K-market Kilon PRAO-samerbete vann jämlikhetspriset TASSU

  • Beslutsfattande
Kaarina Salonen
17.9.2021 10.59Uppdaterad: 17.9.2021 12.32

PRAO-samarbete mellan Postipuu skola, Shell HelmiSimpukka Vallikallio och K-market Kilo vann i år TASSU-priset som beviljats av Esbos jämlikhetskommittén. Shell Helmisimpukka Vallikallio och K-Market Kilo, som vann serien som föreslagits av invånarna i Esbo stad, har tagit Postpuu skolans elever som kräver skärkilt stöd till PRAO-perioder dvs. praktisk arbetslivsorientering.

Stigar till framtiden

Eleverna som deltagit på PRAO-praktiken på Kilos K-Market har fått sätta varor på hyllor, städa, sortera och dra varor på hyllorna mot hyllornas framkanter, så att kunderna kan lättare komma åt varorna. Enligt responsen har studenterna fått framgångar samt varit nöjda med PRAO-perioden och arbetsuppgifterna.

”Eleverna fick arbetströjor på sig, vilket påverkade arbetsmotivationen positivt. Fast ibland kunde arbetet kännas tungt för en del elever jämfört med vanlig skolgång, de här har varit väldigt vikitiga erfarenheter för eleverna. I slutet av PRAO-perioden fick eleverna ett PRAO-betyg, som eleverna kan använda i framtiden, till exempel som en samsökningsbilaga när de ansöker till fortsatta studier. ”De anställda har gärna gett anvisningar för arbetsuppgifter för elever och handlelaren,” K-Market Kilos butiksägare Kimmo Relander säger.

PRAO-samarbete mellan Postipuu skola och Kilos K-Market satte i gång genom Aktörstorget-projekt. En anställd på Aktörstorget hjälpte hitta PRAO-platser för elever som kräver skärkilt stöd på 9:e årskurs på gångavstånd från Kilopuisto skolan.  Efter det kontaktade elevhandledare Jenni Roos Kimmo och tillsammans kom de överens om de praktiska aspekterna för PRAO-perioden. PRAO-perioden pågick för fem dagar för en timme per förmiddag.

Samarbetet har fortsatts. På våren har två 8:e klassister som kräver skärkilt stöd från Kilonpuisto och Postipuu skolor varit på PRAO-perioder på Kilos K-Market.  De här PRAO-perioderna pågick i fem dagar och den dagliga arbetstiden var 3-4 timmar. I genomförandet av PRAO-perioder har elevernas individuella behov för stöd beaktats till exempel i arbetstidens längd.  Elever som behöver vägledning och stöd får med sig en bekant vuxen från skolan.

En glimt av glädje och ett leende avspeglas från Kimmos ansikte då han berättar om de många andra framgångshistorierna från PRAO-perioder.

”De ungas drömmar ska stödjas. Till exemple fick ung man från världen en chans att jobba i butiken, lära och vässa sina kunskaper. Nu har han under åren gått fram i karriären till landchef på en stor utländsk grossist.”

Kimmo berättar, att till exempel en elev från PRAO-perioden han gått fram till en fast anställd och fullgör läroavtalsutbildningen samtidigt.

”Personens motivation och arbetseffektivitet avgör hur man kommer vidare i saken. Förstås vi minns att i början tränar man och sedan kan man utveckla. Det väsentliga är hur praktikanten själv börjar ta ansvar för sina uppgifter.”

Enligt Kimmo har haft cirka 1500 praktikanter under hans 15 åriga karriär som butiksägare. Också i framtiden har olika slags praktikanter plats i butikera under hans ledning.

Esbo för alla.