Rådgivning och stöd för arbetssökning

2.4.2025 5.06
Sampo Korhonen
Karriärcoach Tiina Peltola uppmuntrar och handleder sina kunder i att använda Jobbmarknadens E-tjänster.Bild: Tiina Peltola ser leende mot kameran.

Sysselsättningstjänsterna hör idag till kommunens bastjänster. Karriärcoach Tiina Peltola uppmuntrar och handleder sina kunder i att använda Jobbmarknadens E-tjänster.

Vad ingår i karriärcoachens arbetsuppgifter? 
Jag ger råd och handleder kunderna i frågor som gäller arbete och arbetssökning. Dessutom handleder jag kunderna i att använda Jobbmarknadens E-tjänster.
Jag arbetar på Esbo stads sysselsättningstjänster, vid rådgivningspunkten i köpcentret Iso Omena. Vid rådgivningspunkten hjälper vi kunderna utan tidsbokning och erbjuder även distanshandledning via e-post.

Vad är Jobbmarknadens E-tjänster?
Det är fråga om en riksomfattande webbtjänst där man enkelt kan sköta alla sysselsättningsrelaterade ärenden och bläddra bland lediga arbetsplatser.
För att använda tjänsten, som fungerar på finska och svenska, krävs stark autentisering på webbplatsen suomi.fi.

Vilka tips skulle du ge en arbetssökande?
Det lönar sig att skapa en arbetssökningsprofil i Jobbmarknadens E-tjänster. Med hjälp av den kan tjänsten rekommendera arbetsplatser som passar den egna kompetensen. Om man publicerar sin profil kan arbetsgivarna kontakta den arbetssökande.

Det bästa med arbetet?
Det bästa med mitt jobb är mötena med kunderna. Jag upplever att mitt arbete är meningsfullt eftersom jag får hjälpa kunderna att uppnå sina mål och drömmar. Jag lär mig också något nytt varje dag, vilket gör mitt arbete intressant.

Läs mer om sysselsättningstjänsterna.

Denna text har ursprungligen publicerats i tidningen Espoo-lehti 1/2025. Läs övriga artiklar i Espoo-lehti.