Sam och Alex som avlagt internationell studentexamen: IB är inte lätt, men ger bra verktyg för fortsatta studier
I Esbo kan man avlägga internationell studentexamen, dvs. IB-examen (International Baccalaureate), vid två gymnasier. I slutet av augusti, den 29 augusti 2025, firade man IB-examen. 44 studerande utexaminerades från IB-programmet vid Etelä-Tapiolan lukio och 44 från Mattlidens gymnasium. Alex Chirca utexaminerades från Etelä-Tapiolan lukio och fick medalj för sina CAS-studier. Sam Strandberg utexaminerades från Mattlidens gymnasium och njöt av att skriva extended essay.
Sam Strandberg från Kyrkslätt utexaminerades från Mattlidens gymnasium. Han firade sin examen på fredagen och redan nästa dag flyttade han till Lund i Sverige för att inleda studier i global politik och mänskliga rättigheter vid Lunds universitet. Med en finländsk studentexamen skulle han enkelt kunna söka en universitetsplats i Norden, men med en IB-examen är det ännu lättare. ”Jag har alltid velat ut i världen. I framtiden skulle jag vilja ha ett människo- eller samhällsnära arbete”, funderar Sam.
Sams mamma är bland de första som studerat för IB-examen i Finland. På Sams examen höll hon ett alumntal. Mammans goda erfarenheter påverkade också Sams val av studieplats efter högstadiet. Mamman har också utnyttjat sin IB-examen och studerat i Tyskland.
Alex Chirca, som utexaminerades från Etelä-Tapiolan lukio, är lättad över examen, men säger att han kommer att sakna disciplinen i studierna och systematiken i vardagen. Alex har sökt till rättstradenomstudier i höstens gemensamma ansökan och får kanske snart njuta av studievardagen igen. Alex huvudsakliga mål är att studera juridik vid Helsingfors eller Åbo universitet, men borde förbättra sina kunskaper i finska innan dess.
Lyfta fram det viktigaste i en stor mängd information
Alex flyttade från Rumänien till Finland för åtta år sedan. Under högstadiet bodde han i Nådendal. Han upplevde att staden inte hade någon internationell framtoning eller människor som är lika sociala och pratsamma som honom. Han bestämde sig för att söka sig till Etelä-Tapiolan lukio för en IB-examen, då han trodde att det fanns likasinnade människor där. ”För mina föräldrar var det en stor sak att jag flyttade till Esbo som 16-åring, men för mig var det bäst”, säger Alex.
Sam, som utexaminerats från Mattliden, berättar att han alltid gillat att studera, så IB-programmet som är mer utmanande än ett vanligt gymnasium passade honom bra. Studiehandledaren på högstadiet berättade också om IB, nyare information än vad mamman hade att berätta om den. Alex konstaterar också att utbildningen är tuff: ”Den är inte enkel, men uthärdlig.”
Sam tackar IB för att det är utmanande. ”Man lär sig att leta efter det som är viktigast i stora mängder material. På IB lär man sig att snabbt förstå och hantera omfattande material och data”, berättar Sam. På IB-programmet lär man sig också att producera akademisk text. Allt detta gör det enklare att inleda högskolestudier efter gymnasiet.
Bra lärare
Sami tycker att Mattlidens gymnasium har bra IB-lärare. Den fantastiska läraren i global politics var en av orsakerna till att han sökte till universitetet för att studera mänskliga rättigheter. ”Läraren i svenskspråkig litteratur var bra på att lyfta fram vilken betydelse litteraturen har för samhället. Konst och litteratur är en viktig del av samhället”, säger Sam berömmande om även den andra läraren.
Alex berömmer i sin tur lärarna på Etelä-Tapiolan lukio: ”Jag har aldrig tidigare känt lärare som förhåller sig så passionerat till sitt arbete. De kan sin sak”, säger Alex tacksamt. Alex berömde särskilt David Crawford, koordinator och historielärare vid IB, även om det enligt Alex var svårt att få bra betyg från honom.
Innan studierna kände Sam ingen från IB. Han berömmer gemenskapen på Mattliden som en trevlig och öppen miljö där man vågar prata med vem som helst. Han har fått bra kompisar som har kunnat stötta honom i studierna. Erfarenheterna från IB kan också förstås internationellt: Sam har träffat en finlandssvensk i Lund som har avlagt IB-examen i Tyskland.
Även Alex hittade kompisar i gymnasiet, däremot inte nära vänner. Men det störde honom inte. ”Även om man inte tillhör någon viss grupp i gymnasiet hittar man ändå ett eget gäng”, berättar Alex.
Process med 4 000 ord
Alex bästa gymnasieminne är den månadslånga utbytesperioden i Frankrike där han tillbringade tid i en fransk familj. En fransk studerande kom i sin tur till Finland. Alex talade inte franska när han blev utbytesstudent, men ”man klarar sig riktigt bra med kroppsspråk”.
IB-studierna innefattar en krävande extended essay på 4 000 ord, vilket kräver vetenskapligt skrivande (jämfört med att man oftast skriver recensioner av böcker på högstadiet). Sam tyckte att upplevelsen var bra. Han gjorde sin extended essay om svensk litteratur, om Kaj Korkea-ahos verk Röda rummet. Extended essay lärde honom hur man skriver vetenskapligt på universitetsnivå, hur processen inleds och hur den framskrider. ”Man måste vara flexibel när man skriver; man måste kunna byta riktning mitt i processen.” I processen lärde han sig också att det inom litteratur inte alltid är viktigast som sägs, utan hur det förs fram.
Sam tackar sin studiegrupp inom svensk litteratur, som var till stor hjälp. Gruppen gav och fick respons. ”Gruppen hjälpte mig att förstå att man aldrig studerar ensam”, säger Sam.
Medalj för studierna
IB-studierna innefattar också CAS, dvs. creativity, activity och service, som är tre väsentliga element i examen. Sam säger att han först deltog motvilligt i CAS, men medger att det i efterhand var utvecklande. ”CAS ger verktyg för att fundera på sina egna handlingar och lär en förvånansvärt mycket om sig själv”, säger Sam. Sam har spelat flöjt i 13 år och kunde registrera övning och uppträdande i CAS. Sam har avlagt högsta examen i flöjtspel vid ett musikinstitut – nästa steg hade varit ett konservatorium. I Lund har han nu för sitt eget nöjes skull sökt till universitetets akademiska orkester.
Alex verkar i sin tur ha njutit av att utföra CAS. Han skötte CAS så fantastiskt att han belönades med en medalj på examen. Han ordnade bl.a. stöd och lektioner för första årets studerande för att göra det lättare för dem att anpassa sig till studierna; bl.a. stödundervisning i matematik och gemensamma lektioner som ökar sammanhållningen. Passande nog för activity började Alex med kickboxning och håller fortfarande på med det. Han skickade mejl till Finlands och Rumäniens presidenter med frågor som var viktiga för honom själv. Till Alexander Stubb skrev han bland annat att Finland borde samarbeta mer med de baltiska länderna. Han uppmanade den rumänske presidenten att sluta resa och koncentrera sig på att vara president. Tyvärr svarade ingen av presidenterna på Alex mejl.
Ha ett öppet sinne
IB-skrivningarna är mycket annorlunda än de finländska studentskrivningarna (Sam har erfarenhet även av dem). Varje dag skrev man två ämnen och hade 2–3 timmar på sig. Till skillnad från den finländska studentexamen skriver man IB-examen för hand på papper – den studerande måste alltså noggrant planera på förhand vad hen ska skriva på pappret.
Enligt Sam Strandberg gav IB honom mycket bra verktyg för fortsatta studier. IB-examen ger en förståelse för själva lärandet, inte bara för de ämnen som man ska lära sig. För niondeklassare rekommenderar Sam att de söker till IB: ”Man bör söka till IB-examen om man är intresserad av internationella frågor och vill utmana sig själv. Om man är det minsta intresserad av IB bör man söka och gå ett pre-IB-år. Där undervisar de vanliga finländska kurser, men på engelska”, berättar Sam. Det är värt att förhålla sig öppet till IB och man kan ändra sig – som Sams lärare sade: ”IB är som crocs, det är inte för alla.”
Alex uppmanar blivande IB-studerande att koncentrera sig på studierna på vardagar; under veckoslutet kan man sen göra vad man vill. Sam uppmanar blivande studerande att våga läsa på och satsa på sig själv; ”Det gör inte ont att studera”. Även om det är svårt att studera, lönar det sig.
