En trygg övergång från förskolan till årskurs 1

Under förskoleåret får barnen i Finno daghem försiktigt prova på hur det är att gå i skola – genom gemensamma lektioner och lekar under rasterna. En tät kontakt mellan förstaklassarna och förskolebarnen gör att skolstarten blir trygg och smidig.
På skolgården ljuder skratt och stoj. Förstaklassarna i Finno skola har gemensam rast tillsammans med förskolebarnen i Finno daghem. Speciallärare Erika Nordlund samlar barnen kring ett memoryspel av pinnar och kottar.
”Nu får ni alla blunda. När ni tittar igen gäller det att komma ihåg vilken sak jag plockat bort.”
Barnen markerar ivrigt, och klappar i händerna av förtjusning när de svarar rätt. När memoryspelet är klart leker de träd, med stadiga rötter och kronor som svajar i vinden.
En bit bort på skolgården står Finno skolas rektor Pia Björkenheim. Sammanhållen förskole- och nybörjarundervisning (SFN) står sedan några år tillbaka inskriven i den lokala läroplanen för de svenskspråkiga skolorna i Esbo.
”För vår del har konceptet fungerat jättebra. Vi har anpassat modellen så att den lämpar sig för Finno skola och daghem”, säger Björkenheim.
”Det är verkligen lyckat. Jag ser det som att vi bygger en trygg bro mellan förskolan och skolan”, tillägger Nordlund, som ansvarar för SFN-verksamheten i skolan.
I Finno skola och daghem innebär SFN många gemensamma raster där förstaklassarna och förskolebarnen leker tillsammans.
Inför jul hålls de första gemensamma lektionerna, där bland annat julpyssel står på agendan. Under vårterminen intensifieras samarbetet genom fler gemensamma lektioner i bland annat musik, bildkonst, språkfärdigheter och matematik.
Tove Nummelin-Lång som är ledare inom småbarnspedagogik i Finno daghem och förskola säger att SFN är särskilt viktig för de barn som upplever skolstarten som lite skrämmande.
”Men när barnen har besökt skolan och blivit bekanta med både utrymmena och personalen blir skolstarten inte lika dramatisk”, säger Nummelin-Lång.
Förskolebarnen får också chans att ställa frågor till skoleleverna. Barnen brukar grubbla på om man får leka i skolan och om man har läxor varje dag.
Speciallärare Erika Nordlund säger att SFN också gynnar skoleleverna.
”De får en chans att återknyta till förskolan och minnas den tiden.”
De gemensamma aktiviteterna inom SFN leds av både daghemmets och skolans personal. Utbytet har varit givande även för pedagogerna.
”För min egen del har det varit guld värt att samarbeta med förskolan och se verksamheten där”, avslutar Nordlund.
Text:Sebastian Dahlström
Denna text har ursprungligen publicerats i Esbotidningen 3/2023.
Läs övriga artiklar i Esbotidningen.