Ny tillväxtstrategi främjar de kreativa branschernas framgång i Finland
Har du redan bekantat dig med tillväxtstrategin för den kreativa ekonomin 2025–2030? Tillväxtstrategin, som publicerades i juni 2025, är en plan som utarbetats av Finlands regering och som syftar till att främja tillväxten och internationaliseringen inom de kreativa branscherna.
Tillväxtstrategin slår fast att tillväxt utgår från företagen inom den kreativa ekonomin och påskyndar företagens tillväxt och internationalisering. Det är precis som det ska vara: det är just för företagen och deras framgång som strategin har utarbetats under ledning av arbets- och näringsministeriet samt undervisnings- och kulturministeriet.
Strategin innehåller sex prioriteringar:
1. Kompetens och prognostisering – att utveckla utbildning och kompetens inom de kreativa branscherna.
2. Ekosystembaserat samarbete – att stärka nätverk och samarbete mellan olika sektorer.
3. Rådgivningstjänster för företag – att utveckla stödtjänster för företag inom de kreativa branscherna.
4. Finansieringsvägar – att främja nya finansieringsmodeller och investeringar.
5. Exportfrämjande, marknadsföring och arbete för Finlandsbilden – att göra den kreativa ekonomin i Finland mer synlig internationellt.
6. Reglering – att utveckla lagstiftning för att stödja tillväxten i de kreativa branscherna.
De kreativa branscherna har stor potential för ekonomisk tillväxt
Strategin stöder i synnerhet skalbart innehåll (såsom spel, litteratur, musik och audiovisuell verksamhet), kreativa tjänster (till exempel arkitektur, design, mode och marknadsföring) samt evenemangsbranschen (till exempel konst- och kulturtjänster). En viktig utgångspunkt är att man i strategin delar en uppfattning om vad de kreativa branscherna egentligen handlar om. I strategin får de kreativa branschernas potential äntligen status som en viktig del av den ekonomiska tillväxten i hela Finland och av vår export. Fint!
Varför är de kreativa branscherna viktiga för hela Finlands ekonomi? Egentligen behöver alla branscher också kompetens inom de kreativa branscherna för att nå framgång. Kompetens inom de kreativa branscherna behövs när företag utvecklar prototyper, planerar nya förpackningslösningar och kommunicerar. De flesta produkter och tjänster uppstår i samarbete mellan flera aktörer som en del av olika nätverk där de kreativa branschernas insats är central. Detta ökar direkt efterfrågan som riktas till företag inom de kreativa branscherna. Strategin visar också på behovet av att vidareutveckla företagsrådgivningstjänsterna för den kreativa ekonomin.
Företagare inom de kreativa branscherna, bekanta dig med tillväxtstrategin för de kreativa branscherna. Du kan också få intressanta tips genom att delta i det avgiftsfria KLOV-pilotprogrammet av Företagarna i Finland. Programmet är avsett att utveckla företag inom de kreativa branscherna i huvudstadsregionen. Tillsammans främjar vi de kreativa branschernas framgång! Tillväxtstrategin för den kreativa ekonomin (på finska): Luovan talouden kasvustrategia 2025–2030 Läs om KLOV-projektet för de kreativa branscherna (på finska): Luovan alan pilotti (yrittajat.fi) Boka tid för Business Espoos företagsrådgivning: Boka tid till företagsrådgivningen | Business Espoo – För vassare företag | Esbo stad
Artikeln är skriven av företagsexperten vid Business Espoo, EM, FM Ville Tolvanen. Ville sparrar nuvarande och framtida företagare vid start och utveckling av livskraftig affärsverksamhet. Hans kunder är aktörer inom kreativa branscher och alla andra som funderar på att grunda eller utveckla ett företag.