Behandling av personuppgifter i valorgan och vid hemmaröstning

Datum för publicering av dataskyddsbeskrivningen: 11.4.2025.

1. Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig är Esbo stad.

2. Ansvarig person för registret

Sekreterare för Esbo stads centralvalnämnd

3. Kontaktperson för registret

Sekreterare för Esbo stads centralvalnämnd

Dataskyddsombud

Esbo stads dataskyddsombud

Adress: PB 12, 02070 Esbo stad

Tfn +358 9 81621 (växel)

E-postadress: tietosuoja@espoo.fi

4. För vilket ändamål behandlas personuppgifter?

Personuppgifterna behandlas för förrättandet av allmänna val i Esbo stad.

5. Vilken är grunden för behandlingen av personuppgifter?

Grunden för behandlingen av personuppgifter är artikel 6.1 c i EU:s allmänna dataskyddsförordning: behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige.

Personuppgifter behandlas för att genomföra 15 § i vallagen (Valnämnd och valbestyrelse) och för att genomföra hemmaröstning enligt 64 § i vallagen.

6. Vilka uppgifter behandlas?

Valnämnderna och valbestyrelserna:

Namn, adress, e-postadress, telefonnummer, uppgift om vilken politisk grupp personen representerar i valnämnden eller valbestyrelsen, personbeteckning, kontonummer, uppgift om uppbörd av partiskatt.

De som anmält sig till hemmaröstning:

Namn, adress, personbeteckning, telefonnummer, e-postadress (om sådan anges), eventuell trappkod, namn på eventuellt vittne över 18 år. Underteckningar av de skriftliga hemmaröstningsblanketterna samlas in. Dessutom namn och personbeteckning på en eventuell närståendevårdare samt namn och telefonnummer på den eventuella person som gjort anmälan om hemmaröstning, om det är en annan person än väljaren eller närståendevårdaren.

Personuppgifter av särskild natur som samlas in i registret: uppgifter om politisk inriktning.

7. Varifrån fås uppgifterna?

Valmyndighetens uppgifter fås av varje politisk grupp som föreslår en person till valnämnden eller valbestyrelsen samt av de registrerade.

Uppgifter för registret om dem som röstar hemma fås av personerna själva, av deras närstående eller av någon annan som med samtycke av personen anmäler dem till hemmaröstningen.

8. Lämnas uppgifter ut eller överförs de utanför staden?

Valnämndens och valbestyrelsens presidiums uppgifter (namn, telefonnummer, e-postadress) kan lämnas ut för skötseln av ärenden som gäller förrättande av röstningen.

9. Överförs uppgifter utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet?

Uppgifter överförs inte utanför EU/EES-området.

10. Hur länge lagras uppgifterna?

Uppgifterna om hemmaröstare och valorgan lagras tills följande val har förrättats, varefter de förstörs.

Hemmaröstningsblanketterna lagras tills följande motsvarande val har förrättats.

11. Hur skyddas uppgifterna?

Manuella uppgifter ur registret förvaras i ett låst utrymme. Åtkomsten till utrymmet är begränsad.

Aktörer utanför Esbo stad har inte åtkomst till det digitala registret. Inom staden är användarrättigheterna begränsade enligt arbetsuppgift.

12. Den registrerades rättigheter

Information om den registrerades rättigheter och anvisningar om hur begäranden om information enligt dataskyddsförordningen ska riktas finns på Esbo stads webbplats på adressen: https://www.esbo.fi/staden-och-beslutsfattandet/sakerhet/dataskydd#kunders-rtt-till-uppgifter-7317

12.1 Hur kan jag kontrollera mina uppgifter?

Du har rätt att av den personuppgiftsansvarige få en kopia av de personuppgifter som behandlas. Den personuppgiftsansvarige ska lämna uppgifterna utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast en månad efter att begäran har inkommit. Denna period kan vid behov förlängas med ytterligare två månader, med beaktande av hur komplicerad begäran är och antalet inkomna begäranden.

Om den personuppgiftsansvarige inte vidtar åtgärder på den registrerades begäran, ska den personuppgiftsansvarige utan dröjsmål och senast en månad efter att ha mottagit begäran informera den registrerade om orsaken till att åtgärder inte vidtagits och om möjligheten att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet samt begära rättslig prövning.

Begäranden av en registrerad och de åtgärder som hänför sig till dem är avgiftsfria. Om begäranden av en registrerad dock är uppenbart ogrundade eller orimliga, särskilt på grund av deras repetitiva art, får den personuppgiftsansvarige antingen ta ut en rimlig avgift som täcker de administrativa kostnaderna för att tillhandahålla den information eller vidta den åtgärd som begärts, eller vägra att tillmötesgå begäran.

12.2. När kan jag kräva att mina uppgifter rättas?

Du har rätt att få felaktiga, inexakta, ofullständiga, föråldrade eller onödiga personuppgifter som vi lagrar, rättade eller kompletterade av oss.

12.3 När kan jag kräva att mina uppgifter raderas?

Du har rätt att under vissa förutsättningar få den personuppgiftsansvarige att radera personuppgifter som gäller dig utan onödigt dröjsmål. Den registrerade har inte rätt att få uppgifter raderade om uppgifterna måste behandlas för att uppfylla en rättslig förpliktelse, för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller för myndighetsutövning som hör till den personuppgiftsansvarige. I dessa fall raderas personuppgifterna först efter den tidsfrist som anges i lagen.

12.4 När kan jag kräva att behandlingen av mina uppgifter begränsas?

Om de uppgifter som samlats in om dig inte stämmer, kan du kräva att behandlingen av dina uppgifter begränsas tills det har kontrollerats om uppgifterna är korrekta.

12.5 Inlämning av klagomål

Du har rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten, om du upplever att behandlingen av personuppgifter strider mot dataskyddslagstiftningen. Du kan lämna in ett klagomål till dataombudsmannens byrå: www.tietosuoja.fi.