Alumnitarina: Kuvataidelinjalta yliopistoon historiaa opiskelemaan

8.11.2024 13.28Päivitetty: 8.11.2024 14.14
ylioppilas seisoo puoliksi selin kameraan, kädessä ruusu, taustalla meri
Kuva: Selja Rögårdin kotialbumi

Selja Rögård valmistui ylioppilaaksi keväällä 2024 kuvataidelinjalta. Syksyllä 2024 hän on aloitellut opintojaan Tampereen yliopistossa. Yläasteen ja lukion lempiaineesta tuli jatko-opintojen pääaine.

Selja Rögård valmistui keväällä 2024 ylioppilaaksi Matinkylän lukiosta. Uudessa lukiorakennuksessa hän ehti olla opiskella pari viikkoa, kävi hoitamassa ylioppilaskirjoitukset ja juhlimassa ylioppilasjuhlat.

Selja oli lukiossa kuvataidelinjalla. Hän oli jo Kaitaan yläasteella kuvataidepainotuksessa, jolloin Matinkylän lukio oli silloin vielä Kaitaan lukio ja Seljan lähilukio. Hän oli saanut sellaisen kuvan, että kuvislinjalla olisi samanhenkistä porukkaa. Kun vielä lukiossa oli mahdollisuus tehdä kuvataiteen lukiodiplomi (eli tavallaan kirjoittaa kuvataide), valinta tuntui hyvältä. – Pääsykokeet olivat korona-aikana etänä, joten ne eivät jännittäneet paljon. Enemmän olisi hermostuttanut lukion tiloissa. Jännitystä toi kyllä aikapaine kokeessa, Selja muistelee. 

Monipuolisesti kuvataidetta

Kuvataidetta saattoi Matinkylän lukiossa opiskella hyvin monipuolisesti; oli maalausta, lyijykynäpiirtämistä, savitöitä, valokuvausta, nykytaidetta. Selja teki lukiodiplomina viiden savinaamion sarjan. Aiheena oli kehon koristautuminen eri kulttuureissa. 

Selja Rögårdin lukiodiplomityössä naamiot esittävät maorimiesten perinteistä kasvotatuointia (tā moko), plastiikkakirurgian ja esteettisten hoitojen äärimmäisyyttä, kehotaidetta, hindunaisten kasvojen koristamista (bindi ja näyttävä nenäkoru) sekä punk-alakulttuurin lävistyksiä.Kuva: Selja Rögårdin kotialbumi

Seljan mielestä eniten hyötyä lukion jälkeisessä tulevaisuudessa oli digitaalisesta kuviskurssista. Siellä oppi luomaan ja muokkaamaan kuvia digitaalisesti. – Sitä taitoa tarvitsin tässä ihan vähän aika sitten, Selja kertoo.

Selja viihtyi hyvin Matinkylän lukiossa. Hänen mielestään henkilökunta ja opettajat ovat todella ammattitaitoisia. – Opiskelukaverit olivat parasta. Vaikka ei ollut kaikkien kaveri, niin lukiossa oli hyvä yhteishenki ja fiilis, Selja hehkuttaa.

Seljan paras lukiomuisto on vanhojen tanssit ja niiden jatkot. Vanhojen tanssien ansiosta hän pääsi tutustumaan uusiin ihmisiin.

Oppia elämälle

Lukiossa oppi paljon yleisesti elämää hyödyttävää; esim. hyvän kirjoitustaidon. Seljalle jäi kuitenkin päällimmäisenä mieleen tärkeä elämän oppi: - Verkostoidu ja tutustu ihmisiin. Lukion aluksi ajattelin, että mulla on jo kaksi kaveria, en tarvitse muita. Nyt yliopistossa olen yrittänyt puhua kaikille ja verkostoitua.

Seljan mielestä verkostoituminen on tärkeää, koska kaverit ja tutut tekevät kouluarjesta huomattavasti mukavampaa. Välitunteja ei tarvitse silloin viettää yksin eikä ruokalassa tarvitse istua yksinään. Verkostoituminen helpottaa myös mm. vanhoihin tanssiparin löytämistä. - Toisaalta ei pidä sitten myöskään valita kursseja sen perusteella, mitä kaverit valitsevat, vaan sen perusteella, mikä oikeasti itseään kiinnostaa, Selja huomauttaa.

Seljan lempiaineet lukiossa olivat historia ja uskonto. Historiasta Selja oli tykännyt jo yläasteella. Fysiikka ja matematiikka sen sijaan eivät niinkään maittaneet. – Meillä oli paljon pakollisia matematiikan kursseja, mutta mä olen enemmän humanistityyppi.

Kevään valmistujaisten jälkeen Selja pääsi todistusvalinnalla opiskelemaan historiaa Tampereen yliopistoon. – Tampere on pääkaupunkiseudun jälkeen mun lempikaupunki ja tuttu ennestään. Manserock (esim. Eppu Normaali ja Juice Leskinen), on myös lähellä sydäntä.

Yliopisto-opintojen alku on sujunut hyvin. Hieman on yllättänyt se, ettei luentoja olekaan joka päivä, vain kolmena päivänä viikossa. – Opintoja tehdään paljon itsenäisesti ja siihen kannattaa valmistautua. Jos ei ole luentoja, opiskellaan kirjoista, tehdään luentopäiväkirjoja tai kurssitöitä, Selja huomauttaa.

Taide säilynyt elämässä

Tulevaisuuden suunnitelmat ovat vielä vähän auki, mutta opettajan työ voisi olla mahdollinen. Opettajan työssä lomat houkuttavat. – Ja mun äiti on kielten opettaja ja olen nähnyt läheltä sitä työtä, Selja kertoo.

Taidetta Selja ei ole hylännyt täysin, vaikka hän tekee sitä vähemmän kuin ennen. Hän myöntää piirtelevänsä luennolla, kun on tylsää. Hän on tekemässä helmiverhoja makuualkoviinsa. Tampereella hän on vieraillut autioituneessa talossa, joka avoin naapurustolle ja sinne voi mennä tekemään taidetta.

Ysit: kuunnelkaa näitä neuvoja

Nykyisille yhdeksäsluokkalaisille Seljalla on muutama vinkki lukion valintaan: - Kannattaa miettiä koulumatkaa, mutta jos oikeasti haluat johonkin lukioon, niin matkalla ei ole merkitystä, Selja sanoo. – Sun ei tarvitse mennä sinne, minne kaverit menevät, lukiossa saa uusia kavereita, hän jatkaa.

Vielä Selja kehottaa verkostoitumaan ja tutustumaan kaikkiin ennakkoluulot unohtaen. Tunneilla hän kehottaa tekemään vaikka muistiinpanot paperille, jos tietokone pöydällä häiritsee ja houkuttelee vain pelaamaan.

Selja myös neuvoo olemaan miettimättä liikaa eri lukioiden keskiarvoja. – Muistakaa, että opettajatkin ovat käyneet erilaisia lukioita ja päässeet niistä hyvin jatko-opintoihin. Kaikki lukio-opet on saanut saman tasokkaan suomalaisen yliopistokoulutuksen.