Dataskyddsbeskrivning, Esbo sysselsättningstjänster, coachningstjänster
Så här behandlar vi personuppgifter när en kund meddelar att hen är intresserad av att delta i coachning eller när vi beställer coachningstjänster för kunderna.
Dataskyddsbeskrivningens ursprungliga publiceringsdatum: 10.2.2025. Uppdaterad 20.5.2025.
1. Ändamålet med och grunden för behandlingen av personuppgifter
I Esbo används personuppgifter allmänt taget för produktion, planering och utvärdering av verksamhet och tjänster samt för statistikföring. I denna tjänst behandlas personuppgifter när kunden meddelar att hen är intresserad av att delta i coachning eller när vi med kundens samtycke beställer coachning som produceras av en utomstående tjänsteproducent.
Dina uppgifter behandlas i den här tjänsten på följande rättsliga grund/grunder: För att fullgöra den personuppgiftsansvariges lagstadgade skyldigheter (6 kap. 53 § i lagen om ordnande av arbetskraftsservice 380/2023).
2. Vilka uppgifter behandlas och varifrån kommer de?
Obligatoriska uppgifter, såsom kundens namn och personbeteckning, finns i både de blanketter som kunden kan använda för att anmäla sitt intresse för att delta i coachning, och i blanketter som används för att beställa coachning. Dessutom är det obligatoriskt för kunden att ge sitt samtycke till att blanketten används. Om kunden inte vill ge sitt samtycke, hänvisas kunden att kontakta coachningstjänsterna per e-post.
På blanketten som kunden kan använda för att anmäla sitt intresse för att delta i coachningen är det obligatoriskt för kunden att ange sin hemkommun (Esbo eller Grankulla) och sin kundrelation till sysselsättningstjänsterna. Dessutom väljer kunden blankettens språk (finska/svenska/engelska). Kunden kan, om hen vill, ge mer information om sina önskemål om coachningen (coachningstyp) och lämna också annan information. Uppgifterna på blanketten behandlas av Esbo sysselsättningstjänster, och information om intresse förmedlas till kundens personliga coach via det riksomfattande kundinformationssystemet A-TMT, som används av sysselsättningsmyndigheterna. Om kunden inte bor i Esbo eller Grankulla och/eller inte är kund hos sysselsättningstjänsterna i området i fråga, förblir enkäten anonym och kunden har inte möjlighet att lämna uppgifter om sig själv. Kunden hänvisas då att kontakta sysselsättningstjänsterna inom sitt eget område eller att inleda jobbsökningen. Kunden har dessutom möjlighet att svara på var hen fick information om coachningen.
Obligatoriska uppgifter på blanketten som används för att beställa coachning för kunden är telefonnummer, språk som används i tjänsten samt tidpunkt för coachningen Dessutom ska myndigheten som beställer coachningen ange sin e-postadress. Frivilliga uppgifter på blanketten är e-postadress, betalare av arbetslöshetsförmånen och tilläggsuppgifter om kundens situation eller behov, samt önskemål om avläggande av ett kompetenspass. Om dessa uppgifter inte har angetts på blanketten, får tjänsteproducenten uppgifterna direkt av kunden. Annan tilläggsinformation kan också fås direkt av kunden, med vilken den personliga coachen tillsammans gör en beställning i anslutning till coachningen.
3. Hur länge lagras uppgifterna?
Personuppgifterna lagras endast så länge det behövs med tanke på tjänsteproduktionen eller så länge lagstiftningen förpliktar till det. Uppgifter i den här tjänsten raderas enligt följande: Uppgifterna om kunder som är intresserade av coachning och om beställning av coachningstjänster raderas regelbundet (årligen) från systemet.
4. Aktörer som behandlar eller tar emot uppgifter
4.1 Aktörer som behandlar uppgifter för Esbo stads räkning
Personuppgifter behandlas av Esbo stads tjänsteinnehavare och anställda samt av sådana aktörer utanför Esbo stad som staden köper tjänster av eller med vilka staden genomför samarbetsprojekt. Till avtalsparter väljer vi endast sådana personuppgiftsbiträden som följer god praxis för behandling av personuppgifter och som uppfyller kraven i dataskyddsförordningen. Vi säkerställer att kraven på dataskydd uppfylls genom skriftliga avtal.
I denna tjänst anlitar staden följande utomstående aktörer: Webropol, som är det system med vilket blanketterna har skapats och med vilket information om kundens intresse att delta i coachning förmedlas till de tjänstemän som administrerar coachningstjänsterna och i fråga om coachningsbeställningar också till tjänsteproducenten. Coachningstjänster produceras av de utomstående tjänsteproducenterna Eezy Valmennuskeskus Oy och Luksia koulutus Oy.
4.2 Överlåtelse till andra organisationer
Uppgifter lämnas ut till myndigheter som begär dem i enlighet med lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.
5. Överförs uppgifter utanför EU/EES-området?
Uppgifter överförs inte utanför EU/EES-området.
6. Den registrerades rättigheter
EU:s allmänna dataskyddsförordning garanterar dina rättigheter i anslutning till behandlingen av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om dina rättigheter och hur de används på Esbo stads webbplats.
6.1 Hur kan jag kontrollera mina uppgifter?
Du har rätt att av den personuppgiftsansvarige få en kopia av de personuppgifter som behandlas. Den personuppgiftsansvarige ska lämna uppgifterna utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast en månad efter att begäran har inkommit. Denna period kan vid behov förlängas med ytterligare två månader, med beaktande av hur komplicerad begäran är och antalet inkomna begäranden.
Om den personuppgiftsansvarige inte vidtar åtgärder på den registrerades begäran, ska den personuppgiftsansvarige utan dröjsmål och senast en månad efter att ha mottagit begäran informera den registrerade om orsaken till att åtgärder inte vidtagits och om möjligheten att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet samt begära rättslig prövning.
Begäranden av en registrerad och de åtgärder som hänför sig till dem är avgiftsfria. Om begäranden av en registrerad dock är uppenbart ogrundade eller orimliga, särskilt på grund av deras repetitiva art, får den personuppgiftsansvarige antingen ta ut en rimlig avgift som täcker de administrativa kostnaderna för att tillhandahålla den information eller vidta den åtgärd som begärts, eller vägra att tillmötesgå begäran.
6.2 När kan jag kräva att mina uppgifter rättas?
Du har rätt att få felaktiga, inexakta, ofullständiga, föråldrade eller onödiga personuppgifter som vi lagrar, rättade eller kompletterade av oss.
6.3 När kan jag kräva att mina uppgifter raderas?
Du har rätt att under vissa förutsättningar få den personuppgiftsansvarige att radera personuppgifter som gäller dig utan onödigt dröjsmål. Den registrerade har inte rätt att få uppgifter raderade om uppgifterna måste behandlas för att uppfylla en rättslig förpliktelse, för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller för myndighetsutövning som hör till den personuppgiftsansvarige. I dessa fall raderas personuppgifterna först efter den tidsfrist som anges i lagen.
6.4 När kan jag kräva att behandlingen av mina uppgifter begränsas?
Om de uppgifter som samlats in om dig inte stämmer, kan du kräva att behandlingen av dina kunduppgifter begränsas tills det har kontrollerats om uppgifterna är korrekta.
6.5 Inlämning av klagomål
Du har rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten, om du upplever att behandlingen av personuppgifter strider mot dataskyddslagstiftningen. Du kan lämna in ett klagomål till dataombudsmannens byrå.
7. Personuppgiftsansvarig
Personuppgiftsansvarig är Esbo stad.
7.1 Kontaktperson för registret
Om du har frågor eller önskar preciseringar om hur dina personuppgifter behandlas, kan du kontakta kontaktpersonen för registret:
Suvi Ylälahti, specialplanerare
suvi.ylalahti@esbo.fi
Ändringshistoria
1.0 Publiceringsdatum.
2.0 Uppdaterad 20.5.2025