Mark, abiturient vid Etelä-Tapiolan lukio: ”Det bästa minnet från gymnasiet är de bra lärarna och deras lektioner”
Mark Pokidko är abiturient vid Etelä-Tapiolan lukio. Hon är nöjd speciellt med gemenskapen och de fantastiska lärarna. Man kan få ut mycket av gymnasietiden även om man inte är med på precis allt.
Mark Pokidko studerar tredje året, dvs. abiturientåret, vid Etelä-Tapiolan lukio. Mark valde Etelä-Tapiolan lukio för att han hörde mycket gott om det i förväg. ”Min pappa var vikarie på IB-linjen och rekommenderade den. Gymnasiets studentresultat är bland de bästa i Finland och antagningsmedelvärdet är också bra”, säger Mark om orsakerna till sitt val.
Mark gick grundskolan på engelska, men sökte ändå inte till IB-linjen vid Etelä-Tapiolan lukio, där undervisningen sker på engelska. ”I början var det lite utmanande att studera på finska, eftersom jag inte kände till någon terminologi, men till exempel biologiläraren lät mig skriva vissa termer på engelska på provet.”
Fram till början av abiturientåret var Mark också tävlingssimmare. På grund av gymnasiet gick han inte på varje träning eller på grund av träningen kunde han missa någon matematikuppgift. I dag fortsätter Mark som tränare för de mindre – det kan dock hända att han tar upp sin egen simning senare.
Gemenskap och bra lärare
Mark berömmer gemenskapen vid Etelä-Tapiolan lukio, som man är stolta över i gymnasiet. Det finns mycket gemenskap och man har satsat på den. Mark tror att gemenskapen är större än i de större gymnasierna. ”Jag känner de studerande vid namn i min årskurs”, konstaterar Mark.
Många studerande är också aktiva i gymnasiets andra verksamheter än på lektionerna, men Mark har inte varit tutor, i studerandekårens styrelse eller i någon klubb. ”Så här i efterhand tänker jag att jag borde ha blivit tutor.” Mark var inte heller särskilt aktiv på studerandeevenemangen, eftersom han "inte festar” men han tyckte att gymnasiets olika evenemangsdagar var trevliga. Han kunde deltagit aktivare även på evenemangen – så här i efterhand.
De gamlas dans gav Mark goda minnen. ”Det var gymnasiets höjdpunkt.”
De bästa minnena från gymnasiet har också varit de bra lärarna och deras lektioner. Marks favoritämne har varit biologi. Av lärarna tycker han särskilt mycket om historieläraren Timo Holmström, som har gjort att han har gått alla kurser i historia. ”Läraren har en stor inverkan på lärandet”, konstaterar Mark.
Lyssna på bekantas erfarenheter och gå på presentationsdagen
Om Mark kunde gå tillbaka i tiden hade han koncentrerat sig mer på studierna under det första året. ”Informationen hopar sig i gymnasiet. Informationen det andra året grundar sig på informationen från det första året, informationen det tredje året på informationen från det andra året”, påminner Mark. Om man inte koncentrerar sig under det första året kan det påverka det andra året negativt.
Mark råder niondeklassarna som ska välja gymnasium att lyssna på andras erfarenheter från gymnasiet, särskilt sina egna bekantas. Det lönar sig att delta i presentationsdagarna för att se gymnasiet och dess sammanhållning. När man börjat gymnasiet lönar det sig att lära känna nya människor. Till en början kan man vara med gamla bekanta, men det lönar sig att vara så öppen som möjligt för nya bekantskaper: ”Det kan hända att någon i gymnasiet inte känner någon sen innan och är lite rädd. Så sätt igång och lär känna varandra!”, säger Mark.
På hösten skriver Mark i biologi och engelska, på våren är det dags för resten. Målet är medicinska studier efter gymnasiet.
