En lärare inom småbarnspedagogik som är stolt över sitt arbete

1.9.2023 11.09Uppdaterad: 11.9.2023 12.03
Ett multikulturellt daghem är en stor rikedom, säger Sari. Bild Juho Kuva.

När Sari Sillanpää gick i gymnasiet drömde hon om att bli lärare i biologi. På sätt och vis gick hennes dröm i uppfyllelse, men inte riktigt så som hon hade tänkt sig. Nu lär hon förskolebarn vad de behöver veta i daghemmet Tiistilänraitin päiväkoti – och ofta sker det ute i naturen.

Sari Sillanpääs väg till förskolelärare var omväxlande. Hon har jobbat på bank och som områdeschef inom handeln och tagit examen som trädgårdsmästare och som skolgångshandledare. I alla yrken har hon också arbetat som utbildare och inom undervisning.

När Sari blev skolgångshandledare kände hon att hon hittat hem. Hon bestämde sig för att söka in på studier i pedagogik, eftersom hon i synnerhet var intresserad av småbarnspedagogik och av hur inklusion – det vill säga samhörighet och delaktighet – förverkligas.

I fjol höstas blev 59 år gamla Sari pedagogie kandidat från Helsingfors universitet. I höst fortsätter hon sina studier till speciallärare vid sidan av sitt jobb.

Barn är aktiva aktörer

Daghemmet Tiistilänraitin päiväkoti blev bekant för Sari redan under studietiden. Ett multikulturellt daghem är enligt Sari en stor rikedom och hon njuter av att lära känna barn och vuxna med olika bakgrunder. Också personalen är multikulturell.

– På daghemmet finns människor som talar engelska, japanska, somali, tyska och franska. Förskoleundervisningen går på finska, men vi stöder inlärningen av varje barns eget modersmål. Barnen läser böcker på sina modersmål och lär de andra barnen sånger.

Barnen på daghemmet är aktiva aktörer som deltar i undervisningen och dessutom får påverka planeringen av aktiviteterna på daghemmet. Det gör arbetet värdefullt för Sari.

I gruppen där Sari arbetar finns 21 barn. Tolv av dem hör till Saris förskolegrupp, där över hälften av barnen har ett annat modersmål än finska. En del av barnen kan en aning finska, andra inte alls.

– Som stöd och extra resurs i gruppen har vi en barnskötare som arbetar som så kallad språkkompis och som hjälper barnen att lära sig finska.

Ett gott ledarskap utgör grunden för allt

Situationen inom småbarnspedagogiken är svår i hela Finland. Det råder brist på personal och lönerna orsakar diskussion. Hur ser Sari situationen på sitt daghem?

– Här kan jag inte hitta de problem som det talas om i medier. Men jag är förstås inte helt opartisk, eftersom jag kommit till branschen med en stor passion för den. Personalbristen i vårt daghem är inte lika svår som i många andra daghem. Jag tror att en god ledning kan påverka många saker.

Sari medger att det ännu finns en hel del att göra i branschen, men hon litar på att också lönerna blir bättre med tiden. Hon upplever också att Esbo stad satsar mycket på olika slags flexibilitet: det finns idrottsförmåner, reseförmåner för arbetsresor, flexibla arbetstider och möjlighet att studera vid sidan av jobbet.

Det bästa i Saris jobb är att vara barnets röst när det gäller att skapa jämlikhet.

– I barndomen skapas grunder för framtiden: självkännedom, glädjen i att få lära sig och upplevelsen om att man är viktig. Jag är verkligen stolt över mitt arbete.

(Text Jaana Kalliokoski. Texten är bearbetad ur en artikel som publicerades i personaltidningen Espressi 2/2023.)

Läs mer om att jobba inom småbarnspedagogiken i Esbo