Cycle4Climate-projektet främjar aktivt cykling som vardaglig trafikform
Esbo har som mål att vara kolneutralt 2030. För närvarande står trafiken för ungefär en tredjedel av koldioxidutsläppen i Esbo. Över hälften av dessa utsläpp uppstår från privatbilism (HRM 2025). Cykling är ett effektivt sätt att minska utsläppen under dagliga resor. I huvudstadsregionen är över en tredjedel av resorna inom regionen som görs med bil under 5 kilometer långa och i genomsnitt 1,35 personer reser med bil i allmänhet (HRT 2024) – numera är det möjligt att göra korta resor, som man tidigare gjorde ensam med bil, även med cykel. Användningen av cykel har också positiva hälsoeffekter, det är förmånligt och stöder uppkomsten av trivsamma stadsmiljöer (Tuominen et al. 2025). Stadscyklar för gemensamt bruk gör det möjligt att behändigt använda cyklar inom deras betjäningsområden. Vid sidan av vanliga cyklar har även elcyklar blivit populära under de senaste åren. Med dem kan man sänka den fysiska belastningen på cykling och öka längden på färdsträckan.
Esbo stad deltar i projektet Cycle4Climate(extern länk, öppnas i ett nytt fönster) (2024–2027) som delfinansieras av EU Interreg Central Baltic-programmet. Målet med projektet är att minska koldioxidutsläppen från trafiken genom att främja användningen av cykel som vardagligt transportmedel bland personer i arbetsför ålder i Esbo. Projektets åtgärder omfattar insamling och analys av mobilitetsdata, workshoppar för gemensam utveckling med olika intressentgrupper samt en serie åtgärder för att synliggöra stadens nuvarande cykelinfrastruktur och -tjänster. Åtgärderna fokuserar särskilt på området Hagalund-Otnäs-Kägeludden, där det sedan tidigare finns gott om cykelinfrastruktur och -tjänster, men det skulle vara möjligt att öka användningen av dem. Avsikten är att projektets lärdomar också ska utnyttjas i större utsträckning i Esbo.
Utöver Esbo genomförs motsvarande åtgärder i städerna Gävle (Sverige), Pärnu (Estland) och Riga (Lettland). Genom samarbete mellan städerna strävar man efter att tillsammans hitta effektiva åtgärder samt samla in lärdomar från genomförda åtgärder i olika stadsspecifika kontexter. Utöver dessa fyra städer deltar fyra högskolepartner i projektet – Gävle universitet, Tartu universitet, Rigas tekniska högskola och yrkeshögskolan Metropolia – de fokuserar särskilt på insamling, analys och identifiering av effektiva åtgärder samt gemensam utveckling via formgivningstänkande.
Översikt över det första projektåret
I projektet genomförs en serie åtgärder med vilka man strävar efter att synliggöra nuvarande cykelinfrastruktur och -tjänster i Esbo under 2025–2026. De första åtgärderna genomfördes våren 2025:
- I februari ordnades ett öppet evenemang längs den effektiverade vinterunderhållsrutten för cykling i Otnäs. Under evenemanget presenterades utrustning för vinterunderhåll av cykelvägar och man delade ut information om utvecklingsåtgärder för cykling i Esbo. Dessutom fick deltagarna diskutera främjandet av (vinter)cykling med stadens sakkunniga.
- I april ordnades ett öppet evenemang för hållbara arbetsresor i Otnäs, där man presenterade aktuell information om arbetsresor och i synnerhet om cykling till och från arbetet för anställda och besökare i Databyn. På plats fanns också företag i branschen och under evenemanget var det bland annat möjligt att prova på att köra elcykel.
- I maj ordnades inom projektet, tillsammans med Esbo Bostäder, en cykelkväll för invånarna där man under utbildarens ledning bekantade sig med cykelservice och cykelunderhåll.
- I början av maj firades som vanligt Cykelveckan, som liksom tidigare år bjöd på olika evenemang och sammankomster runt om i huvudstadsregionen.
Dessutom genomfördes samtidigt under våren 2025 en omfattande mobilitetsenkät i alla projektstäder under ledning av Tartu universitet och Gävle universitet. I enkäten kartlades vilka faktorer som för närvarande stöder eller förhindrar cykling till arbetet. För Esbos del besvarades enkäten av cirka 250 personer. Resultaten av enkäten analyseras som bäst och utnyttjas bland annat i planeringen av projektets fortsatta åtgärder.
Cycle4Climate Forum-konferensen samlade experter inom cykelbranschen till ett två dagar långt evenemang på Alberga herrgård i Esbo i Alberga i mars 2025. Evenemanget ordnades i samarbete med projektpartnerna och under evenemanget fick man ta del av expertanföranden om utvecklingen av cykling av representanter för Aalto-universitetet, Cykelkommunernas nätverk, Cykelförbundet, Winter Cycling Federation samt städerna Borgå och Esbo. Dessutom fick deltagarna i workshopparna lösa utmaningarna med att främja cykling. I anförandena betonades vikten av aktiv utveckling av cykling samt olika mindre åtgärders avgörande roll och potential i främjandet av hållbar mobilitet och till exempel cykling till arbetet.
Projektets åtgärder fortsätter på hösten särskilt i företagssamarbetets tecken. Projektet deltar också i Aalto-universitetets Welcome Fair-evenemang i augusti. Projektverksamheten kan följas på esbo.fi och på projektsidan (på engelska):
- https://www.espoo.fi/sv/hallbar-utveckling/cycle4climate-2024-2027
- https://centralbaltic.eu/project/cycle4climate/(extern länk, öppnas i ett nytt fönster)
Referenser
HSL 2024. Liikkumistottumukset Helsingin seudulla 2023. HSL Helsingin seudun liikenne. https://www.hsl.fi/hsl/tutkimukset/liikkumistutkimus(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).
HSY 2025. Liikenteen päästöt kaupunkiseudulla. Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY. https://www.hsy.fi/ymparistotieto/avoindata/avoin-data---sivut/liikenteen-paastot-paakaupunkiseudulla/(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).
Tuominen, A., Sundqvist, H., Hukkalainen, M., Aittasalo, M. & Tuomisto, J. 2025. Driving Urban Transitions (DUT): Strengthening the climate neutrality of cities and well-being of citizens through sustainable transport and mobility. DOI: https://doi.org/10.32040/Driving.Urban.Transitions(extern länk, öppnas i ett nytt fönster).
