gymnasium, Otaniemen lukio och Tapiolan lukio. Projektet pågår läsåret 2024–2025 och dess statsunderstöd är 190 000 euro.
Målet är att utveckla och stärka kvaliteten på den svenska språkbadsundervisningen och tvåspråkig undervisning och inlärning (finska-engelska) i Esbo. Utvecklingen av kompetensen hos lärarna i målgruppen stöds. Dessutom utvecklas urvalsprocessen för svensk språkbadsundervisning och tvåspråkig (finska-engelska) undervisning. Inom projektet förnyas också informationen till vårdnadshavarna och lärarna om dessa undervisningsformer och hur man kan ansöka om att delta i dem.
Inom projektet har man inlett ungdomsarbete som utförs i skolor i Esbo. Med hjälp av projektet utvecklas innehållet i verksamheten och definieras hur ungdomsarbetet i skolorna ska bedrivas i fortsättningen. Syftet med projektet är att intensifiera samarbetet mellan ungdomsarbetet och skolan samt stärka länken mellan skoldagar och fritidsverksamhet. På så sätt stärker projektet skolans praxis för att stödja gemenskap, kamratskap och delaktighet genom ungdomsarbete. Ett annat mål är att etablera ungdomsledare i skolorna och som en del av det lokala ungdomsarbetet.
Projektets huvudsakliga mål är att utarbeta en handbok om förutsättningarna för högklassigt lärande. Till dessa hör i synnerhet att den studerande känner delaktighet och mår bra, jämlikhet, stärkandet av studieförmågan samt skolpersonalens möjligheter att främja lärande.
Det andra målet inom projektet är att pröva hur psykisk belastning, förlängda och avbrutna gymnasiestudier samt utanförskap kan förebyggas.
Det tredje målet är att etablera de verksamhetsmodeller som skapats inom projektet Framgång genom handledning, för att elever med invandrarbakgrund ska kunna stödjas så effektivt som möjligt inom inlärning, slutförande av studierna och integration.
Inom projektet skapas i samarbete med årskurserna 7–9 i skolorna i Esbo verksamhetsmodeller som främjar undervisning. Samtidigt stärks elevernas delaktighet och kunskaper i undervisningsspråket samt deras grundläggande färdigheter. Övergången från förberedande undervisning till allmän undervisning och från årskurs 7–9 till studier på andra stadiet stöds. Dessutom fortbildas undervisningspersonalen. Kulturhandledningsverksamheten utvecklas och utvidgas till olika språk.
I den andra fasen av projektet Min förort – den bästa förorten! fortsätter samarbetet på stadsnivå som syftar till att förebygga skolsegregation. Ny information om praxis för att förebygga skolsegregation utarbetas och kunskapsbasen stärks. Faktorer för förebyggande av segregation granskas också inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen, och en lägesbild och kunskapsbas sammanställs.
Projektet utförs i samarbete med nätverket Innokas, e-Norssi och Kuopio stad. Målet är att utveckla inlärningsmiljöer i gymnasieutbildningen genom spel, att stärka studerandenas framtidsfärdigheter och berika studiemetoderna med hjälp av spel, spelläskunnighet och spelutveckling. Dessutom produceras material för studiehelheter som stöder spelbarheten, spelläskunnighet och spelutveckling på stigen för digitala färdigheter.
Under den tredje projektperioden för projektet Aktiv vardag inom småbarnspedagogiken 3 upprätthålls fortsättningsvis verksamhetskulturen i den aktiva vardagen. Utvecklingen inriktas i synnerhet på inkluderande möjligheter till mobilitet, jämlikhet och likabehandling inom motion samt mobilitet som ett sätt att påverka nivåskillnaderna inom lärandet.
Projektet fortsätter att förankra genomförandet av programmet inom verksamhetskulturen för den finska småbarnspedagogiken. I synnerhet privata enheter inom småbarnspedagogiken uppmuntras att ansluta sig till programmet. Verksamheten inom Esbo stads eget nätverk för projektet utvecklas ytterligare och arbetet med att ta i bruk verktygen som utvecklats under tidigare projektperioder fortsätter.
Genom projektet stärks den generellt inriktade elevhälsan inom förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen bland annat genom att anställa gemenskapshandledare i enheterna (för tillfället har 34 handledare i Esbo anställts med denna projektfinansiering). Dessutom vidareutvecklas den generellt inriktade elevhälsan, verksamhetskulturen och åtgärderna för att främja lärande, hälsa och välbefinnande samt växelverkan och delaktighet. Under projektets gång förankras befintlig god praxis inom den generellt inriktade elevhälsan, vidareutvecklas i synnerhet verksamhetsmodeller som ökar barns och vårdnadshavares delaktighet samt systematiseras samarbetsmodeller med välfärdsområdet för att säkerställa en multiprofessionell generellt inriktad elevhälsa.