Turvallisesti esikoulusta ensimmäiselle luokalle

Esikouluvuoden aikana Finno daghemin lapset pääsevät kokeilemaan koulunkäyntiä pehmeästi yhteisten oppituntien ja välituntileikkien avulla. Ykkösluokkalaisten ja esikoululaisten tiivis kontakti tekee koulunkäynnistä turvallista ja sujuvaa.
Koulun pihalla on naurua ja melskettä. Finno skolan ykkösluokkalaiset viettävät yhteistä välituntia Finno daghemin esikoululaisten kanssa. Erityisopettaja Erika Nordlund kokoaa lapset pelaamaan muistipeliä kepeillä ja kävyillä.
”Sulkekaahan nyt kaikki silmänne. Kun avaatte ne uudelleen, teidän pitää keksiä, mitä otin pois.”
Lapset ovat innoissaan ja taputtavat iloisina käsiään oikein vastatessaan. Kun muistipeli on ohi, he leikkivät puita, joilla on tukevat juuret ja joiden oksistot heiluvat tuulessa.
Vähän matkan päässä koulun pihalla on Finno skolan rehtori Pia Björkenheim. Yhtenäinen esi- ja alkuopetus, eli sammanhållen förskole- och nyborjarundervisning, SFN, kirjattiin muutama vuosi sitten Espoon ruotsinkielisten koulujen paikallisiin opetussuunnitelmiin.
”Meillä tämä konsepti on toiminut hienosti. Olemme muokanneet mallia niin, että se sopii meidän koulullemme ja päiväkodillemme”, Björkenheim kertoo.
”Se on onnistunut todella hyvin. Näen tämän niin, että rakennamme turvallisen sillan esikoulusta kouluun”, lisää koulun SFN-toiminnasta vastaava Nordlund.
Finno skolassa ja Finno daghemissa SFN tarkoittaa monia yhteisiä välitunteja, joiden aikana ykkösluokkalaiset ja esikoululaiset leikkivät yhdessä.
Joulun alla pidetään ensimmäiset yhteiset oppitunnit, joiden aiheena on muun muassa jouluaskartelu. Kevätlukukaudella yhteistyö tiivistyy, kun yhteisiä oppitunteja tulee muun muassa musiikissa, kuvataiteessa, kielellisissä valmiuksissa ja matematiikassa.
Finno daghem och förskola -yksikön varhaiskasvatuksen johtaja Tove Nummelin-Lång kertoo, että SFN on erityisen tärkeä niille lapsille, joita koulunkäynnin alkaminen hieman pelottaa.
”Kun lapset pääsevät vierailemaan koulussa ja tutustuvat sekä tiloihin että henkilökuntaan, koulun alkaminen ei tunnu niin dramaattiselta”, Nummelin-Lång sanoo.
Esikoululaiset voivat myös esittää koululaisille kysymyksiä. Lapset yleensä miettivät, voiko koulussa leikkiä ja onko läksyjä joka päivä.
Erityisopettaja Erika Nordlund kertoo, että SFN hyödyttää myös koululaisia.
”Heillä on mahdollisuus saada yhteys eskarikokemuksiinsa ja muistella sitä aikaa.”
Sekä päiväkodin että koulun henkilökunta toteuttaa SFN:n mukaista yhteistoimintaa. Vaihto on ollut palkitsevaa myös opettajille.
”Itselleni on ollut hyödyllistä tehdä yhteistyötä esikoulun kanssa ja nähdä, miten siellä toimitaan”, Nordlund toteaa lopuksi.
Teksti: Sebastian Dahlström
Teksti on julkaistu alun perin Espoo-lehdessä 3/2023.
Lue Espoo-lehden muita juttuja.