Kansainvälisestä ylioppilastutkinnosta valmistuneet Sam ja Alex: IB ei ole helppo, mutta antaa hyvät välineet jatko-opintoihin

Espoossa voi suorittaa kahdessa lukiossa kansainvälisen ylioppilastutkinnon eli IB-tutkinnon (International Baccalaureate). Elokuun lopulla 29.8.2025 juhlittiin IB-tutkinnon valmistujaisia. Etelä-Tapiolan lukiosta IB-ohjelmasta valmistui 44 opiskelijaa ja Mattlidens gymnasiumista samoin 44 opiskelijaa. Etelä-Tapiolan lukiosta valmistunut Alex Chirca sai mitalin CAS-opinnoistaan. Mattlidens gymnasiumista valmistunut Sam Strandberg nautti extended essayn kirjoittamisesta.
Kirkkonummelta kotoisin oleva Sam Strandberg valmistui Mattlidens gymnasiumista. Hän juhli valmistujaisia perjantaina ja jo seuraavana päivänä hän muutti Ruotsin Lundiin. Sam aloitti maailmanpolitiikan ja ihmisoikeuksien opinnot Lundin yliopistossa. Suomalaisella ylioppilastutkinnolla voisi hakea Pohjoismaissa helposti yliopistopaikkaa, mutta IB-tutkinnolla se on vielä helpompaa. ”Olen aina halunnut maailmalle. Tulevaisuudessa haluaisin tehdä jotain ihmis- tai yhteiskuntaläheistä työtä”, Sam pohtii.
Samin äiti on opiskellut IB-tutkinnon ensimmäisten joukossa Suomessa. Samin valmistujaisissa hän piti alumnin puheen. Äidin hyvät kokemukset vaikuttivat myös Samin opiskelupaikan valintaan yläasteen jälkeen. Äiti on käyttänyt myös IB-tutkintoa hyödyksi ja opiskellut Saksassa.
Etelä-Tapiolan lukiosta eli Etiksestä valmistunut Alex Chirca tuntee helpotusta valmistumisesta, mutta sanoo tulevansa kaipaamaan opiskelun kuria ja arjen järjestelmällisyyttä. Alex on hakenut syksyn yhteishaussa oikeustradenomiopintoihin, joten ehkä piankin hän pääsee taas nauttimaan opiskeluarjesta. Alexin päätavoite on päästä opiskelemaan oikeustieteitä Helsingin tai Turun yliopistoon, mutta sitä ennen pitäisi parantaa suomen kielen taitoa.
Tärkeimmät esiin suuresta määrästä tietoa
Alex muutti 8 vuotta sitten Romaniasta Suomeen. Hän asui yläasteella Naantalissa. Hän koki, ettei kaupungissa ollut kansainvälistä ilmettä tai hänenkaltaisiaan ihmisiä, yhtä sosiaalisia ja puheliaita. Hän päätti hakea Etiksen IB-tutkintoon, jossa hän uskoi olevan samanhenkistä porukkaa. ”Vanhemmille mun muuttaminen Espooseen 16-vuotiaana oli iso juttu, mutta mulle se oli parasta”, Alex sanoo.
Mattlidenistä valmistunut Sam kertoo aina tykänneensä opiskelusta, joten tavallista lukiota haastavampi IB-ohjelma sopi hänelle hyvin. Yläasteen opinto-ohjaajakin kertoi IB:stä, uudempaa tietoa kuin mitä äidillä siitä oli kertoa. Alexkin toteaa, että koulutus on rankka; ”Se ei ole helppo, mutta siedettävä.”
Sam kiittelee vielä IB:n haastavuutta. ”Suuresta määrästä materiaalia oppii etsimään tärkeimmät asiat. IB:ssä oppii ymmärtämään ja käsittelemään laajan materiaalin sekä datan nopeasti”, Sam kertoo. IB-ohjelmassa oppii myös akateemisen tekstin tuottamista. Tämä kaikki auttaa korkeakouluopintojen aloittamisessa lukion jälkeen.
Hyviä opettajia
Mattlidens gymnasiumissa on Samin mielestä hyvät IB-opettajat. Global politicsin erinomainen opettaja oli yksi syy, miksi hän haki opiskelemaan ihmisoikeuksia yliopistoon. ”Ruotsinkielisen kirjallisuuden opettaja oli hyvä tuomaan esille, mikä merkitys kirjallisuudella on yhteiskunnalle. Taide ja kirjallisuus ovat tärkeä osa yhteiskuntaa”, Sam kehuu toistakin opettajaa.
Alex puolestaan kehuu Etiksen opettajia: ”En ole ikinä ennen tuntenut opettajia, jotka suhtautuvat niin intohimoisesti työhönsä. He osaavat asiansa”, Alex kiittelee. Erityisesti Alex fanitti IB:n koordinaattoria ja historian opettajaa David Crawfordia, vaikka häneltä olikin Alexin mukaan vaikea saada hyviä arvosanoja.
Ennen opintoja Sam ei tuntenut ketään IB:stä. Hän kehuu Mattlidensn yhteisö kivaksi ja avoimeksi ympäristöksi, jossa uskaltaa mennä puhumaan kenelle tahansa. Hän on saanut hyviä kavereita, jotka ovat pystyneet tukemaan opiskelussa. IB:n kokemuksia voi ymmärtämään myös kansainvälisesti: Sam on tavannut Lundissa suomenruotsalaisen, joka on opiskellut Saksassa IB-tutkinnon.
Myös Alex löysi kavereita lukiosta, ei kuitenkaan läheisiä ystäviä. Se ei kuitenkaan häntä haitannut. ”Vaikka et kuuluisikaan mihinkään tiettyyn ryhmään lukiossa, löydät kuitenkin oman porukkasi”, Alex kertoo.
4 000 sanan prosessi
Alexin paras lukiomuisto on kuukauden vaihto-opiskelija-aika Ranskassa. Hän vietti aikaa ranskalaisessa perheessä. Ranskalainen opiskelija tuli puolestaan Suomeen. Alex ei puhunut ranskaa vaihto-opiskelijaksi mennessään, mutta ”elekielellä pärjää todella hyvin”.
IB-opintoihin kuuluu vaativa 4 000 sanan extended essay, mikä vaatii tieteellistä kirjoittamista (verrattuna siihen, että yläasteella kirjoitetaan useimmiten arvioita kirjoista). Samin mielestä kokemus oli hyvä. Hän teki extended essayn ruotsinkielisestä kirjallisuudesta. Hän teki sen Kaj Korkea-ahon teoksesta Punainen huone (Röda rummet). Extended essay opetti yliopistotason tieteellistä kirjoittamisesta, miten prosessi aloitetaan ja miten se etenee. ”Kirjoittamisessa pitää olla joustava; täytyy pystyä vaihtamaan suuntaan kesken prosessin.” Prosessissa oppi myös, että kirjallisuudessa ei ole aina tärkeintä mitä sanotaan, vaan miten se tuodaan esille.
Sam kiittelee ruotsalaisen kirjallisuuden opiskeluryhmäänsä, joka auttoi paljon. Ryhmässä annettiin palautetta ja saatiin sitä. ”Ryhmä auttoi ymmärtämään, että et koskaan opiskele yksin”, Sam sanoo.
Mitali opinnoista
IB-opintoihin kuuluu myös CAS eli creativity, activity ja service, mitkä ovat kolme olennaista tutkintoon kuuluvaa elementtiä, Sam sanoo osallistuneensa CAS:iin ensin pitkin hampain, mutta myöntää, että jälkikäteen katsottuna se oli kehittävää. ”CAS antaa työkalut miettiä omia tekojaan ja oppii yllättävän paljon itsestään”, Sam sanoo. Sam on soittanut huilua 13 vuotta. Hän sai harjoittelua ja esiintymistä kirjattua CAS:iin. Sam on suorittanut korkeimman musiikkiopistotutkinnon huilunsoitossa – seuraava askel olisi ollut konservatorio. Nyt Lundissa hän on hakenut omaksi ilokseen yliopiston akateemiseen orkesteriin.
Alex puolestaan tuntuu nauttineen CAS:n suorittamisesta. Hän hoiti CAS:n niin upeasti, että hänet palkittiin siitä valmistujaisissa mitalilla. Hän mm. järjesti ensimmäisen vuoden opiskelijoille tukea ja oppitunteja, jotta näiden olisi ollut helpompi sopeutua opiskeluun; mm. matematiikan tukiopetusta, yhteishenkeä lisääviä yhteistunteja. Activityyn osui se, että Alex aloitti potkunyrkkeilyn. Sitä hän jatkaa edelleen.Hän kirjoitti Suomen ja Romanian presidenteille sähköpostia itselleen tärkeistä asioista. Alexander Stubbille hän kirjoitti muun muassa, että Suomen pitäisi tehdä enemmän yhteistyötä Baltian maiden kanssa. Romanian presidenttiä hän kehotti lopettamaan matkailun ja keskittymään olemaan presidentti. Valitettavasti kumpikaan presidentti ei vastannut Alexin meiliin.
Suhtaudu avoimin mielin
IB-kirjoitukset ovat hyvin erilaiset kuin suomalaiset ylioppilaskirjoitukset (niistäkin Samilla on kokemusta). Joka päivä kirjoitettiin kaksi ainetta, aikaa oli 2-3 tuntia. Suomalaisesta ylioppilastutkinnosta poiketen IB-kirjoitukset tehdään käsin paperille – opiskelija joutuu siis tarkkaan suunnittelemaan etukäteen, mitä paperille laittaa.
Sam Strandbergin mielestä IB antoi hänelle todella hyvät välineet jatko-opintoihin. IB-tutkinto antaa ymmärryksen itse oppimisesta, ei pelkästään opetuista aineista. Ysiluokkalaisille Sam suosittelee IB:hen hakemista: ”IB-tutkintoon kannattaa hakea, jos kansainvälisyys kiinnostaa ja haluaa haastaa itseään. Jos IB yhtään kiinnostaa, kannattaa hakea ja mennä pre-IB-vuodelle. Siellä opetetaan tavallisia suomalaisia kursseja, mutta englanniksi”, Sam kertoo. IB:hen kannattaa suhtautua avoimin mielin ja mieli voi muuttua – kuten Samin opettaja sanoi: ”IB on kuin crocsit, se ei ole kaikille.”
Alex kehottaa tulevia IB-opiskelijoita keskittymään arkisin opiskeluun; viikonloppuna voi sitten tehdä mitä haluaa. Tulevia opiskelijoita Sam kehottaa uskaltamaan paneutua ja laittaa itsensä likoon; ”Opiskeleminen ei satu”. Vaikka opiskelu on rankkaa, se palkitsee.