Fem toppentips för jobbsökning: Hur du skiljer dig från mängden

11.8.2025 9.54Uppdaterad: 11.8.2025 10.26

Profilera dig med din arbetsansökan. Läs våra experters tips.

1. Ta hjälp av artificiell intelligens

Använd en tillämpning med så kallad artificiell intelligens (AI) och mata in uppgifterna i platsannonsen för att skapa ett botten för din ansökning.  Om du inte är rädd för att dina uppgifter kan hamna i fel händer kan du också mata in din meritförteckning (CV). AI kan skriva ansökan på olika sätt, till exempel roligt, officiellt eller entusiastiskt, skriva ett sammandrag av din kompetens för det sökta jobbet och lyfta fram nyckelord som rekryteraren sannolikt reagerar på när han bläddrar i ansökningarna. Gå noggrant igenom den text som producerats med AI och redigera den så att den blir personlig. Slutligen kan du kommendera AI att analysera texten så att den inte verkar vara skriven av AI och kontrollera grammatik och skrivfel.

2. Använd visuella element

Det viktigaste ska framgå tydligt. Ansökan ska vara trevlig att läsa. Vilket av modellerna nedan är bäst? 

Det finns visuella underlag för arbetsansökningar i MS Word och gratis layoutprogram som canva.com. Bilder kan ge den rätta känslan. Du kan till exempel skapa ett sidhuvud eller en ram som visar ett landskap som beskriver dig. Ett fotografi på dig är inte obligatoriskt, men det kan väcka uppmärksamhet och lyfta fram din person. Läsaren kommer bättre ihåg en bild. 
                       

Två exempel på visuella element i jobbansökan. I båda ingår ett fotografi och ett utseende. I det högra exemplet har mellanrubriker och nyckelord lagts till. Vilket kommer du ihåg bättre? Exemplen är gjorda med programmet Canva.

3. Skriv mellanrubriker och betona nyckelord i texten

I synnerhet när ansökningen ska skrivas in i ett webbformulär kan du naturligtvis inte utnyttja visuella element. Då är det viktigt att du grupperar texten tydligt.

Mellanrubrikerna fungerar nästan i alla ansökningar. Rubrikerna kan lyfta fram din centrala kompetens, till exempel ”Medkännande kundbetjänare med 10 års erfarenhet”. Rubriken kanske också vara en respons som beskriver ditt sätt att arbeta.  Nyckelord kan lyftas fram med fet stil. Det fungerar dock inte i alla webbformulär. Då kan nyckelorden skrivas med stora bokstäver eller mellanrum mellan bokstäverna: NYCKELORD/N Y C K E L O R D.

Om långa texter inte är din grej, kan du skriva din ansökan med stolpar och siffror. Till exempel: ”– 1 000 anställningsintervjuer, kök sålda för 3 miljoner euro.”  I webbformuläret kan ditt skrivfält ha en annan bredd än rekryterarens läsruta, så stolparna ska åtskiljas med en tydlig radbrytning.

Två exempel på en traditionell ansökan. Det högra exemplet har mellanrubriker. Vilket tycker du fungerar bättre? Exemplen är gjorda med programmet Canva.

4. Satsa på inledning och avslutning

En originell inledning och avslutning skiljer din ansökan från mängden. Var kreativ, samla feedback och fortsätt att utveckla dig själv. Prata med kompisarna. Vilken inledning eller avslutning tycker de om? Inledningar och avslutningar kan skrivas på många sätt. Genom att lyfta fram dig själv, väljs du av en rekryterare som är på samma våglängd.

Det lönar sig inte att använda självklarheter som ”jag kommer gärna till en intervju för att berätta mer om mig själv”. Du lämnar ju in ansökan för att du vill komma til en intervju. Du kan lyfta fram värderingar som ni kanske delar, väcka läsaren med frågor, citera feedback som du fått samt använda superlativ eller andra starka ord. Visa hur motiverad du är och nyttan av att anställa just dig.

Vilket av följande är bäst?

  • ”Jag lade märke till er platsannons på Jobbmarknaden och vore motiverad att arbeta som expert hos er.”
  • "När jag hörde att ni söker en ny expert visste jag genast att jag vill passa på tillfället. Både ni och jag tycker kvalitet och förtroende är viktigt. Jag vill verkligen förbättra era kunders vardag. Det här jobbet känns precis som rätt steg i min karriär."
  • ”Jag följer noggrant instruktioner och ser till att inget är oklart. Jag passar utmärkt som expert i er organisation som betonar omsorgsfullhet och kvalitet i kundtjänsten. "
  • "Vad vill jag få ut av jobbet? Jag vill ha ett meningsfullt arbete och utveckla mig varje dag. Ni är kända för er högklassiga och pålitliga kundtjänst. Jag vet att jag kan bidra med min egen passion och expertis."
  • ”Du har ett hårt jobb med alla ansökningar. Ta hand om dig själv. Ditt jobb är viktigt. Jag hoppas att jag kan hjälpa dig, att jag är den du söker. "
  • ” … är en idealisk arbetstagare. Hen är flitig, ansvarsfull och pålitlig. Hen utvecklar och omvandlar sig flexibelt enligt arbetets krav.” Enligt min förra chef är jag en diamant. Låt mig bli delaktig i er framgångssaga! "

5. Satsa på struktur och berättelse

Det viktigaste är att du är koncis och tydlig. Skriv bara hur du är till nytta för arbetsgivaren och hur du skiljer dig positivt från mängden, inget onödigt.

Skriv inte i alltför allmänna ordalag och försök inte omfamna allt. Att erbjuda allt åt alla är inte trovärdigt. Ge läsaren konkreta intryck av hur det är att arbeta med dig och hur kunderna reagerar på dig.

Förutom inledning och avslutning är det mycket vanligt med två stycken. I den ena berättar man med exempel om sin kompetens och i det andra hurdan man är som arbetstagare och person. Det är ju en struktur som fungerar, men den skiljer sig kanske inte från mängden.

Studera tips av olika författare om en text och en slagkraftig berättelse. Studera också slagkraftiga tal.

Den synliga strukturen kan till exempel vara 2-4 stycken med rubriker. Var kreativ då du väljer infallsvinkeln för dessa stycken. Infallsvinkeln kan till exempel vara

  • central kompetens
  • värderingar som du delar med arbetsgivaren och hur de syns i ditt arbete
  • hurdan du är på arbetet för dig själv, kolleger och kunder?
  • i vilket fall det inte lönar sig att anställa dig?
  • en färdig modell, till exempel äska uppmärksamhet, väck behov, fyll behov, beskriv, uppmuntra till handling
  • vad motiverar dig att söka just detta jobb?
  • varför vill företagets kunder prata just med dig?

Marika Koski

Expert, sysselsättningstjänster

Jag vill hjälpa kunderna att finna sin väg genom arbetslivet. Jag studerar och bildar hela tiden nätverk för att hitta nya idéer för jobbsökning och uppmuntra människor att ta hand om sig under jobbsökningen.