Lek ökar vi-andan bland förskoleelever

19.8.2023 5.55Uppdaterad: 29.8.2023 9.27
Netta Husu se leende mot kameran
Netta Husu arbetar som lärare i förskolan. Hon tycker att det bästa med arbetet är mångsidigheten och att kunna dela aha-upplevelser och stunder av lärande tillsammans med barnen.Bild: Susanna Kekkonen

Gruppsammanhållningen är viktig för barn i alla åldrar, eftersom den förebygger mobbning. Sammanhållning bland barn i förskoleåldern skapas genom att man gör saker tillsammans på ett lekfullt sätt. Förskoleläraren Netta Husu från daghemmet Auroran päiväkoti svarar på frågor om gruppsammanhållning hos förskoleelever.  

 

Fråga: Vad eftersträvas med gruppsammanhållning?  

 


Syftet med att skapa sammanhållning är att alla i gruppen lär känna varandra, beaktar varandra på ett positivt sätt samt stärker gruppens vi-anda och gemenskaplighet.  

 

Enligt mig är det viktigast att varje gruppmedlem ses som sin egen unika och värdefulla person, och att vi övar på färdigheter som behövs i livet genom gemensamma aha-upplevelser, lärande och glädje.

 

Fråga: Hur förebygger gruppsammanhållningen mobbning? 

 

Den stärker upplevelsen av gemenskap och vi-andan. När var och en upplever sig vara en värdefull och viktig del av gruppen, råder ofta en varm och respektfull anda i gruppen.

 

Fråga: Hurdan lek är bra för gruppsammanhållningen? 

 

I min förskolegrupp hör fallskärmslekar till de absoluta favoriterna. Under fallskärmslekarna har alla en viktig roll i att skapa fina figurer.

 

Fallskärmen är ett mångsidigt lekredskap, som vi kan använda för att öva på att arbeta mot samma mål och till exempel lära oss varandras namn. Samtidigt lär vi känna varandra.


 

Text: Marjo Tiirikka.

Denna text har ursprungligen publicerats i Esbotidningen 2/2023.

Läs övriga artiklar i Esbotidningen.