En alumnberättelse: från bildkonstlinjen till historiestudier på universitetet
Selja Rögård tog studenten våren 2024 från bildkonstlinjen vid gymnasiet Matinkylän lukio. På hösten 2024 inledde hon sina studier vid Tammerfors universitet. Hennes favoritämne i årskurs 7–9 och gymnasiet blev huvudämne i de fortsatta studierna.
Selja Rögård tog studenten vid gymnasiet Matinkylän lukio i Mattby våren 2024. I den nya gymnasiebyggnaden hann hon bara studera i några veckor, skriva studentproven och fira studentfest.
Selja gick på bildkonstlinjen i gymnasiet. Under sin tid i skolan Kaitaan koulu fick hon intensifierad undervisning i bildkonst. På den tiden gick nuvarande Matinkylän lukio ännu under namnet Kaitaan lukio och var Seljas närgymnasium. Selja hade fått en bild av att hon kan hitta likasinnade studerande på gymnasiets bildkonstlinje. När gymnasiet dessutom erbjöd möjlighet att utföra ett gymnasiediplom i bildkonst, det vill säga på sätt och vis avlägga ett examensprov i bildkonst, kändes det som ett bra val. – Under coronapandemin ordnades inträdesprovet på distans, så de kändes inte speciellt spännande. Jag hade varit mer nervös om jag varit fysiskt på plats i gymnasiet. Tidspressen under provet skapade nog en viss spänning, säger Selja.
Mångsidig bildkonst
Det var möjligt att studera bildkonst på en mycket mångsidig nivå i gymnasiet – man kunde måla, teckna med blyerts, jobba med keramik, fotografera och fördjupa sig i modern konst. Seljas gymnasiediplom bestod av en serie med fem masker i lera. Hennes tema var dekorering av kroppen i olika kulturer.
Selja anser att det hon mest haft nytta av i livet efter gymnasiet var gymnasiekursen i digital konst. På den lärde hon sig att skapa och behandla bilder på dator. – Den färdigheten hade jag nytta av nyligen, säger Selja.
Selja trivdes bra i Matinkylän lukio. Hon anser att personalen och lärarna var mycket professionella. – Det bästa var studiekompisarna. Trots att jag inte var vän med alla, rådde en god sammanhållning i gymnasiet, säger hon.
Seljas bästa minne från gymnasiet är gamlas dans och efterfesten. Tack vare gamlas dans fick hon lära känna nya människor.
Att lära sig för livet
I gymnasiet lärde sig Selja mycket som allmänt är till nytta i livet, till exempel att skriva bra. Selja upplever dock att hon lärt sig något ännu viktigare: – Bygg nätverk och lär känna människor. I början av gymnasiet tänkte jag att jag ju redan har två vänner, inte behöver jag fler. Nu på universitetet har jag försökt prata med alla och bygga upp mina nätverk.
Selja anser att det är viktigt att skapa kontakter, eftersom vänner och bekanta gör studievardagen mycket trevligare. Då behöver man inte vara utan sällskap på raster eller sitta ensam i matsalen. Samtidigt blir det också lättare att hitta ett par för gamlas dans. – Å andra sidan borde man inte heller välja kurser utgående från vad kompisarna väljer, utan utgå ifrån vad som intresserar en själv, påpekar Selja.
Seljas favoritämnen i gymnasiet var historia och religion. Selja tyckte om historia redan när hon var yngre. Fysik och matematik var hon däremot inte intresserad av. – Vi hade många obligatoriska kurser i matematik, men jag är mera av en humanisttyp.
Seljas resultat i vårens studentexamen var så goda att hon kom in att studera historia vid Tammerfors universitet på basis av sitt betyg. – Tammerfors är min favoritstad efter huvudstadsregionen och jag var sedan tidigare bekant med staden. Så kallad manserock (med artister såsom Eppu Normaali och Juice Leskinen) ligger mig också nära om hjärtat.
Universitetsstudierna har börjat bra. Selja blev dock förvånad över att hon inte har föreläsningar varje dag, utan bara tre dagar per vecka. – Vi studerar mycket på egen hand och det lönar sig att vara beredd på det. Om vi inte har föreläsningar läser vi kursböcker, skriver kursdagböcker eller jobbar på kursarbeten, säger Selja.
Konst är fortfarande en del av Seljas liv
Seljas framtidsplaner är ännu inte spikade, men ett alternativ är att bli lärare. I läraryrket lockar i synnerhet semestrarna. – Min mamma är språklärare så jag har sett på nära håll vad yrket innebär, säger Selja.
Selja har inte övergivit konsten helt, trots att hon idag skapar mindre konst än förr. Hon medger att hon tecknar under föreläsningar om hon blir uttråkad. Hon håller också på att tillverka ett pärldraperi för sin sovalkov. I Tammerfors har hon besökt ett ödehus som är öppet för grannskapet och där man får skapa konst.
Nior, lyssna på goda råd
För de nuvarande niorna har Selja några tips inför valet av ett lämpligt gymnasium: – Det lönar sig att fundera på hur lång skolresan är, men om du verkligen vill till ett visst gymnasium spelar resan ingen roll, säger Selja. – Du behöver inte söka till samma ställe som kompisarna, för du får nya kompisar i gymnasiet, fortsätter hon.
Dessutom råder Selja alla att bygga nätverk och lära känna alla, utan fördomar. Under lektionerna lönar det sig att göra anteckningar på papper, om en dator framför ögonen stör och lockar till att spela.
Selja ger också rådet att inte fundera alltför mycket på medeltalen som krävs för de olika gymnasierna. – Kom ihåg att också lärarna har gått i olika gymnasium och ändå fått goda möjligheter till fortsatta studier. Alla gymnasielärare har fått samma högklassiga finländska universitetsutbildning.
